203 394 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Och dessutom blir all drivenergin till värme så ingen energi försvinner, utan allt går till uppvärmningen av huset.MultiMan skrev:En kompressor i en gammal frysbox är på max runt 150W och även det är tveksamt, så det motsvarar 3,6kWh per dygn vid kontinuerlig drift (108kWh per månad). Knappast något i det stora hela. Nyare boxare har vad jag sett klenare kompressorer och drar således mindre, plus är ofta bättre isolerade (vilket är det som gör störst skillnad för hur ofta den behöver gå om termostaten är hel, men nu förutsatte vi väl att boxen går hela tiden).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 328 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 328 inlägg
Mest praktiskt (och helt lagligt) om man vill ha lite gratisenergi (och slita lite extra på kompressorn) borde vara att ta för vana att förvara hushållssopor och annat som ska slängas i frysen (eller i nödfall i kylskåpet).
Jo, jag har börjat med det nu. Och elförbrukningwn har minskat nu med luftpumpen och nu kär vi istället satt igång pelletsen. Däremot kör den igång ett tag & piper det står alarm smoke något. Vet inte riktigt vad den vill. Har dragit ut luckan och kastat askan och läst manualen men får inte bukt på deH Harald Blåtumme skrev:Orkar inte läsa hela denna extremt långa tråd om något till synes enkelt.
Fråga till trådskaparen. Har du satt igång din LLVP, låtit den jobba ordentligt på hög fläkthastighet när ni inte är hemma, dra ner litet när ni är hemma för ljudkomfortens skull?
Detta är steg 1 för att styra upp dina uppvärmnigskostnader.
___
PS. Åtgärden föreslogs i början av tråden, oklart vad utfallet blev. Alternativt har det drunknat i brus.
Hej!N niinos112 skrev:kan tyvärr inte vara på er då jag får upp ett felmeddelande om att skriva igen om 1700 min. fick bli nytt konto. det jag undrade över är att blir det inte samma sak om man ska köpa pellets samt ha igång pelletsmaskinen då den är kopplad till eluttag? rätta om jag har fel. tack för alla tips
kan ta bild senare när jag kommer hem på detta
kul... jag är 22år och har ingen utbildning i husköp, så ja. forumet finns väll till för att ställa frågor. någon gång är väll första gången, jag är väll inte den första som varit med om detta. trist att du tror så men ja, jag skulle inte lagt ner tid på detta om jag inte hade behövt hjälpen...
Det gör så ont i mig att du inte haft någon med dig som kan hus och värmesystem när du skulle köpa hus. Bry dig inte om elaka dumma kommentarer om din okunnighet. Du har sökt information och det är bra gjort! Likaså att du bett förra ägaren att hjälpa dig. Du kommer att lära dig mycket bara genom att vara husägare och det är en resa de flesta av oss gått igenom. ( Även de som skriver dumt)
Lycka till med nya huset!!!
Från en mamma till en 22 åring.
skriv upp vad det blir för felmeddelande mer exakt så är det säkert någon här i tråden som kan berätta vad som är fel!N niinos112 skrev:Jo, jag har börjat med det nu. Och elförbrukningwn har minskat nu med luftpumpen och nu kär vi istället satt igång pelletsen. Däremot kör den igång ett tag & piper det står alarm smoke något. Vet inte riktigt vad den vill. Har dragit ut luckan och kastat askan och läst manualen men får inte bukt på de
Utan att veta exakt vilken modell från Palazzetti du har så verkar larmet kunna betyda att det är dåligt förbränning och att rökgaserna har fel temp. Slut på pellets, fuktiga pellets... Vad heter modellen?N niinos112 skrev:Jo, jag har börjat med det nu. Och elförbrukningwn har minskat nu med luftpumpen och nu kär vi istället satt igång pelletsen. Däremot kör den igång ett tag & piper det står alarm smoke något. Vet inte riktigt vad den vill. Har dragit ut luckan och kastat askan och läst manualen men får inte bukt på de
Jo, det är rätt normalt, vi använder ca 4000kwh/månad om vintern och 1300 kwh/mån. på sommarn mellan 20 och 22 tusen per år. Frånluftsvärmepump och villa på 250 m²N Nino92 skrev:
Ja han hade många år på nacken och många kurser. Pensionerad numera. Inte meningen att källaren ska ventileras genom pannan. Den behöver luft helt klart men helst inte från rummet. Fukt ska fixas till säkra nivåer med element och ventiler i typ väggen. Eller avfuktare.GoC skrev:
Det är helt normalt i litet äldre hus att källaren ventileras genom värmepannans tilluft. På den tiden var det ofta skralt med fuktspärrar och kapillärbrytande skikt så det avdunstar en hel del fukt inåt från källarväggarna men så länge pannan drar ut den fuktiga luften och så länge ingen får för sig att inreda bostadsrum med inklädda väggar i källaren så brukar det gå bra.M matswalker skrev:
Under vintern har jag renoverat ett rum på 26 kvadratmeter i källaren. Fjärrvärmen har varit inställd på 21 grader i källarrummet. Kollade min fjärrvärmeräkning och kom fram till att det kostade ca 1000:- i månaden att värma upp källarrummet.
I källarväggen har jag betonghålsten som inte är något vidare att hålla värmen. Normalt har jag värmen helt avstängd i källaren förutom värmeväxlaren av modellen CTC från 1966 som släpper ifrån sig ca 800 W fjärrvärme. De få timmarna som jag använder biografen och modelljärnvägsrummet i källaren slår jag på en fläkt på 2000 watt som snabbt värmer upp rummet. Värmer jag upp källarrummet med fjärrvärme måsta jag skruva upp värmen ca 12 timmar innan jag ska använda rummet.
När jag dränerade om mitt hus använde jag Platonmatta och 30 cm markisoleringsskivor. Så det är ca 50 cm av källarväggen som är helt oisolerad betonghålsten.
Vill man ha källaren uppvärmd får man nog lägga på ett lager isolering på utsidan av källaren för att få ner kostnaden.
Mitt hus är på 115 kvadratmetermed lika stor källare.
I källarväggen har jag betonghålsten som inte är något vidare att hålla värmen. Normalt har jag värmen helt avstängd i källaren förutom värmeväxlaren av modellen CTC från 1966 som släpper ifrån sig ca 800 W fjärrvärme. De få timmarna som jag använder biografen och modelljärnvägsrummet i källaren slår jag på en fläkt på 2000 watt som snabbt värmer upp rummet. Värmer jag upp källarrummet med fjärrvärme måsta jag skruva upp värmen ca 12 timmar innan jag ska använda rummet.
När jag dränerade om mitt hus använde jag Platonmatta och 30 cm markisoleringsskivor. Så det är ca 50 cm av källarväggen som är helt oisolerad betonghålsten.
Vill man ha källaren uppvärmd får man nog lägga på ett lager isolering på utsidan av källaren för att få ner kostnaden.
Mitt hus är på 115 kvadratmetermed lika stor källare.
Jo det utanför väggen kryper igenom. Måste bort.H heimlaga skrev:Det är helt normalt i litet äldre hus att källaren ventileras genom värmepannans tilluft. På den tiden var det ofta skralt med fuktspärrar och kapillärbrytande skikt så det avdunstar en hel del fukt inåt från källarväggarna men så länge pannan drar ut den fuktiga luften och så länge ingen får för sig att inreda bostadsrum med inklädda väggar i källaren så brukar det gå bra.
Har du kollat vilken typ av av pellets kaminen behöver? Min erfarenhet är att det ofta är bättre att köra med 6mm (hittar inte bild på säck du tydligen lagt in) och pellets på mackarna brukar ofta vara av sämre kvalitet.N niinos112 skrev: