J jahallåja skrev:
Niinos, när folk efterfrågar typ på pelletspannan så vill de veta modellbeteckningen för att kunna leta efter manual eller förstå exakt vilken sort det är du har. Det brukar finnas någon mer text än bara tillverkaren på tex någon liten skylt, klisterlapp eller plåt. Alternativt på manualen, om du har en sådan. Min gissning är att du tar en Palazzetti Giulia, efter lite googlande, men det är som sagt bra med så exakt info som möjligt för att minska osäkerheten..
Ursäkta mitt fel ja det liknar den. Ska ner och dubbelkolla snart om jag hittar något mer än palazetti :crysmile:

K Knight skrev:
Det är en ackumulatortank med inbyggd varmvattenberedare
En acctank med varvattenberedare och elpatron, det är väl en elpanna eller?
Jag finner ingen annan teknisk skillnad.

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
  • Ackumulatortank med inbyggd varmvattenberedare och elpatron, vit och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K Knight skrev:
Nja. Jag skulle kalla det en ackumulatortank med inbyggd varmvattenberedare och elpatron.

En elpanna är min värld en enhet som kopplas direkt på värmesystemet i form av vattenkokare och gsnska små enheter

[länk]
Jo så är det väl, men det står i alla fall helt klart att TS äger en anläggning som tills alldeles nyligen värmdes med ren elvärme, dvs ganska dyrt. Samma sak som en ren elpanna skulle gjort. Det känns bra att detta underbara forum fått TS på rätt bana så hen kör värmepump för 1/3del av kostnade eller pellets till 1/2 kostnaden istället.
Nu vill vi grotta ner oss i exakt modell på pelletspanna så vi kan tjata vidare.

• Haha
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
"Nu vill vi grotta ner oss i exakt modell på pelletspanna så vi kan tjata vidare."

;)

• Gilla
jahallåja och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag läst hela tråden. Först tänkte jag "jaja, ännu en dryg en som blir kränkt av att betala fakturor istället för hyra och som egentligen ska bo kvar i lägenhet". Men sedan när jag fick bilden klar för mig så tar jag tillbaka allt. Go for it! Du har helt rätt, det är bara att köra på och lära sig längs vägen. Det här är ingen kunskap man föds med.

Som jag tolkar det så har du två primära värmekällor beroende på årstid och en backup i form av elpatron. Så här hade nog jag gjort i ditt läge: Luft/luft funkar kanon på hösten när det börjar bli ruggigt ute. Då har den bra utväxling på instoppad energi. Elpatronen i tanken kan stå för varmvattnet, det är ingen jättekostnad. Sedan när det blir kallare fram på vintern hade jag dragit ner värmepumpen och gått över på pellets. Och jag hade gjort som det tipsats om tidigare i tråden, jag hade beställt hem ett par/några pallar för att få ner priset. Då hade jag tagit jobbet att köra med pellets. När våren kommer och värmebehovet minskar hade jag nog låtit värmepumpen få gå in igen. Jag hade inte satsat på dyra investeringar då jag tycker att du har en utmärkt anläggning för ditt lilla hus.

Två saker hade jag dock funderat över. Det ena är det här med behovet av värme i källargolvet för att hålla det torrt. Jag kan ha missat regleringen i tråden men OM det är problem med att det vill bli fuktigt i källaren så kan man köra ut lite värme i golvet. Men bara minsta möjliga. Det borde inte krävas så mycket för att åtgärda det. Det andra är att jag skulle vilja isolera alla rör du har där i källaren. Ja, allt värmeläckage kommer huset till godo, men man vill kunna styra var man tillför huset energi och man vill tillföra det med så låg temperaturer som möjlig. Man vill alltså kunna göra punktinsatser om du förstår hur jag menar? Sommartid kanske du inte alls har behov av annat än varmvatten från elpatronen och då är det jättedumt med nakna kopparrör. Och har jag tolkat din personlighet rätt så är isolering av rör något du kan stå och pyssla själv med på nätterna :D

Hälsningar från en som har hållit på och pysslat med sitt värmesystem i 15 år nu...

Redigerat:
  • Gilla
keja04 och 4 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nu har jag läst hela tråden. Först tänkte jag "jaja, ännu en dryg en som blir kränkt av att betala fakturor istället för hyra och som egentligen ska bo kvar i lägenhet". Men sedan när jag fick bilden klar för mig så tar jag tillbaka allt. Go for it! Du har helt rätt, det är bara att köra på och lära sig längs vägen. Det här är ingen kunskap man föds med.

Som jag tolkar det så har du två primära värmekällor beroende på årstid och en backup i form av elpatron. Så här hade nog jag gjort i ditt läge: Luft/luft funkar kanon på hösten när det börjar bli ruggigt ute. Då har den bra utväxling på instoppad energi. Elpatronen i tanken kan stå för varmvattnet, det är ingen jättekostnad. Sedan när det blir kallare fram på vintern hade jag dragit ner värmepumpen och gått över på pellets. Och jag hade gjort som det tipsats om tidigare i tråden, jag hade beställt hem ett par/några pallar för att få ner priset. Då hade jag tagit jobbet att köra med pellets. När våren kommer och värmebehovet minskar hade jag nog låtit värmepumpen få gå in igen. Jag hade inte satsat på dyra investeringar då jag tycker att du har en utmärkt anläggning för ditt lilla hus.

Två saker hade jag dock funderat över. Det ena är det här med behovet av värme i källargolvet för att hålla det torrt. Jag kan ha missat regleringen i tråden men OM det är problem med att det vill bli fuktigt i källaren så kan man köra ut lite värme i golvet. Men bara minsta möjliga. Det borde inte krävas så mycket för att åtgärda det. Det andra är att jag skulle vilja isolera alla rör du har där i källaren. Ja, allt värmeläckage kommer huset till godo, men man vill kunna styra var man tillför huset energi och man vill tillföra det med så låg temperaturer som möjlig. Man vill alltså kunna göra punktinsatser om du förstår hur jag menar? Sommartid kanske du inte alls har behov av annat än varmvatten från elpatronen och då är det jättedumt med nakna kopparrör. Och har jag tolkat din personlighet rätt så är isolering av rör något du kan stå och pyssla själv med på nätterna :D

Hälsningar från en som har hållit på och pysslat med sitt värmesystem i 15 år nu...
Hehe, lätt att inte veta när man inte läst hela långa tråden. gällande varmvatten så är de endast pelletskaminen som värmer upp eller elpatronen. Elpatronen drog ju väldigt mkt el så där kmr pelletsen in istället. Luftpumpen ger ju ingen varmvatten utan bara varm luft. Har faktiskt en kamin hemma åxå (utöver pelletsen) som gör huset varmt. Uppskattar alla inlägg och har fått problemet löst med ONÖDIGT höga fakturor. :crysmile:

• Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Jo, så pass är jag med. Men av kostnaden för att köra elpatronen så är nog varmvattnet en ganska liten del. Det är värmen i huset som kostat. Att köra värmepumpen för att värma hus och elpatron för att få varmvatten (med väl isolerade rör), är ett bekvämt sätt att lösa det när det inte är för kallt. När det blir kallare ute så har du sämre utbyte från värmepumpen.

Ett annat alternativ, om du har ett lämpligt tak och det går att docka smidigt mot tanken, är några solfångare som fixar varmvatten mars-oktober (minst). Investering ja, men driftskostnad i princip noll.

N niinos112 skrev:
Hehe, lätt att inte veta när man inte läst hela långa tråden. gällande varmvatten så är de endast pelletskaminen som värmer upp eller elpatronen. Elpatronen drog ju väldigt mkt el så där kmr pelletsen in istället. Luftpumpen ger ju ingen varmvatten utan bara varm luft. Har faktiskt en kamin hemma åxå (utöver pelletsen) som gör huset varmt. Uppskattar alla inlägg och har fått problemet löst med ONÖDIGT höga fakturor. :crysmile:
Som det ser ur på dina bilder går det inga rör mellan kaminen och tanken och då är det ju en helt idiotisk konstruktion.
1. Dyraste värmegrejen en pelletskamin avsedd att bara värma luften i 40-50 kvm källare. Värmer inte tanken.
2. Två lågpris luftvärmepumpar till själva bostaden som maximalt kan ge 3,5 kW vardera. Minns inte bostadsytan men nog borde åtminstone en av värmepumparna haft normaleffekt 6 kW.
3. En stor dyr acktank med elpatron som inte gör annan nytta än att värma varmvattnet och golvet på toaletten.
4. Dyr anläggning med golvvärme i källaren som slukar el helt i onödan då den likaledes dyra kaminen också värmer samma källare till en tredjedel av kostnaden.

Duger väl som det är men för samma kostnad kunde de ha fått till ett bättre värmesystem. Den svagaste punkten är värmepumparna på bostadsplanet. Blir det 10 minusgrader orkar de troligen inte med att hålla varmt så dyrare värme måste hjälpa till.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Känner mig ganska säker på att jag ser två rör som man kan anta binder samman kaminen med acktanken.

• Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
N niinos112 skrev:
En pelletskamin som värmer en elpatron?
Nu är du ute och cyklar. Lika konstigt som om elpatronen skulle värma pelletskaminen. :)

Nissens Nissens skrev:
En pelletskamin som värmer en elpatron?
Nu är du ute och cyklar. Lika konstigt som om elpatronen skulle värma pelletskaminen. :)
Du tror inte att det är tänkt så att pelletskaminen värmer acktanken?

• Gilla
intrestin
  • Laddar…
Nissens
Guzzi Guzzi skrev:
Du tror inte att det är tänkt så att pelletskaminen värmer acktanken?
Jo, jag misstänker förstås att det är det man menar. Men rätt konstigt sätt att beskriva det på. Antagligen värmer väl elpatronen även pelletspannan i någon mån, men inte skriver man det om man menar att det är vattnet som värms...

Nja, jag värmer ju acktanken med vår kamin. Men om det börjar gå på andra hållet, att elpatronen som sitter som backup i tanken skulle börja värma kaminen istället, ja då är det något i styrsystemet som inte riktigt lirar som det ska.

Nissens
Guzzi Guzzi skrev:
Nja, jag värmer ju acktanken med vår kamin. Men om det börjar gå på andra hållet, att elpatronen som sitter som backup i tanken skulle börja värma kaminen istället, ja då är det något i styrsystemet som inte riktigt lirar som det ska.
Ok, du stänger kanske någon ventil där då, annars lär det vara lite cirkulation där också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.