14 019 läst · 170 svar
14k läst
170 svar
Nytt elskåp - korrekt installation?
Den kommer säkerligen slå ifrån förr eller senare, men det var ett exempel på vad som kan lösa ut jfb utan att säkring är påslagenD Dilato skrev:Självklart inte men i det tänkta felfallet med jämn fördelning av strömmen mellan kortsluten nolla och jord, enfas belastningar jämt fördelade över tre faser kan jag ha upp till 230V * 0,020A * 2 = 9,2W / fas (27,6W) innan JFB upptäcker felet.
Ligger kortslutningen nolla-jord längre bort från förbrukaren (längre kabel) än kabeln direkt från förbrukaren till centralen så kommer strömmen att vilja gå via nollan direkt till centralen hellre än via kortslutningen nolla/jord och då ökar möjlig effekt innan JFB löser.
Men det är klart att när kylskåpet på 100W drar igång kommer nog JFB att lösa ut men det kan ju ta ett bra tag innan det händer.
Hur skev nollan är beror på hur transformatorn är utformad, hur distributionsnätet är utformat (förimpedans?), vilka osymetriska laster mm som finns. Först när det är känt kan man räkna ut hur nolla vs skyddsjord beter sig.D Dilato skrev:
Har noterat knepiga situationer när en säkring gått och 3-fas spis bakmatar. Tror jag uppmätte 180 V och att det betedde sig som en konstantströmsskälla.
Men...hur det ser ut på transformatorsidan har väl ingen betydelse, nollan och jorden är ju samma ledning där dom kopplats ihop på ingående PEN.spikplanka skrev:Hur skev nollan är beror på hur transformatorn är utformad, hur distributionsnätet är utformat (förimpedans?), vilka osymetriska laster mm som finns. Först när det är känt kan man räkna ut hur nolla vs skyddsjord beter sig.
Har noterat knepiga situationer när en säkring gått och 3-fas spis bakmatar. Tror jag uppmätte 180 V och att det betedde sig som en konstantströmsskälla.
Allt bortom den punkten är ju lika, samma kabel.
Så det enda JFB ser är vad som sker efter PEN delas upp till Nolla & Jord.
Om grannen sätter belastningen jätteorvar mellan L2 och N så kommer ingående PEN säkerligen inte att ligga symmetriskt rätt.D Dilato skrev:
En illustration som kanske gör det lättare att visualisera:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla belastingar som är osymetriska kommer att putta nollan (N) ur symmetrin. Transformatorn lär dock vara rätt bestämd på var den skall ligga.
Men N och PE är ju samma punkt så varför ska det flyta någon ström mellan dom?spikplanka skrev:Om grannen sätter belastningen jätteorvar mellan L2 och N så kommer ingående PEN säkerligen inte att ligga symmetriskt rätt.
En illustration som kanske gör det lättare att visualisera:
[bild]
Alla belastingar som är osymetriska kommer att putta nollan (N) ur symmetrin. Transformatorn lär dock vara rätt bestämd på var den skall ligga.
Tillräckligt stor ström mellan skruvbläck för nolla och skyddsjord? inducerade strömmar med tanke på längd. För oavsett när jag mätt brukar det ofta vara kanske 2-3 volt mellan N och PE (fritt från minnet).D Dilato skrev:
Men då mäter du i andra änden på kablarna, inte i centralen så kablarna är långa antenner med mittpunkt i PEN?spikplanka skrev:
Flera volt induktivt/kapacitivt kopplad spänning tycker jag känns högt när dom sitter ihop med en kort grov kabel genom JFB (minst 2.5 mm² väl?)
Oavsett vilket så finns det ingen ström/effekt bakom, bara spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det flyter ström mellan N-plinten och PE-plinten så lär det uppstå en spänning därimellan.D Dilato skrev:
Är det reglerat eller praxis att N-plinten ansluter till PE-plinten som ansluter till nätägarens PEN-ledare i den ordningen?
Har man PEN så är PE och N samma elektriska punkt även om dom sitter på separata skenor eftersom skenorna är elektriskt ihopkopplade.spikplanka skrev:
Blå kabel och gulgrön kabel kommer från samma elektriska punkt.
Delar man sedan upp till PE & N med JFB så är PE samma punkt son ingående PEN, men N blir en ny egen elektrisk punkt som kan separeras från PE när JFB löser ut.
Det motsatta är dock inte så, det kan finnas en spänning utan att en ström flyter.
Om N-plinten och PE-plinten är samma fysiska (elektriskt ihopkopplade) plint flyter ingen nämnvärd ström emellan dom.
Jag började med att föreslå samma sak som @Harald Blåtumme i det första svaret du fick #2.X XXYY555 skrev:
Varför tror du att en yrkesverksam elektriker inte skulle svara efter bästa förmåga på frågor från en kund? Det tycker ja<g är en ganska märklig inställning att förutsätta att den som gjort jobbet varken vill förklara hur anläggningen fungerar eller varför olika val av lösningar är gjorda. Hittar du något som är fel och påpekar det kommer en seriös hantverkare alltid att tacka för att bli uppmärksammad på saken och därefter rätta till det.
Att tro att elektriker normalt inte har något incitament att svara objektivt känns mycket konstigt. För en elektriker är det viktigt att en anläggning man installerat är säker och att kunden har tillräcklig kunskap om den. Naturligtvis kommer den som gjort jobbet svara på alla dina frågor.
Det finns flera elektriker på forumet. Jag har mycket svårt att tro att någon enda inte skulle svara efter bästa förmåga om en kund skulle ställa denna typ av frågor. Fråga dem gärna.
Det finns så klart dåliga elektriker precis som det finns dåliga utförare inom alla yrken. Men de är ovanliga. Och att utgå från att någon inte kommer att svara objektivt på dina frågor känns som fel inställning.
Oavsett allt ovan, så sr jag det fortfarande som grundläggande att fråga den som gjort jobbet till att börja med. Det skulle antagligen lösa saken. Men det är naturligtvis inte säkert även om jag tror det är sannolikt. Så i fall att svaren skulle vara otillräckliga, oklara eller verka tveksamma är det läge att fråga här. För då kan man få svar på hur utföraren tänkt/gjort samt om forumet tycker det är rätt eller fel.
Nu blir det bara en massa gissningar...
... och dessutom kan rätta till eventuella missar kostnadsfritt,,,O skrev:
Kan intyga att man lätt drar JFB om man för ihop Jord och N. Hände mig vid byte av uttag, råka komma åt båda och JFB löste ut. Problemet var att JFB paja och gick inte att återställa.J J-banan skrev:
Ringa Stockholmshem, tomte kom ut - ”nä jag ser inga fel”. Han ringde nästa - kom 2 spydiga snubbar från någon stor firma - ”du måste ha gjort nåt fel” (no shit, förklara ju vad som hänt). Dom klippte av alla kablar till mitt uttag (trots att det var korrekt ihopsatt) och kom sen fram till: ”Din JFB är nog trasig” , nästa riktiga elektriker kommer - trevlig och proffsigt bemötande - kollar på JFB och säger ”denna modell brukar paja, jag har en med mig”. Bytt och klart men ca 7 timmar efter den löste ut 😂 Underbart att hyra boende ibland.