J J-banan skrev:
Om du är elektriker så vet du att det slår ifrån redan vid 15-20mA. Det har hänt mig flera ggr att jag råkat lösa ut jfb när jag har jobbat med säkringen av när jag har kommit åt N med jordat föremål eller jord ledare.
Ja, den brukar lösa ut tidigare.

Jo, jag var elektriker i ett tidigare liv, men är det inte längre.

Men jag vet också, då jag numera är civilingenjör, att man måste räkna på utlösningsvillkoren. Man kan inte lita blint på att det sker eller inte sker. Särskilt inte när man har långa kablar.

• Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om du är elektriker så vet du att det slår ifrån redan vid 15-20mA. Det har hänt mig flera ggr att jag råkat lösa ut jfb när jag har jobbat med säkringen av när jag har kommit åt N med jordat föremål eller jord ledare.
Elforsk har undersökt just detta och 30mA JFB löser i snitt ut på strax under 20mA vid ideala förhållanden, ren sinus utan övertoner.

Tabell över testade jordfelsbrytares utlösningströmmar vid sinusformad och halvvägslikriktad ström, med mätvärden i milliampere (mA).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

230V * 0,02 = 4,6W (*2 = 9,2W)
Alltså kan man i det enklaste fallet med kortsluten jord-nolla där strömmen fördelas lika mellan jord & nolla ha igång upp till 9W utan att JFB löser ut.

E elmont skrev:
Och jag har flera än en gång upplevt fel där nolla och jord legat tillsammans "långt ut" i en grupp i flera dagar utan att JFB har löst ut. Oftast i nyproduktion där man missat att sätta ett uttag eller där det fattats en ytterbelysning. Oftast löser då JFB men inte alltid.
Det löser kanske inte ut direkt men det kommer göra det. Hur som helst så tycker jag man ändå har fler än 1 jfb om man inte bor i lägenhet och har typ 4 grupper

J J-banan skrev:
Om man är smart lägger man iaf uppvärmning på psa,
Det var just det jag kallade dumt, utan larm. Inte för att risken är stor för att råka ut för det på bilden när man kommer hem från semestern, men det är en väldigt onödig risk.
Översvämmat badrum med vatten upp till toalettens nivå, toalettlocket öppet, hylla och andra föremål delvis under vatten.
Skapa konto

Ett rum med glassplitter över golvet, till synes en trasig fönsterruta. Det ser ut som om det har varit ett inbrott eller något slag av olycka.
Skapa konto

Grannarna ser nog att de lyser fint i fönstren och tror att allt är i sin ordning :)

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Elforsk har undersökt just detta och 30mA JFB löser i snitt ut på strax under 20mA vid ideala förhållanden, ren sinus utan övertoner.

[bild]

230V * 0,02 = 4,6W (*2 = 9,2W)
Alltså kan man i det enklaste fallet med kortsluten jord-nolla där strömmen fördelas lika mellan jord & nolla ha igång upp till 9W utan att JFB löser ut.
Då har man stort sätt inga prylar igång hemma om det knappt inte finns ström i N. Hur ofta har man mindre än 10w förbrukning hemma🤔

pacman42 pacman42 skrev:
Just detta löser man ju typiskt genom att stänga av säkringen.

Rörande jordfel och värme så är ju ett alternativ att inte ha JFB alls på värmen, men då jag förutom FLVP även har en LLVP i Schuko så vill jag ha JFB på den.
Det är upp till dig, jag skulle inte blanda, utan lösa det på något sätt tex psa på enstaka grupper utanför andra jfb.
Sen är inte att dra ur säkringen tillräckligt för att jfb inte ska lösa ut, det räcker med en förbindelse mellan nolla och jord.

J J-banan skrev:
Då har man stort sätt inga prylar igång hemma om det knappt inte finns ström i N. Hur ofta har man mindre än 10w förbrukning hemma🤔
JFB reagerar på summan av alla strömmar på alla faser, så det kan vara mycket mer...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var just det jag kallade dumt, utan larm. Inte för att risken är stor för att råka ut för det på bilden när man kommer hem från semestern, men det är en väldigt onödig risk.
[bild]
[bild]
Grannarna ser nog att de lyser fint i fönstren och tror att allt är i sin ordning :)
Oj jäklar ja larm är bra investering

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
JFB reagerar på summan av alla strömmar på alla faser, så det kan vara mycket mer...
Och neutral som leder strömmen tillbaka inte bara faser

Koppars resistans är rent linjär (om vi antar samma kabeltjocklek) mot antalet meter den är, så vi behöver inte räkna på resistansen som sådan.

Om vi antar en förbrukare som är 5m från centralen och en annan som är 35m från centralen och du sedan får en kortslutning mellan nolla och jord längst ut i den som är 35m lång, då får man en ström som är 7 gånger så hög i den 35m långa nollan innan jordfelsbrytaren löser ut. Och detta är utan att ta hänsyn till att faserna släcker ut varandra i nollan. I mitt hus så skiljer det just nu 0,5A mellan den högst belastade fasen och de andra två (som är nästintill samma). Kraftigt förenklat är det dessa 0,5A man ser i nollan. I mitt exempel med en 35 meter lång ledare så skulle detta leda till 70 mA ungefär.

I verkligheten blir det dock ännu värre då huvuddelen av alla förbrukare sitter på korta ledare. Om vi antar att vi har åtta förbrukare (med lika stora strömmar) på 5m långa ledare och sedan den 35m långa ledaren, då skulle utlösningsströmmen i nollan bli en faktor 7 större, utan en faktor 47 ungefär. Nu blir det riktigt jobbigt. Nu skulle det alltså krävas nästan en ampere (om vi antar 20 mA på JFB i praktiken).

Men jag tror inte vi skall fortsätta denna diskussionen här, den är rejält OT från trådens syfte.

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, den brukar lösa ut tidigare.

Jo, jag var elektriker i ett tidigare liv, men är det inte längre.

Men jag vet också, då jag numera är civilingenjör, att man måste räkna på utlösningsvillkoren. Man kan inte lita blint på att det sker eller inte sker. Särskilt inte när man har långa kablar.
Gälle
pacman42 pacman42 skrev:
Koppars resistans är rent linjär (om vi antar samma kabeltjocklek) mot antalet meter den är, så vi behöver inte räkna på resistansen som sådan.

Om vi antar en förbrukare som är 5m från centralen och en annan som är 35m från centralen och du sedan får en kortslutning mellan nolla och jord längst ut i den som är 35m lång, då får man en ström som är 7 gånger så hög i den 35m långa nollan innan jordfelsbrytaren löser ut. Och detta är utan att ta hänsyn till att faserna släcker ut varandra i nollan. I mitt hus så skiljer det just nu 0,5A mellan den högst belastade fasen och de andra två (som är nästintill samma). Kraftigt förenklat är det dessa 0,5A man ser i nollan. I mitt exempel med en 35 meter lång ledare så skulle detta leda till 70 mA ungefär.

I verkligheten blir det dock ännu värre då huvuddelen av alla förbrukare sitter på korta ledare. Om vi antar att vi har åtta förbrukare (med lika stora strömmar) på 5m långa ledare och sedan den 35m långa ledaren, då skulle utlösningsströmmen i nollan bli en faktor 7 större, utan en faktor 47 ungefär. Nu blir det riktigt jobbigt. Nu skulle det alltså krävas nästan en ampere (om vi antar 20 mA på JFB i praktiken).

Men jag tror inte vi skall fortsätta denna diskussionen här, den är rejält OT från trådens syfte.
Är det det du kör när elektriker föreslår en extra jfb/psa😂

Beräkning för när jordfelsbrytaren (JFB) löser ut med en 20 meter lång förlängningsladd mellan nolla och skyddsjord:

biltema.se: Skarvsladd, petskyddad, 20 m, Artnr 46-3600, 250 SEK
Kabeldimension: 3G x 1,5 mm²

Nära AWG 15 och det skulle innebära en resistans på: (1,65 mm²/1,5 mm²) * 10,45 mΩ/m = 11,495 mΩ/m

Vilket innebär för 20 meter tur och retur: 11,495 mΩ/m * 2 * 20 m = 0,4598 Ω

Utlösningsvillkor för jordfelsbrytare (JFB): 30 mA

Effekt över kabeln innan det löser ut:
R * I² = P
0,4598 Ω * (30 mA)² = 413,82 µW

Spänning över kabeln innan det löser ut:
R * I = U
0,4598 Ω * 30 mA = 13,794 mV

Om felet inträffar mellan fas och skyddsjord borde utvecklad effekt bli maximalt 230 V * 30 mA = 6,9 W som Dilato antyder.

Kanske räknat fel?

Redigerat:
J J-banan skrev:
Och neutral som leder strömmen tillbaka inte bara faser
Min gamla trefas spis hade ingen nolla, trots det kunde den förbruka 11 kW.
Ingen del av den strömmen flöt i någon nolla.

Samma med 400V el-element, varmvattenberedare, elpanna m.m.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[bild]
[bild]
Håller med, man bör göra en konsekvensanalys.
Jag har alltid lagt värmen separat, utan jordfelsbrytare.
Och numera så finns det ju även enkla, robusta larmanordningar som kan hjälpa till att hålla koll.

Annan metod att få fram resistansen för en ledare:
resistansen = materialkonstant * längd / area
R = ρ * L / A

För koppar är ρ = 1,68 * 10⁻⁸ (Ω * m²)/m

R = (1,68 * 10⁻⁸) * (1 meter) / (1,5 mm²) = 11,20 mΩ/m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.