16 898 läst · 179 svar
17k läst
179 svar
Nytt elskåp - korrekt installation?
Ja, den brukar lösa ut tidigare.J J-banan skrev:
Jo, jag var elektriker i ett tidigare liv, men är det inte längre.
Men jag vet också, då jag numera är civilingenjör, att man måste räkna på utlösningsvillkoren. Man kan inte lita blint på att det sker eller inte sker. Särskilt inte när man har långa kablar.
Elforsk har undersökt just detta och 30mA JFB löser i snitt ut på strax under 20mA vid ideala förhållanden, ren sinus utan övertoner.J J-banan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
230V * 0,02 = 4,6W (*2 = 9,2W)
Alltså kan man i det enklaste fallet med kortsluten jord-nolla där strömmen fördelas lika mellan jord & nolla ha igång upp till 9W utan att JFB löser ut.
Det löser kanske inte ut direkt men det kommer göra det. Hur som helst så tycker jag man ändå har fler än 1 jfb om man inte bor i lägenhet och har typ 4 grupperE elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Det var just det jag kallade dumt, utan larm. Inte för att risken är stor för att råka ut för det på bilden när man kommer hem från semestern, men det är en väldigt onödig risk.J J-banan skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grannarna ser nog att de lyser fint i fönstren och tror att allt är i sin ordning
Då har man stort sätt inga prylar igång hemma om det knappt inte finns ström i N. Hur ofta har man mindre än 10w förbrukning hemma🤔D Dilato skrev:Elforsk har undersökt just detta och 30mA JFB löser i snitt ut på strax under 20mA vid ideala förhållanden, ren sinus utan övertoner.
[bild]
230V * 0,02 = 4,6W (*2 = 9,2W)
Alltså kan man i det enklaste fallet med kortsluten jord-nolla där strömmen fördelas lika mellan jord & nolla ha igång upp till 9W utan att JFB löser ut.
Det är upp till dig, jag skulle inte blanda, utan lösa det på något sätt tex psa på enstaka grupper utanför andra jfb.pacman42 skrev:
Sen är inte att dra ur säkringen tillräckligt för att jfb inte ska lösa ut, det räcker med en förbindelse mellan nolla och jord.
Oj jäklar ja larm är bra investeringBo.Siltberg skrev:
Koppars resistans är rent linjär (om vi antar samma kabeltjocklek) mot antalet meter den är, så vi behöver inte räkna på resistansen som sådan.
Om vi antar en förbrukare som är 5m från centralen och en annan som är 35m från centralen och du sedan får en kortslutning mellan nolla och jord längst ut i den som är 35m lång, då får man en ström som är 7 gånger så hög i den 35m långa nollan innan jordfelsbrytaren löser ut. Och detta är utan att ta hänsyn till att faserna släcker ut varandra i nollan. I mitt hus så skiljer det just nu 0,5A mellan den högst belastade fasen och de andra två (som är nästintill samma). Kraftigt förenklat är det dessa 0,5A man ser i nollan. I mitt exempel med en 35 meter lång ledare så skulle detta leda till 70 mA ungefär.
I verkligheten blir det dock ännu värre då huvuddelen av alla förbrukare sitter på korta ledare. Om vi antar att vi har åtta förbrukare (med lika stora strömmar) på 5m långa ledare och sedan den 35m långa ledaren, då skulle utlösningsströmmen i nollan bli en faktor 7 större, utan en faktor 47 ungefär. Nu blir det riktigt jobbigt. Nu skulle det alltså krävas nästan en ampere (om vi antar 20 mA på JFB i praktiken).
Men jag tror inte vi skall fortsätta denna diskussionen här, den är rejält OT från trådens syfte.
Om vi antar en förbrukare som är 5m från centralen och en annan som är 35m från centralen och du sedan får en kortslutning mellan nolla och jord längst ut i den som är 35m lång, då får man en ström som är 7 gånger så hög i den 35m långa nollan innan jordfelsbrytaren löser ut. Och detta är utan att ta hänsyn till att faserna släcker ut varandra i nollan. I mitt hus så skiljer det just nu 0,5A mellan den högst belastade fasen och de andra två (som är nästintill samma). Kraftigt förenklat är det dessa 0,5A man ser i nollan. I mitt exempel med en 35 meter lång ledare så skulle detta leda till 70 mA ungefär.
I verkligheten blir det dock ännu värre då huvuddelen av alla förbrukare sitter på korta ledare. Om vi antar att vi har åtta förbrukare (med lika stora strömmar) på 5m långa ledare och sedan den 35m långa ledaren, då skulle utlösningsströmmen i nollan bli en faktor 7 större, utan en faktor 47 ungefär. Nu blir det riktigt jobbigt. Nu skulle det alltså krävas nästan en ampere (om vi antar 20 mA på JFB i praktiken).
Men jag tror inte vi skall fortsätta denna diskussionen här, den är rejält OT från trådens syfte.
Gällepacman42 skrev:
Är det det du kör när elektriker föreslår en extra jfb/psa😂pacman42 skrev:Koppars resistans är rent linjär (om vi antar samma kabeltjocklek) mot antalet meter den är, så vi behöver inte räkna på resistansen som sådan.
Beräkning för när jordfelsbrytaren (JFB) löser ut med en 20 meter lång förlängningsladd mellan nolla och skyddsjord:
biltema.se: Skarvsladd, petskyddad, 20 m, Artnr 46-3600, 250 SEK
Kabeldimension: 3G x 1,5 mm²
Nära AWG 15 och det skulle innebära en resistans på: (1,65 mm²/1,5 mm²) * 10,45 mΩ/m = 11,495 mΩ/m
Vilket innebär för 20 meter tur och retur: 11,495 mΩ/m * 2 * 20 m = 0,4598 Ω
Utlösningsvillkor för jordfelsbrytare (JFB): 30 mA
Effekt över kabeln innan det löser ut:
R * I² = P
0,4598 Ω * (30 mA)² = 413,82 µW
Spänning över kabeln innan det löser ut:
R * I = U
0,4598 Ω * 30 mA = 13,794 mV
Om felet inträffar mellan fas och skyddsjord borde utvecklad effekt bli maximalt 230 V * 30 mA = 6,9 W som Dilato antyder.
Kanske räknat fel?
biltema.se: Skarvsladd, petskyddad, 20 m, Artnr 46-3600, 250 SEK
Kabeldimension: 3G x 1,5 mm²
Nära AWG 15 och det skulle innebära en resistans på: (1,65 mm²/1,5 mm²) * 10,45 mΩ/m = 11,495 mΩ/m
Vilket innebär för 20 meter tur och retur: 11,495 mΩ/m * 2 * 20 m = 0,4598 Ω
Utlösningsvillkor för jordfelsbrytare (JFB): 30 mA
Effekt över kabeln innan det löser ut:
R * I² = P
0,4598 Ω * (30 mA)² = 413,82 µW
Spänning över kabeln innan det löser ut:
R * I = U
0,4598 Ω * 30 mA = 13,794 mV
Om felet inträffar mellan fas och skyddsjord borde utvecklad effekt bli maximalt 230 V * 30 mA = 6,9 W som Dilato antyder.
Kanske räknat fel?
Redigerat:
Håller med, man bör göra en konsekvensanalys.Bo.Siltberg skrev:
Jag har alltid lagt värmen separat, utan jordfelsbrytare.
Och numera så finns det ju även enkla, robusta larmanordningar som kan hjälpa till att hålla koll.