17 151 läst · 179 svar
17k läst
179 svar
Nytt elskåp - korrekt installation?
Alla är inte tekniskt lagda som vet om att man kan göra så eller ens lokalisera rätt säkring när de saknar gruppförteckning.pacman42 skrev:
Man kan ha utan men inte säker installation, iaf brandskyddat
Sen om du får kortis mellan N och jord funkar det då stänga av säkringen?😜pacman42 skrev:
Nej, eller snarare kanske. Det beror på om man har tur eller otur. Egentligen skall det fungera, men om strömmen av någon anledning tycker att det är kortare distans till jord från nollan i den kabel som går ut än via den "lokala" nollan för den ström som kommer från en annan säkring. Sådana fel händer, det har ju med resistanser och strömdelning att göra. Jag har inte råkat ut för det själv, men jag har hört andra som gjort det.J J-banan skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Har du sett behov hos kunder för separata PSAer till lite av varje? Skulle inte en eller två JFBer klara av det?J J-banan skrev:Det jag först och främst menar är att det är bra dela upp i flera jfb i hemmet, tex utomhus, inomhus och uppvärmning, vissa vill gärna ha kyl/frys på egen oxå just när nåt händer så försvinner inte strömmen i hela anläggningen. Det är inte för att man har återkommande problem, det är bara för att vara på säkra sidan. Just utomhus är det främst där det blir jordfel, sen skall ändå allt annat skyddad mot jordfel
Jag finner det ganska dumt att lägga en enskild förbrukare under en egen PSA/JFB, speciellt kyl och värme. Skulle det finnas behov av att skydda resten av anläggningen från fel i kylen, dvs är det ett vanligt felfall? Jag tror inte det.
Det enda "normala" felfall jag ser är typ skarvsladden till motorvärmaren som ligger i snön. Det är något man kan motivera ett skydd emot. Därefter kommer gammal utomhusbelysning. Men bara till viss del, anläggningen ska underhållas och det sker inte med en JFB. Badrum hör inte hit.
Värme under en egen PSA är nog det dummaste man kan göra. Näst dummast är nog en separat PSA för kylen. Det fyller liksom ingen funktion och kan orsaka höga kostnader. Värme och kyl bör skyddas med larm. Man kommer nog aldrig att kunna göra en självreparerande anläggning så att man kan ta tre veckors semester i Thailand under en vintermånad. Larm och någon som tittar till är det måste.
Testa dra av säkring och kortslut mellan jord och N, om din jfb funkar som den ska så ska den lösa utpacman42 skrev:Nej, eller snarare kanske. Det beror på om man har tur eller otur. Egentligen skall det fungera, men om strömmen av någon anledning tycker att det är kortare distans till jord från nollan i den kabel som går ut än via den "lokala" nollan för den ström som kommer från en annan säkring. Sådana fel händer, det har ju med resistanser och strömdelning att göra. Jag har inte råkat ut för det själv, men jag har hört andra som gjort det.
Inte hej helt ovanligt att detta "test" sker omedvetet. Dra en säkring för den grupp man vill arbeta med och sedan klipper man lite oförsiktigt tex en kulo, avbitaren i metall kan då lätt kortsluta jord och nolla i själva klippet.J J-banan skrev:
Om man är smart lägger man iaf uppvärmning på psa, sen psa utomhus om man bara har en grupp som är ute och inte massa annat. Sen vill man ju ha resten av uttagen skyddade. Det beror såklart helt på hur fastigheten ser ut och hur mkt man har utomhus. Sen om det är en riktigt stor central så krävs det ändå fler än en jfbBo.Siltberg skrev:Har du sett behov hos kunder för separata PSAer till lite av varje? Skulle inte en eller två JFBer klara av det?
Jag finner det ganska dumt att lägga en enskild förbrukare under en egen PSA/JFB, speciellt kyl och värme. Skulle det finnas behov av att skydda resten av anläggningen från fel i kylen, dvs är det ett vanligt felfall? Jag tror inte det.
Det enda "normala" felfall jag ser är typ skarvsladden till motorvärmaren som ligger i snön. Det är något man kan motivera ett skydd emot. Därefter kommer gammal utomhusbelysning. Men bara till viss del, anläggningen ska underhållas och det sker inte med en JFB. Badrum hör inte hit.
Värme under en egen PSA är nog det dummaste man kan göra. Näst dummast är nog en separat PSA för kylen. Det fyller liksom ingen funktion och kan orsaka höga kostnader. Värme och kyl bör skyddas med larm. Man kommer nog aldrig att kunna göra en självreparerande anläggning så att man kan ta tre veckors semester i Thailand under en vintermånad. Larm och någon som tittar till är det måste.
J J-banan skrev:
Precis @Dilato, har man inga tunga förbrukare igång så måste man börja räkna på kabellängder till kortslutningen mm. 30 mA är inte mycket, men när man börjar dela upp strömmarna över flera parallella ledningar med olika längd så är det inte alltid så att man får 30 mA på jorden ens med jord och nolla kortslutet. Särskilt inte om felet är ute på en 25m skarvkabel...D Dilato skrev:
Neutral ledaren är inte bruten via säkring utan går till neutral skena eller plint. När man kortsluter jord mot neutral försvinner ström ut till jord från andra förbrukare och jordfelsbrytare som känner av inkommande och utgående ström känner att det inte kommer lika mkt ström ut som in och den löser ut.D Dilato skrev:
Ja, dvs man måste börja räkna på strömmarna utifrån resistans och har man då långa ledare ut till där "kortslutningen" finns så kommer man inte nödvändigtvis upp i 30 mA.J J-banan skrev:Neutral ledaren är inte bruten via säkring utan går till neutral skena eller plint. När man kortsluter jord mot neutral försvinner ström ut till jord från andra förbrukare och jordfelsbrytare som känner av inkommande och utgående ström känner att det inte kommer lika mkt ström ut som in och den löser ut.
I det enklaste fallet när man kortsluter nolla och jord delas strömmen lika mellan dessa ledningar.J J-banan skrev:Neutral ledaren är inte bruten via säkring utan går till neutral skena eller plint. När man kortsluter jord mot neutral försvinner ström ut till jord från andra förbrukare och jordfelsbrytare som känner av inkommande och utgående ström känner att det inte kommer lika mkt ström ut som in och den löser ut.
Det kan då i detta fall flyta en ström på 60 mA (30 i jord, 30 i nollan) innan en vanlig JFB löser ut.
Om jag fattat saken rätt så är:
0,03 A * 230V = 6,9W * 2 = 13,8W.
Så då kan man ha 13 st 1W lampor igång utan att JFB löser ut.
Eller så har jag missförstått något...
Om du är elektriker så vet du att det slår ifrån redan vid 15-20mA. Det har hänt mig flera ggr att jag råkat lösa ut jfb när jag har jobbat med säkringen av när jag har kommit åt N med jordat föremål eller jord ledare.pacman42 skrev:
Och jag har flera än en gång upplevt fel där nolla och jord legat tillsammans "långt ut" i en grupp i flera dagar utan att JFB har löst ut. Oftast i nyproduktion där man missat att sätta ett uttag eller där det fattats en ytterbelysning. Oftast löser då JFB men inte alltid.