17 148 läst · 179 svar
17k läst
179 svar
Nytt elskåp - korrekt installation?
Men som sagt, hur ren kopparn är spelar bara roll om den är olika ren i olika trådar. Gissningsvis så är kopparn i den 25 m långa förlängningssladden från Biltema mycket sämre än den i FK:n, så det blir ännu sämre/värre då...
Om man vill vara extra nogrann så måste man bestämma sig för vilken temperatur "kopparkabeln" har eftersom resistansen varierar med temperaturen.
0,018 ohm/mm2 per meter vid 20 grader är ett värde jag alltid använt.
0,018 ohm/mm2 per meter vid 20 grader är ett värde jag alltid använt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart inte men i det tänkta felfallet med jämn fördelning av strömmen mellan kortsluten nolla och jord, enfas belastningar jämt fördelade över tre faser kan jag ha upp till 230V * 0,020A * 2 = 9,2W / fas (27,6W) innan JFB upptäcker felet.J J-banan skrev:
Ligger kortslutningen nolla-jord längre bort från förbrukaren (längre kabel) än kabeln direkt från förbrukaren till centralen så kommer strömmen att vilja gå via nollan direkt till centralen hellre än via kortslutningen nolla/jord och då ökar möjlig effekt innan JFB löser.
Men det är klart att när kylskåpet på 100W drar igång kommer nog JFB att lösa ut men det kan ju ta ett bra tag innan det händer.
Om man tar samma förutsättningar med 1-fas skarvsladd på 20 meter 1,5 mm² och JFB 30 mA utlösningsvillkor. Så borde det vara 3 olika fall med helt skiljda effekter som uppstår innan det löser ut:
I fall 0 uppstår en effekt på 413,82 µW mellan nolla och skyddsjord innan det löser ut.
I fall 1 använder förbrukaren skyddsjorden som "retur" och effekten som uppstår innan det löser ut är då 230 V * 30 mA = 6,9 W.
I fall 2 orsakar en förbrukare på 13,8 W att spänningspotentialen i nollan "lyfts" upp med 13,794 mV vilket tillsammans med skyddsjordens resistans på 0,2299 Ω gör att JFB löser ut.
Fall: | Koppling: | Effekt innan det löser ut: |
0 | nolla - skyddsjord | 413,82 µW |
1 | fas - belastning - skyddsjord | 6,9 W |
2 | fas - belastning - nolla - skyddsjord | 13,8 W |
I fall 0 uppstår en effekt på 413,82 µW mellan nolla och skyddsjord innan det löser ut.
I fall 1 använder förbrukaren skyddsjorden som "retur" och effekten som uppstår innan det löser ut är då 230 V * 30 mA = 6,9 W.
I fall 2 orsakar en förbrukare på 13,8 W att spänningspotentialen i nollan "lyfts" upp med 13,794 mV vilket tillsammans med skyddsjordens resistans på 0,2299 Ω gör att JFB löser ut.
Vet du om isen sprängde bottenplatta eller väggar så att man fick gigantiska reparationer?Bo.Siltberg skrev:
Verkar iaf som att en liten vatten- och isdetektor vore en investering med liten insats och stor riskbesparing.
Tänker att nollan är obalanserad så att det finns en spänning mellan den och skyddsjord. När de får kontakt uppstår då en ström.D Dilato skrev:
För övrigt kanske det vore något att sätta en strömmätare på skyddsjorden så man kontinuerligt kan se hur snett elsystemet är..
Och kanske upptäcka felgrepp långt innan JFB löser ut.
En granne till min svärmor råkade ut för samma sak, huset var mellan hyresgäster och JFB löste ut så att BVP slutade värma och inkommande vatten frös. Fullt blås på kranvattnet i ett par månader, det uppdagades först då snön försvann och det började rinna vatten över svärmors tomt. Man behövde till och med dika ur området efteråt. Det blev ordentligt dyrt. Ägaren behövde dock inte betala för vattnet dock, kommunen hade missat att stoppa in en mätare när huset byggdes. Så det hade kunnat bli ännu dyrare.spikplanka skrev:
Bottenplattan i garaget fick bilas upp och gjutas om, men plattan i huset klarade sig. Inkommande vatten var nämligen i pannrummet i garaget som låg ett par decimeter lägre.
Separata hus där de sitter ihop via garaget?pacman42 skrev:
hus - garage - hus - garage - osv..
Bergvärmepump?pacman42 skrev:
Så vattnet bildade ett "lock" som inte var högt nog att gå över kanten till betongplatta i resterande hus?pacman42 skrev:
Men det rann förstås ut i alla marker runtomkring?
Tänker också att inkommande vatten borde frysa fast så att det inte kan fortsätta rinna. Men det borde egentligen knuffat garageplattan bort från huset.
Mellan hyresgäster, huset var uthyrt tidigare och en annan hyresgäst skulle snart flytta in.spikplanka skrev:Separata hus där de sitter ihop via garaget?
hus - garage - hus - garage - osv..
Bergvärmepump?
Så vattnet bildade ett "lock" som inte var högt nog att gå över kanten till betongplatta i resterande hus?
Men det rann förstås ut i alla marker runtomkring?
Tänker också att inkommande vatten borde frysa fast så att det inte kan fortsätta rinna. Men det borde egentligen knuffat garageplattan bort från huset.
Ja, JFB löste ut så att bergvärmen inte höll huset varmt.
Eftersom läckaget var inomhus så blev det nog någon plusgrad inne i garaget. Dvs, det frös inte mer därinne då vattnet fortsatte att rinna. 32 mm slang skickar in rätt mycket värmeenergi även om vattnet bara är 4 gradigt. Jag kan tänka mig att 30-35 grader kallt utanför knäckte plattan utifrån dock (fukt i småsprickor, frysning underifrån osv.
Vattenskadorna inne i huset var begränsade då de troligen enbart berodde på det vatten som redan fanns där, exempelvis toaletter, tvättmaskin och rör. Det kan iofs ha läckt lite mer inne, jag såg det inte med egna ögon utan har bara fått det återberättat av svärmor.