17 151 läst · 179 svar
17k läst
179 svar
Nytt elskåp - korrekt installation?
Precis. Centralen måste göras större för att kunna ha olika typer av brytare på olika kombinationer av "rader" och "kolumner" i centralen. Vill man dessutom strukturera den för att hantera saker som sektionering med olika JFB, elmätare och annat för olika delar av byggnaden så blir det snabbt svårt att få till det med fasskenor.Demmpa skrev:
I mitt fall kommer jag nog att skaffa 2x3 rader om 12-13 moduler för att kunna sektionera och hantera allt vettigt. Lite ordning och reda, samt struktur, vill jag faktiskt ha i min central. I den nuvarande har jag 27 separata Diazed-säkringar, men flera har redan dubbla förbrukare anslutna pga platsbrist. Dessutom två externa jordfelsbrytare (en för huvuddelen av huset och en separat Typ B för laddboxar och badtunna). Det finns dessutom en extra elmätare ansluten som mäter elen till laddboxar och badtunna (för att kunna ha koll på vad som inte är "husets" förbrukning). Och det finns dessutom en extern "minicentral" med två automatsäkringar till kyl/frys för att de inte skall gå på JFB.
Detta plockepinn är orsaken till att jag vill fixa till det i centralen, egentligen är ju Diazed att föredra (tycker jag), men med alla nya krav och funktioner som kommit till i mitt hus så är det inte längre ett rimligt alternativ.
Nej det går inte med Neutral anslutning då, det är ifall man har bara 1 psa sist till höger och börja med jfb längst t.v och dvärgbrytare emellan demDemmpa skrev:
Som jag ser det, inte stora.Beröringsskydd ska ju vara jord på en sådan apparat. Den risk som jag kan komma på är i så fall brand, genom slitage ,överslag i elkomponenter.spikplanka skrev:
Och "brand" (kraftig värme) fick jag i min FLVP utan att JFB löste ut...hjelmen1 skrev:
...när jag bröt strömmen så lugnade det ned sig.
Så kan det såklart bli, jag har inte råkat ut för detta själv så... Men för 10 tal år sen var jag på en föreläsning anordnat av lokalt elverk och Länsförsäkringar, vars utredare visade att just startreläet i kyl och frys var en av de största orsakerna till elbrand i bostäder på den tiden. Och att jordfelsbrytare då var ett bra skydd. Med det sagt så kan det säkert uppstå brand utan att krypstömmar löser ut jordfelsbrytare.pacman42 skrev:
Orsaken till bränder i kylar och frysar är i första hand brister i städning. Det är mycket vanligt att kylar/frysar är helt fullproppade med damm runt kompressor som effektivt stänger in den värme som kompressorer avger och dammet är mycket lättantändligt. Dammfritt skulle aldrig den lilla värme som bildas vid krypströmmar under 30 mA aldrig räcka till för att starta en brasa.
Finns det inga vettiga fasskenor med tre-faser + nolla?pacman42 skrev:
Vad är det som får dig att föredra Diazed?pacman42 skrev:
Tänker annars att en normcentral bredvid en Diazedcentral gör att man kan välja om belastningar skall gå på dvärgbrytare eller Diazed.
Finns det för övrigt någon Diazed (6-16A) för normal DIN-plats? (likt denna)
Något mer specifikt? för t.ex kompressorn i värmepumpar är i princip som en stor plåt-"blob" som skulle behöva smälta för att utgöra en fara. Och i luft-vatten system sitter den utomhus.hjelmen1 skrev:
Jag kan ju bara spekulera, men om brand uppstår i apparaten så är väl inte ett plåthölje något vidare brandskydd, plåt leder värme. Men som sagt sen beror det ju på omständigheter. Inget är idiotsäkert.spikplanka skrev:Finns det inga vettiga fasskenor med tre-faser + nolla?
Vad är det som får dig att föredra Diazed?
Tänker annars att en normcentral bredvid en Diazedcentral gör att man kan välja om belastningar skall gå på dvärgbrytare eller Diazed.
Finns det för övrigt någon Diazed (6-16A) för normal DIN-plats? (likt denna)
Något mer specifikt? för t.ex kompressorn i värmepumpar är i princip som en stor plåt-"blob" som skulle behöva smälta för att utgöra en fara. Och i luft-vatten system sitter den utomhus.
Eftersom behovet av 3+1 skenor är så litet är det många som använder dom. Har man behov av en nolla så använder man nästan jämt RK/RQ. I vissa andra länder är dom däremot vanliga tex i Frankrike där man har gruppens säkringar och nolla över brytaren. Så utbudet finns även hos oss men efterfrågan är minimal.
Enda ställe sån fasskena kommer till nytta är på industri/fabrik där ibland alla grupper i en kapsling är psaE elmont skrev:Eftersom behovet av 3+1 skenor är så litet är det många som använder dom. Har man behov av en nolla så använder man nästan jämt RK/RQ. I vissa andra länder är dom däremot vanliga tex i Frankrike där man har gruppens säkringar och nolla över brytaren. Så utbudet finns även hos oss men efterfrågan är minimal.
De kostar inte skjortan när de går sönder. Jag gillar att man inte är beroende av någon "elektronik" som kanske inte fungerar. Klassiska smältproppar är överlägsna när det gäller enkelheten.spikplanka skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig