Demmpa Demmpa skrev:
Bara för att det är olika typer av brytare så behöver det inte vara olika fabrikat.

Det går inte att använda fasskena när man blandar dvärgbrytare och PSAer om vartannat även om det är från samma tillverkare/serie.
Precis. Centralen måste göras större för att kunna ha olika typer av brytare på olika kombinationer av "rader" och "kolumner" i centralen. Vill man dessutom strukturera den för att hantera saker som sektionering med olika JFB, elmätare och annat för olika delar av byggnaden så blir det snabbt svårt att få till det med fasskenor.

I mitt fall kommer jag nog att skaffa 2x3 rader om 12-13 moduler för att kunna sektionera och hantera allt vettigt. Lite ordning och reda, samt struktur, vill jag faktiskt ha i min central. I den nuvarande har jag 27 separata Diazed-säkringar, men flera har redan dubbla förbrukare anslutna pga platsbrist. Dessutom två externa jordfelsbrytare (en för huvuddelen av huset och en separat Typ B för laddboxar och badtunna). Det finns dessutom en extra elmätare ansluten som mäter elen till laddboxar och badtunna (för att kunna ha koll på vad som inte är "husets" förbrukning). Och det finns dessutom en extern "minicentral" med två automatsäkringar till kyl/frys för att de inte skall gå på JFB.

Detta plockepinn är orsaken till att jag vill fixa till det i centralen, egentligen är ju Diazed att föredra (tycker jag), men med alla nya krav och funktioner som kommit till i mitt hus så är det inte längre ett rimligt alternativ.

Demmpa Demmpa skrev:
Bara för att det är olika typer av brytare så behöver det inte vara olika fabrikat.

Det går inte att använda fasskena när man blandar dvärgbrytare och PSAer om vartannat även om det är från samma tillverkare/serie.
Nej det går inte med Neutral anslutning då, det är ifall man har bara 1 psa sist till höger och börja med jfb längst t.v och dvärgbrytare emellan dem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.