17 147 läst · 179 svar
17k läst
179 svar
Nytt elskåp - korrekt installation?
Oxå fullt av elbränder😂 Nej men jag skulle inte installera något i någon annans hem utan jfb skydd, man ska inte tumma på säkerheten. Allt som kan gå fel kommer gå fel och jag vill inte orsaka skadaAlfredo skrev:
Är det verkligen vanligt med elbränder av den typ en JFB hade förhindrat? Att "fyllon/dementa/slarvers" glömmer saker på spisen är väl en av de vanligaste orsakerna till brand och där hjälper ingen JFB.J J-banan skrev:
Så har man en äldre elanläggning utan JFB så är du inte rätt person om man exempelvis önskar ett nytt eluttag. Intressant inställning som jag tror du är rätt ensam om.J J-banan skrev:
Men återigen. Vi är helt ense om att en JFB nästan alltid är vettig. Tro inte att jag tycker något annat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 040 inlägg
Nej, det är det vanligaste. Men det finns tyvärr ingen riktigt bra statistik. Det sker även bränder i och pga den fasta anläggningen men många av de verkar har med matning/central att göra, och då är det också tveksamt om en JFB hjälper.Alfredo skrev:
Så även en så enträgen JFB-förespråkare som jag måste ändå medge att den naturligtvis inte hjälper till allt och alltid.
Men jag blir också lite orolig om @J-banan inte känner till utlösningsvillkor (dvs i grunden säkring) och hur detta tillsammans med skyddsjordning är avsett som personskydd. Det var inte så att vi levde helt utan personskydd tills JFBn blev allmän, och regelverket ser ju ut som det gör pga det.
Så om man t.ex driver en rejäl fast installlerad 3-fas värmepump utan JFB vilka är riskerna egentligen förutom rent beröringsskydd?
Och hur uppstår risken?
Och hur uppstår risken?
Beror på vad man ansluter för skit till uttaget. Sen t.ex. är det standard när man lyfter av kåpan på diazed central så är det några grillade möss där eller svarta fläckar efter dem på väggen, det anser iaf jag som brandrisk och jfb skulle lösa ut då.Alfredo skrev:Är det verkligen vanligt med elbränder av den typ en JFB hade förhindrat? Att "fyllon/dementa/slarvers" glömmer saker på spisen är väl en av de vanligaste orsakerna till brand och där hjälper ingen JFB.
Så har man en äldre elanläggning utan JFB så är du inte rätt person om man exempelvis önskar ett nytt eluttag. Intressant inställning som jag tror du är rätt ensam om.
Men återigen. Vi är helt ense om att en JFB nästan alltid är vettig. Tro inte att jag tycker något annat.
Det går alldeles utmärkt montera jfb till äldre diazed central. Gjorde jobb i tvättstuga hos barnfamilj som hade gammal propp central utan jfb. Eftersom de har barn rekommenderade jag jfb och de tyckte det var bra ide och jag satte upp kapsling bredvid deras central med jfb. Det är sällan jag behöver jobba med äldre centraler hos privatpersoner, oftast ska man byta ut dem mot ny. Sen gör jag mest jobb för företag och rätt lite för privatpersoner
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Jo dom gör samma sak om vi pratar felskydd, men JFBn gör jobbet betydligt bättre.J J-banan skrev:
Det ingen som ifrågasätter en JFB. Det jag ifrågasätter är när PSAer slentrianmässigt väljs före JFB, dels av kostnadsskäl och dels av säkerhetsskäl. Man vill som sagt ofta vilja se ifall en JFB/PSA löst ut, och det fungerar ofta nöjaktigt genom att lägga viss belysning under samma JFB. Annars behövs larm av något slag ifall PSAn matar något känsligt som värme och kyl.
Och man kan faktiskt utelämna JFBn helt. Fast ansluten utrustning anser man inte sannolikt kan orsaka fel som ger direkt beröring av fasledare. Man anser att den fastskruvade skyddsledaren sitter där den sitter och gör sitt jobb. Man behöver alltså inte en 30 mA JFB, utan det räcker med en 300 mA om man vill ha lite extra skydd. Denna ger skydd mot indirekt beröring, ett bättre skydd än vad säkringen ger.
Det är därför reglerna ställer krav på JFB främst för uttag, dvs med fokus på handhållna apparater och maskiner, typ en häcksax som man klipper av sladden med. Fast ansluten utrustning har ingen krav på JFB med vissa undantag som belysning.
Men JFBn som sagt ett felskydd. Först i ordningen kommer en korrekt installation som inte orsakar några fel. Man ska alltså inte se JFBn som ett "skydd mot stötar" för den ger inget sådant skydd. Det enda den skyddar mot är effekten av denna stöt, att man i de flesta fall överlever den.
Nej de gör absolut inte samma sak.Bo.Siltberg skrev:Jo dom gör samma sak om vi pratar felskydd, men JFBn gör jobbet betydligt bättre.
Det ingen som ifrågasätter en JFB. Det jag ifrågasätter är när PSAer slentrianmässigt väljs före JFB, dels av kostnadsskäl och dels av säkerhetsskäl. Man vill som sagt ofta vilja se ifall en JFB/PSA löst ut, och det fungerar ofta nöjaktigt genom att lägga viss belysning under samma JFB. Annars behövs larm av något slag ifall PSAn matar något känsligt som värme och kyl.
Och man kan faktiskt utelämna JFBn helt. Fast ansluten utrustning anser man inte sannolikt kan orsaka fel som ger direkt beröring av fasledare. Man anser att den fastskruvade skyddsledaren sitter där den sitter och gör sitt jobb. Man behöver alltså inte en 30 mA JFB, utan det räcker med en 300 mA om man vill ha lite extra skydd. Denna ger skydd mot indirekt beröring, ett bättre skydd än vad säkringen ger.
Det är därför reglerna ställer krav på JFB främst för uttag, dvs med fokus på handhållna apparater och maskiner, typ en häcksax som man klipper av sladden med. Fast ansluten utrustning har ingen krav på JFB med vissa undantag som belysning.
Men JFBn som sagt ett felskydd. Först i ordningen kommer en korrekt installation som inte orsakar några fel. Man ska alltså inte se JFBn som ett "skydd mot stötar" för den ger inget sådant skydd. Det enda den skyddar mot är effekten av denna stöt, att man i de flesta fall överlever den.
Säkringen skyddar mot överspänning och direkta kortslutningar.
Säg att du har en grupp som är säkrad 10A, om du har en apparat inkopplad som förbrukar 3A och den får 1A läckström i hölje löser säkring ut då? Nej. Redan vid 0.015A får man kramp och kan inte släppa taget, det är en hel del A kvar innan säkring kommer till hjälp beroende på hur trög den är.
Enda skydd du har från säkring är att det inte går för mycket ström i ledare.
Sen är det som jag mena att psa är bra i vissa sammanhang
Läs gärna sista sidorna i denna tråd. Det verkar handla om ihopblandning av begreppen basskydd och felskydd även här.J J-banan skrev:Nej de gör absolut inte samma sak.
Säkringen skyddar mot överspänning och direkta kortslutningar.
Säg att du har en grupp som är säkrad 10A, om du har en apparat inkopplad som förbrukar 3A och den får 1A läckström i hölje löser säkring ut då? Nej. Redan vid 0.015A får man kramp och kan inte släppa taget, det är en hel del A kvar innan säkring kommer till hjälp beroende på hur trög den är.
Enda skydd du har från säkring är att det inte går för mycket ström i ledare.
Sen är det som jag mena att psa är bra i vissa sammanhang
https://www.byggahus.se/forum/threads/nolla-och-jord-pa-samma-skena-i-centralen.521285/page-8
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
En säkring skyddar inte mot överspänning, annat än den ström som överspänningen eventuellt orsakar.J J-banan skrev:
JaJ J-banan skrev:
och kortslutning och överlast mellan L-N, vilket en JFB inte täcker.
Ja. Men är det farligt med 1 A i skyddsledaren? Vad blir det för beröringsspänning på höljet mot jord? Om bara utrustningen är korrekt ansluten till skyddsjord så går inte strömmen igenom någon person.J J-banan skrev:
Det som händer vid kortslutning, då vi pratar om några hundra ampere i både fasledare och skyddsledare, är att spänningsfallen i skyddsledaren/PEN gör att utsatta delar teoretiskt får spänningen 115 V mot jord, maximalt. Vid denna ström ska säkringen lösa inom föreskriven tid för att ge personskydd. En JFB kommer att lösa snabbare vid en lägre felström, så den gör jobbet betydligt bättre, ja. Se https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#n7064-sida-5
I bilden nedan så har vi transformatorn till vänster och kortslutningen till höger. Punkten till höger är alltså höljet på den skyddsjordade apparaten. Den undre ledaren är skyddsledaren/PEN. Vi har ingen resistans i apparaten som tar ned beröringsspänningen, utan det blir en jämnt spänningsdelning i fasledare och skyddsledare vilket ger denna spänning, teoretiskt.
Ja, men om vi pratar om läckström i en skyddsjordad apparat så blir inte beröringsspänningen farlig förrän vid strömmar som faktiskt löser en säkring, om det är rätt dimensionerat. Vid lägre läckströmmar så kan man säga att apparaten bidrar med en resistans som är 100 gånger högre än skyddsledaren, varför spänningsdelningen ger en låg spänning. Vid lägre läckströmmar så blir därför inte beröringsspänningen på höljet farligt hög så det behövs inget skydd. Men en JFB kommer att bryta, det är bra.J J-banan skrev:
Man kan också prata om direkt beröring, eller basskydd som det kallas idag, dvs direkt kontakt med en fasledare med 230 V. Denna typ av fel är lyckligtvis ovanligare och sker svårligen i fast installerad och fast ansluten utrustning. Men om man har missat att ansluta skyddsledaren tioll en klass I-utrustning, då kan det ju ske vid ett enkelt fel i utrustningen. Det är här man behöver en JFB på högst 30 mA.
En säkring har tre uppgifter.J J-banan skrev:
1. Personskydd vid kortslutning L-PE. Det är denna del som en JFB gör bättre.
2. Skydd av kabeln vid kortslutning L-PE och L-N.
3. Skydd mot överlastström i kabeln L-N.
Ja, absolut, när det inte finns plats eller av andra skäl.J J-banan skrev:
Menade såklart överlastström, blev autokorrektad till överspänningBo.Siltberg skrev:
Kan givetvis inte koppla utan säkring.Bo.Siltberg skrev:
1A var ett exempel kan gå högre ström, samt gnistbildningar som kan orsaka brand.Bo.Siltberg skrev:
Bo.Siltberg skrev:Det som händer vid kortslutning, då vi pratar om några hundra ampere i både fasledare och skyddsledare, är att spänningsfallen i skyddsledaren/PEN gör att utsatta delar teoretiskt får spänningen 115 V mot jord, maximalt. Vid denna ström ska säkringen lösa inom föreskriven tid för att ge personskydd. En JFB kommer att lösa snabbare vid en lägre felström, så den gör jobbet betydligt bättre, ja. Se [länk]
I bilden nedan så har vi transformatorn till vänster och kortslutningen till höger. Punkten till höger är alltså höljet på den skyddsjordade apparaten. Den undre ledaren är skyddsledaren/PEN. Vi har ingen resistans i apparaten som tar ned beröringsspänningen, utan det blir en jämnt spänningsdelning i fasledare och skyddsledare vilket ger denna spänning, teoretiskt.
[bild]
Ja, men om vi pratar om läckström i en skyddsjordad apparat så blir inte beröringsspänningen farlig förrän vid strömmar som faktiskt löser en säkring, om det är rätt dimensionerat. Vid lägre läckströmmar så kan man säga att apparaten bidrar med en resistans som är 100 gånger högre än skyddsledaren, varför spänningsdelningen ger en låg spänning. Vid lägre läckströmmar så blir därför inte beröringsspänningen på höljet farligt hög så det behövs inget skydd. Men en JFB kommer att bryta, det är bra.
Man kan också prata om direkt beröring, eller basskydd som det kallas idag, dvs direkt kontakt med en fasledare med 230 V. Denna typ av fel är lyckligtvis ovanligare och sker svårligen i fast installerad och fast ansluten utrustning. Men om man har missat att ansluta skyddsledaren tioll en klass I-utrustning, då kan det ju ske vid ett enkelt fel i utrustningen. Det är här man behöver en JFB på högst 30 mA.
En säkring har tre uppgifter.
1. Personskydd vid kortslutning L-PE. Det är denna del som en JFB gör bättre.
2. Skydd av kabeln vid kortslutning L-PE och L-N.
3. Skydd mot överlastström i kabeln L-N.
Ja, absolut, när det inte finns plats eller av andra skäl.
Poängen var att det är svårt att använda fasskena om man blandar olika typer av brytare. Om jag skall ha två säkringar med inbyggd JFB, då är det ingen poäng med en fasskena till dessa utan det blir RK ändå.J J.Hoffa skrev:
Fasskena och JFB ställer till det rent allmänt om man skall ha flera. En trefasig JFB har (oftast) nollan till höger, vilket gör att den måste sitta längst till höger om man skall dra fasskena direkt från den. Det vanliga är därför att man drar RK till fasskenan från JFB.
En mer komplicerad sektionerad central innebär ofta att poängen med fasskenor minskar rätt betydligt. Det blir en hel del RK att dra ändå. En av de stora fördelarna med de moderna centralerna är plötsligt en nackdel.
Ja det fungerar inte när man blandar olika fabrikat, men gör man helt ny central kan man få till det helt utan RQpacman42 skrev:Poängen var att det är svårt att använda fasskena om man blandar olika typer av brytare. Om jag skall ha två säkringar med inbyggd JFB, då är det ingen poäng med en fasskena till dessa utan det blir RK ändå.
Fasskena och JFB ställer till det rent allmänt om man skall ha flera. En trefasig JFB har (oftast) nollan till höger, vilket gör att den måste sitta längst till höger om man skall dra fasskena direkt från den. Det vanliga är därför att man drar RK till fasskenan från JFB.
En mer komplicerad sektionerad central innebär ofta att poängen med fasskenor minskar rätt betydligt. Det blir en hel del RK att dra ändå. En av de stora fördelarna med de moderna centralerna är plötsligt en nackdel.
Bara för att det är olika typer av brytare så behöver det inte vara olika fabrikat.J J-banan skrev:
Det går inte att använda fasskena när man blandar dvärgbrytare och PSAer om vartannat även om det är från samma tillverkare/serie.