Niclas, du behöver skilja på det som förr hette direkt beröring och indirekt beröring.
Försöker du säga att typ en miljon elcentralen i Sverige är felaktiga?
Försök ge relevanta referenser som stöder det du säger.
Niclas_CBRE skrev:
SEK Handbok 453 Dvärgbrytare Vägledning för val och installation Utgåva 1
3.3 Jordfelsbrytarens funktion vid olika fel
Felfall 3
Överledning från en skyddsjordad utsatt del och avbrott i skyddsledaren. Här har två
fel uppstått samtidigt. Jordfelsbrytare ger både personskydd och brandskydd.
Felfall 4
Överledning till jord från en apparat utan skyddsjord. Det kan till exempel vara en
klass 1- eller en klass 0-apparat med isolationsfel till ledande hölje. Jordfelsbrytare ger
både personskydd och brandskydd.
Du glömde felfall 2.
 
A
tommib tommib skrev:
Du svarar inte på någon av mina frågor utan klistrar bara in ovidkommande saker från olika böcker. Jag är väl medveten om att det finns annat än SEK HB 444. Du har inte visat vad du tillför med resten.

Vad är ett personskydd för dig?


Vad är det som inte är enkelt med den frågan? Det du klistrar in är redan nedkokat i HB 444 till den tabellen som finns där. (41.1 för att vara specifik). Den gäller gruppledningar. Det du tar upp ovan är specialfall för att tillåta att man glider på frånkopplingstiden, troligen av driftsäkerhetsskäl.

Vad är det som utgör personskyddet i en normal elanläggning? Vi kan ta tre exempel:

1 En villa från 60-talet med diazedcentral, ej kompletterad med JFB.
2. En lägenhet från 80-talet med dvärgbrytare, ingen JFB. Ojordade uttag som huvudregel.
3. En villa byggd 2005, med dvärgbrytare, JFB, potentialutjämning i plattan och i badrummet osv enligt konstens alla regler.


Jag ber dig inte om långa citat från böcker, jag ber dig förklara med egna ord vad som utgör personskydd i dessa tre fall.


Vi har sedan länge lämnat ursprungsfrågan, nu är det spetsfundigheter. Så brukar det bli.
Min invändning var att du svarade med ett långt och väldigt intetsägande inlägg som varken svarade på ursprungsfrågan eller någon annan fråga men däremot påstår att en dvärgbrytare inte utgör något personskydd. Därav min fråga till dig om vad som utgör personskydd i en normal elanläggning.

För vi har väl personskydd i våra elanläggningar?
1. Nej då den bara skyddar mot kortslutning, återigen, Dvärgbrytare eller Diazed är inte konstruerade för att fungera som person skydd
https://assets.hager.com/step-conte...std.lang.all/SE_TECHAPP_28-04-2015_31_DVB.pdf
Dvärgbrytare används som överlast och kortslutningsskydd.

2. Samma som ovan.
3. du behöver iofs inte potentialutjämning i plattan om den inte har främmande delar som är kontakt med sann jord. men JFB är bygged för att vara ett personskydd, det är syftet med den så ja
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Niclas, du behöver skilja på det som förr hette direkt beröring och indirekt beröring.
Försöker du säga att typ en miljon elcentralen i Sverige är felaktiga?
Försök ge relevanta referenser som stöder det du säger.

Du glömde felfall 2.
Tekniskt sett glömde jag felfall 1 med.
Utlämnade dom medvetet då dom inte var relevanta till mitt svar.
 
tommib
Niclas_CBRE skrev:
1. Nej då den bara skyddar mot kortslutning, återigen, Dvärgbrytare eller Diazed är inte konstruerade för att fungera som person skydd
[länk]
Dvärgbrytare används som överlast och kortslutningsskydd.

2. Samma som ovan.
3. du behöver iofs inte potentialutjämning i plattan om den inte har främmande delar som är kontakt med sann jord. men JFB är bygged för att vara ett personskydd, det är syftet med den så ja
Så, du menar att inget personskydd existerar i fall 1 och 2? Eftersom du återigen inte svarar på frågan om vad som utgör personskyddet.

Jag tror att du har hakat upp dig lite på vad det står i en produktbeskrivning och inte beaktar funktionaliteten i stort.
 
A
tommib tommib skrev:
Ok, vi ska inte spåra ur men du klipper in ett stycke om maskiner som inte är handhållna eller bärbara. Hävdar du då att det i en normal elanläggning är ok med 5 sek frånkopplingstid på en tvättmaskin vid ett jordfel? Hur får du ihop det med kravet på maximal frånkopplingstid i en gruppledning <= 32 A i 411.3.2.2?
Har aldrig hävdat det och korta svaret är nej
 
A
tommib tommib skrev:
Så, du menar att inget personskydd existerar i fall 1 och 2? Eftersom du återigen inte svarar på frågan om vad som utgör personskyddet.

Jag tror att du har hakat upp dig lite på vad det står i en produktbeskrivning och inte beaktar funktionaliteten i stort.
Funktionen hos en Dvärgbrytare är Kortslutnings och överspännings skydd.
Ring elsäkerhetsverket själv och fråga om du inte tror mig.
Ställde själv den frågan när jag pratade med dom om ett annat ärende.
Till och med tillverkaren skriver samma sak.

ATT den bryter inom föreskriven tid är en sak under vissa omständigheter är en annan sak.
Den är inte bygged för att fungera som ett personskydd, utlösnings villkoret är en annan sak.

inget skyddar mot alla händelser inte ens JFB, men den är byggs i syfte med att fungera som ett personskydd. Det är inte en JFB
 
Niclas_CBRE skrev:
Den är inte bygged för att fungera som ett personskydd, utlösnings villkoret är en annan sak.
Vilket slags skydd vill du då mena är godkända för att uppfylla villkoren för automatisk frånkoppling?
 
Niclas_CBRE skrev:
Funktionen hos en Dvärgbrytare är Kortslutnings och överspännings skydd.
Ring elsäkerhetsverket själv och fråga om du inte tror mig.
Ställde själv den frågan när jag pratade med dom om ett annat ärende.
Till och med tillverkaren skriver samma sak.

ATT den bryter inom föreskriven tid är en sak under vissa omständigheter är en annan sak.
Den är inte bygged för att fungera som ett personskydd, utlösnings villkoret är en annan sak.

inget skyddar mot alla händelser inte ens JFB, men den är byggs i syfte med att fungera som ett personskydd. Det är inte en JFB
Är det här alltså bara en meningslös semantiskt diskussion? Dvs där det är systemet av jordning och överlastskydd med vissa egenskaper som tillsammans utgör "personskydd"?

Ja, det är ju trivialt sant och inte särskilt intressant...
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nu har nån med användarnamn som passar bra i grekisk sallad skaffat nytt konto den saken är klar 😂
 
Niclas_CBRE skrev:
Funktionen hos en Dvärgbrytare är Kortslutnings och överspännings skydd.
Ring elsäkerhetsverket själv och fråga om du inte tror mig.
Ställde själv den frågan när jag pratade med dom om ett annat ärende.
Till och med tillverkaren skriver samma sak.

ATT den bryter inom föreskriven tid är en sak under vissa omständigheter är en annan sak.
Den är inte bygged för att fungera som ett personskydd, utlösnings villkoret är en annan sak.

inget skyddar mot alla händelser inte ens JFB, men den är byggs i syfte med att fungera som ett personskydd. Det är inte en JFB
Och ska man vara noga så är väl Dvärgbrytare kortslutnings och överlastskydd (överström) och inte överspänningsskydd.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib
Niclas_CBRE skrev:
Har aldrig hävdat det och korta svaret är nej
Varför klippte du in det stycket som du gjorde då? Vad var syftet med det?

Niclas_CBRE skrev:
Funktionen hos en Dvärgbrytare är Kortslutnings och överspännings skydd.
Ja, det behövs inget samtal till någon för att förstå det. Apparaten fungerar så.
Menar du att dvärgbrytaren inte heller är ett brandskydd eftersom den bara skyddar mot kortslutning och överlast? (jag antar ett autocorrectfel här)

Niclas_CBRE skrev:
ATT den bryter inom föreskriven tid är en sak under vissa omständigheter är en annan sak.
Nej, det är hela saken.

Niclas_CBRE skrev:
inget skyddar mot alla händelser inte ens JFB, men den är byggs i syfte med att fungera som ett personskydd. Det är inte en JFB
Jag bortser från syftningsfelet på slutet eftersom jag antar att du menade att skriva dvärgbrytare. Jordfelsbrytaren är, i analogi med ovan, byggd för att slå ifrån när den detekterar en obalans i sin summaströmstransformator. Denna funktionalitet används bland annat till personskydd och har fördelar mot en ren skyddsjordning med kortslutninsskydd. Du kan inte börja prata om att dvärgbrytare endast är kortslutningsskydd och överlastskydd (hur de tekniskt fungerar) och i nästa stycke börja prata om att JFB är ett personskydd (praktisk funktion, inte hur den tekniskt fungerar).

Jordfelsbrytaren är också ett tilläggsskydd. Du kan inte ha en jordfelsbrytare som enda skydd i en krets. Det är därför den beskrivs som just ett tilläggsskydd (411.1 samt hela 415). Speciellt avsnitt 415.1.2 kan vara upplysande.


Och du har fortsatt inte svarat på vad som är ett personskydd. Jag vill ogärna lägga ord i munnen på dig men ska jag ändå ge mig på att försöka tolka dig så menar du att endast jordfelsbrytaren är ett personskydd? Stämmer det?

För att förtydliga verkar du också mena att alla bostäder med elinstallationer utan jordfelsbrytare saknar personskydd? Stämmer det? Ser du själv varför den meningen kan uppfattas som lite märklig?

Har du funderat någon gång på varför hela kapitel 4 i SEK HB 444 heter "Skydd av personer, husdjur och egendom"? Och beskriver hur sådant skydd uppnås.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilket slags skydd vill du då mena är godkända för att uppfylla villkoren för automatisk frånkoppling?
Frånkoppling och personskydd hur går dom ihop ?.

Frånkoppling som du mycket väl vet om redan har inget med personskydd då som du vet kan frånkoppling vara upp till 5 sec. och inte alltid 0.4 sec.
 
Niclas_CBRE skrev:
Frånkoppling och personskydd hur går dom ihop ?.

Frånkoppling som du mycket väl vet om redan har inget med personskydd då som du vet kan frånkoppling vara upp till 5 sec. och inte alltid 0.4 sec.
Och vi vilka fall kan de vara det? Dvs när räcker det med 5 sekunder, och när måste man uppfylla 0,4s?

Är du en ChatGPT-bot? Det är nästan att man börjar undra...
 
tommib
Nja, jag googlade och signaturen är en person på Linkidink (vilket jag inte har eller tänker skaffa) så jag tror nog att det är en riktig person bakom.

Det är fascinerande att se någon argumentera så bestämt på detta sätt. Det är liksom väldigt lite personlig syntes och väldigt mycket klippa utsnitt ur regelboken med tveksam eller ingen relevans.
 
  • Gilla
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
tommib
Och för att renodla frågeställningen lite:

@Niclas_CBRE
Anser du att alla bostäder med elinstallationer utan JFB saknar personskydd?

Motivera gärna svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.