Är möjligen lite orolig av mig, men har nyligt haft elektriker inne som bytt elcentral. Kan inte mycket om el, men tycker detta ser otroligt rörigt ut - det kanske ska vara så - men kan någon hjälpa mig förstå vad jag tittar på?
- Skenorna(?) för nolla och jord verkar ha flera tomma anslutningspunkter, ska det vara så? Vad är det för skillnad på skenorna uppe och nere?
- Verkar vara massor av wagoklämmor mm för att förlänga sladdarna inne i själva centralen - är det normalt/OK?
- Har jag två jordfelsbrytare?
- Kablarna matas in säkringarna ovanifrån, är det rätt? Verkar finnas anslutningar underifrån också?
- Flera säkringar är nedfällda men har inga kablar kopplade till sig, så det kan inte finnas el där?
Vad säger elektrikern som utfört arbetet?
Det bästa är att fråga den som gjort jobbet om allt detta. Det är rimligen den som allra bäst kan föklara varför det är gjort som det är gjort. Folk på detta forum kan naturligtvis komma med synpunkter men att gissa varför en viss lösning är vald känns ganska meningslöst när man kan fråga den som faktiskt vet exakt alla svaren.
1 Ang att alla anslutningar på jord och neutral-skena inte är anslutna. Man kopplar bara in det som behövs. Se resten som reserv.
2 finns det något som är normalt?
3 det ser ut så
4 Det finns alltid två anslutningar till en säkring. Här är inkommande i underkant och utgående i överkant
5 De är inkopplade i underkant, inkommande. Men används inte. Se dem som reserv.
Det bästa är att fråga den som gjort jobbet om allt detta. Det är rimligen den som allra bäst kan föklara varför det är gjort som det är gjort. Folk på detta forum kan naturligtvis komma med synpunkter men att gissa varför en viss lösning är vald känns ganska meningslöst när man kan fråga den som faktiskt vet exakt alla svaren.
1 Ang att alla anslutningar på jord och neutral-skena inte är anslutna. Man kopplar bara in det som behövs. Se resten som reserv.
2 finns det något som är normalt?
3 det ser ut så
4 Det finns alltid två anslutningar till en säkring. Här är inkommande i underkant och utgående i överkant
5 De är inkopplade i underkant, inkommande. Men används inte. Se dem som reserv.
Jag försöker svara på dina frågor.X XXYY555 skrev:Är möjligen lite orolig av mig, men har nyligt haft elektriker inne som bytt elcentral. Kan inte mycket om el, men tycker detta ser otroligt rörigt ut - det kanske ska vara så - men kan någon hjälpa mig förstå vad jag tittar på?
Jag har förstås googlat , men tycker mitt elskåp verkar väldigt långt borta från de mer rena illustrationer man ser på nätet. Verkar detta vara rätt utfört?
- Skenorna(?) för nolla och jord verkar ha flera tomma anslutningspunkter, ska det vara så? Vad är det för skillnad på skenorna uppe och nere?
- Verkar vara massor av wagoklämmor mm för att förlänga sladdarna inne i själva centralen - är det normalt/OK?
- Kablarna matas in säkringarna ovanifrån, är det rätt? Verkar finnas anslutningar underifrån också?
- Flera säkringar är nedfällda men har inga kablar kopplade till sig, så det kan inte finnas el där?
1. Ja det kan och bör finnas tomma anslutningspunkter för att kunna utöka centralen i framtiden.
Jordskenorna är förbundna med varandra och är bara en utökning där nere.
Nollskenan där nere är troligtvis till jordfelsbrytare nr2.
2. Det är okej.
3. Ja, du har två jordfelsbrytare. Inget fel.
4. Utgående grupper matas oftast ovanifrån i torra utrymmen. Så det är korrekt.
5. Säkringarna som är nedfällda är ”reserver”. Används alltså inte nu utan kan användas till nya grupper i framtiden.
Jag kan tyvärr inte säga att det är rätt eller fel utfört genom att titta på en bild. Det jag ser är en vanlig syn vid central byte och inget jättekonstigt och man får skarva och greja lite.
Varför ställer du inte dina frågor till den som installerat detta, då får du förklaringar på hur det hänger ihop. Från den bakgrunden kan du ställa mer specifika frågor om detaljer du ser som tveksamma, om det fortsatt är oklarheter som du inte fått svar på.
Ovanför gruppcentralens nedre jordfelsbrytare till vänster är kardelen lite väl exponerad?
Sedan kanske kablarna ovanför skåpet borde böjas in lite snyggare men det kanske inte är så viktigt.
Sedan kanske kablarna ovanför skåpet borde böjas in lite snyggare men det kanske inte är så viktigt.
Självklart, men den personen har ju inget incitament att lämna objektiva svar på mina frågor. Lite som att besikta sitt eget jobb.H Harald Blåtumme skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 173 inlägg
Vad som uppenbart är fel här avsaknad av en gruppförteckning som förklarar vad som ligger under de två JFBerna etc.
Sedan ser jag inte riktigt hur de har skarvat ledare i centralen. Är det torix? Dåligt val IMHO.
Sedan ser jag inte riktigt hur de har skarvat ledare i centralen. Är det torix? Dåligt val IMHO.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 099 inlägg
Det röda ser ut att vara tejp som är märkt med gruppnummer.
Jag skymtar en wago som skarkoppling
Jag skymtar en wago som skarkoppling
Bästa svaret
Du har själv en rimlig uppfattning om att det är rörigt. Tyvärr kan du kanske inte förvänta dig så mycket annorlunda i dagsläget vid såna byten av centraler.X XXYY555 skrev:Är möjligen lite orolig av mig, men har nyligt haft elektriker inne som bytt elcentral. Kan inte mycket om el, men tycker detta ser otroligt rörigt ut - det kanske ska vara så - men kan någon hjälpa mig förstå vad jag tittar på?
Jag har förstås googlat , men tycker mitt elskåp verkar väldigt långt borta från de mer rena illustrationer man ser på nätet. Verkar detta vara rätt utfört?
Som Bo nämner bör det finnas något som visar vad säkringarna är avsedda för tex förteckning eller märkning på kapsling som minkrav. Även detta är nog något du får leta efter med tanke på hur oredig i tanken den som jobbat hos dig verkar vara.
Att fråga den som gjort jobbet som nämnts är ju närmast ett skämt. Även om denne har integritet och vilja har det gått snett och troligtvis finns inte förmågan att göra bättre så rundgång på såna fråga-svar troligtvis.
Viktigast är att anslutningarna är bra elektriskt sett i alla punkter det kan du bara undersöka på plats.
Mellersta raden längst till vänster är en ledare helt oisolerad.X XXYY555 skrev:Är möjligen lite orolig av mig, men har nyligt haft elektriker inne som bytt elcentral. Kan inte mycket om el, men tycker detta ser otroligt rörigt ut - det kanske ska vara så - men kan någon hjälpa mig förstå vad jag tittar på?
En ledare är brun som går till nollplint, den skulle man kanske ha kunnat byta ut till blå för att vara korrekt.
Jag antar att en jfb är för uppvärmning av hus och den andra för resten.
Jag skulle ha satt upp en psa för kyl/frys men annars fint
Det är väl den vanliga blygheten.H Harald Blåtumme skrev:
Istället för att gå direkt till källan så skriver man på ett forum.
Tyvärr kan man få ytterst divergerande svar då.
Stickan