12 719 läst · 85 svar
13k läst
85 svar
Måste finnas smartare sätt att hantera kondensvätskan!?!
Vd menar du, tror du att det måste läcka vatten?BZMichael skrev:
Jag har expansionskärl på elementslingan

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men inte på tappvarmvatten, där verkar det som att systemet håller emot tryckökningen ändå .
Vattentrycket är max 4 bar och säkerhetsventilen 9 bar, 125 liters inbyggd vattentank i Termia Atria värmepump.
Tja, det tyder ju på att du inte motionerat dina säkerhetsventiler sedan 2017…
Om det kommer vatten ur dem tror jag inte att hinkarna förblir snustorra…
Det kommer inget vatten om jag inte tvingar det...Dowser4711 skrev:
Du vet skillnaden mellan 4 bar absolut maxtryck ( i praktiken troligen mer 3 var) på vattnet från min egen hydrofor och 9 bar på säkerhetsventilen?
Invattentemperarur typiskt 15 grader, max tanktemperatur 60 grader, aldrig under 40 grader, tankvolym 125 liter, ledningssystem kanske 10 liter högt räknat?
Vad blir tryckökningen/maxtrycket i tappvarmvattensystemet??
Du får gärna motbevisa mina empiriska fakta baserat på observationer ( tittat i hinkarna).😉😎
Om du kan tänka dig att tömma hinken när den är full kan kanske detta larm hjälpa dig att komma ihåg....
Möjligen att det går att skaffa en större hink med, så slipper du tömma så ofta....
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-A6yTLYnhlC9bmD8LuF7f27_5H0vqvd4aArOWEALw_wcB
Möjligen att det går att skaffa en större hink med, så slipper du tömma så ofta....
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-A6yTLYnhlC9bmD8LuF7f27_5H0vqvd4aArOWEALw_wcB
Jag är helt med på allt det du skriver. Men du sa athinkarna varit snustorra sedan 2017. Och du har nu sagt att du motionerar säkerhetsventilerna och att det kommer ut vatten då.D Dilato skrev:Det kommer inget vatten om jag inte tvingar det...
Du vet skillnaden mellan 4 bar absolut maxtryck ( i praktiken troligen mer 3 var) på vattnet från min egen hydrofor och 9 bar på säkerhetsventilen?
Invattentemperarur typiskt 15 grader, max tanktemperatur 60 grader, aldrig under 40 grader, tankvolym 125 liter, ledningssystem kanske 10 liter högt räknat?
Du får gärna motbevisa mina empiriska fakta baserat på observationer ( tittat i hinkarna).😉😎
Ett av de två påståendena är falskt.
Jag är helt med på att det inte behöver komma spillvatten om det finns marginaler nog i systemet. Jag har aldrig påstått något annat.
Nu är du sådär dum och slingrar sig med oväsentliga detaljer.Dowser4711 skrev:
Jag är helt med på allt det du skriver. Men du sa athinkarna varit snustorra sedan 2017. Och du har nu sagt att du motionerar säkerhetsventilerna och att det kommer ut vatten då.
Ett av de två påståendena är falskt.
Jag är helt med på att det inte behöver komma spillvatten om det finns marginaler nog i systemet. Jag har aldrig påstått något annat.
Om jag tagit bort hinkarna när jag motionerat ventilerna så är mitt påstående fortfarande 100% sant i det som tråden gäller, inget vatten läcker någonsin ut i hinkarna under normal drift.
Så för att vara glasklar.
Inget vatten har någonsin kommit ut i hinkarna förutom när jag motionerat ventilerna, vilket borde vara normalfallet.
Alltså har hinkarna varit i princip onödiga hela tiden förutom som visuell indikation på att allt är ok.
I motsats till TS situation där det tydligen rinner litervis med vatten i hinken?
Redigerat:
Om man har en korrekt installation, dvs med en backventil på inkommande kallvatten till beredaren, så ska det komma en skvätt vatten ur säkerhetsventilen efter en större varmvattentappning. Har du aldrig fått något vatten där så saknar du säkert backventilen eller så funkar den inte.D Dilato skrev:Det kommer inget vatten om jag inte tvingar det...
Dilato håller säkert en handduk under ventilen när han motionerar och efteråt duschar han i kallt vatten. Sådär, alla nöjda!
För att göra även mig nöjd vill jag hävda att den lilla mängd vatten som kommer nu och då från säkerhetsventilen så hinner det utan vidare att dunsta mellan gångerna, speciellt på vintern då torr inomhusluft slurpar i sig vatten så det står härliga till.
Det är ju inte så att 180 liter beredare innebär 180 liter vatten som expanderar, tappar man 10 liter varmvatten i en hink kanske det innebär bara 7 liter från beredaren då blandningsventilen tar 3 liter kallvatten.
I exemplet blir det då 7 liter som ska expandera och pinka lite från skvallerröret.
Vi själva är inga storkonsumenter av varmvatten utan tänker oss för, att duscha som en korkad jänkare och låta varmvattnet rinna hela tiden man står i duschen är inte att tänka på.
Så för oss som tänker oss för är det väldigt lite vatten som skvallrar, och därför är jag som många andra inne på att TS antingen gör av med väldiga mängder varmvatten eller har en läckande säkerhetsventil som bör bytas då det är energirikt varmvatten som rinner bort.
Det är ju inte så att 180 liter beredare innebär 180 liter vatten som expanderar, tappar man 10 liter varmvatten i en hink kanske det innebär bara 7 liter från beredaren då blandningsventilen tar 3 liter kallvatten.
I exemplet blir det då 7 liter som ska expandera och pinka lite från skvallerröret.
Vi själva är inga storkonsumenter av varmvatten utan tänker oss för, att duscha som en korkad jänkare och låta varmvattnet rinna hela tiden man står i duschen är inte att tänka på.
Så för oss som tänker oss för är det väldigt lite vatten som skvallrar, och därför är jag som många andra inne på att TS antingen gör av med väldiga mängder varmvatten eller har en läckande säkerhetsventil som bör bytas då det är energirikt varmvatten som rinner bort.