12 719 läst · 85 svar
13k läst
85 svar
Måste finnas smartare sätt att hantera kondensvätskan!?!
Beror oftast hur högt tryck man har på inkommande vatten, och hur mycket varmvatten man använder. För att begränsa lite kan man byta ut 9bar säv som sitter mot en 10bar istället. Då kanske det minskar tillräckligt för att det ska hinna förångas innan hinken fylls.
Annars är väll enda "riktiga" lösningen att dra dit ett avloppsrör från närmaste avloppet. Är det enda som finns golvbrunnen så skulle man få bila upp golvet dit och lagt ner ett rör och fixat golvet.
Kanske skulle funka att ha ett elelement stående bredvid hinken så det förångas snabbare 😅
Annars är väll enda "riktiga" lösningen att dra dit ett avloppsrör från närmaste avloppet. Är det enda som finns golvbrunnen så skulle man få bila upp golvet dit och lagt ner ett rör och fixat golvet.
Kanske skulle funka att ha ett elelement stående bredvid hinken så det förångas snabbare 😅
Plaströr från gammal pool-pump på golvet, från röret till golvbrunnen i pannrummet. Är sällan i pannrummet så jag tycker inte röret ligger i vägen.BZMichael skrev:
Lite bilder på min thermia vp.
Ett tjock rör är från säkerhetsventilen från värmekretsen. Ksn släppa ut mycket vatten om man tömmer systemet.
Ett tunt rör det vi pratar om hos dig till Expansionsvatten på kalla sidan.
Bild på själva ventiler
Viktigt att enligt bruksanvisningen ska de motioneras regelbundet.
Man ser att de är snustorra nu.
Ett tjock rör är från säkerhetsventilen från värmekretsen. Ksn släppa ut mycket vatten om man tömmer systemet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på själva ventiler

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack för bilderna! Det klarnar mer och merM mpostma skrev:Lite bilder på min thermia vp.
[bild]
Bild på själva ventiler
[bild]
[bild]
Det sitter säkerhetsventiler på alla varmvattenberedare och de kan gå sönder och behöva bytas. Så var det på vår varmvattenberedare och den släppte då ut mycket mer vatten än den skulle. Kanske i paritet med hur du har det. Jag köpte en ny från Rinkaby rör för ett par hundralappar och bytte själv.
Jag tror starkt att detta kan vara ditt problem och därmed ganska lätt att fixa.
Jag tror starkt att detta kan vara ditt problem och därmed ganska lätt att fixa.
Jo precis.H hellgun skrev:Det sitter säkerhetsventiler på alla varmvattenberedare och de kan gå sönder och behöva bytas. Så var det på vår varmvattenberedare och den släppte då ut mycket mer vatten än den skulle. Kanske i paritet med hur du har det. Jag köpte en ny från Rinkaby rör för ett par hundralappar och bytte själv.
Hej! Ett litet stickspår till din fråga.
I mitt fall är avloppet löst till golvbrunn (spillkopp).
Det pinsamma var att jag tyckte det var bra då det liten eller ingen avrinning fast det gjordes avfrostning.
Helt plötsligt var det vatten på utsida värmepanna/pump.
Slang igensatt, timmar från att stora mängder vatten skulle rinna in i elektroniken.
Med det sagt, lös problemet med avrinning, kontrollera regelbundet ev. droppkärl/slang/spillkopp.
I mitt fall är avloppet löst till golvbrunn (spillkopp).
Det pinsamma var att jag tyckte det var bra då det liten eller ingen avrinning fast det gjordes avfrostning.
Helt plötsligt var det vatten på utsida värmepanna/pump.
Slang igensatt, timmar från att stora mängder vatten skulle rinna in i elektroniken.
Med det sagt, lös problemet med avrinning, kontrollera regelbundet ev. droppkärl/slang/spillkopp.
Golvbrunn!BZMichael skrev:
Från den kommer ingen kondens. Verkar vara ngn säkerhetsventil som läcker.BZMichael skrev:
Golvbrunn!BZMichael skrev:
Från den kommer ingen kondens. Verkar vara ngn säkerhetsventil som läcker.BZMichael skrev:
BZMichael skrev:
Vill man få dem att läcka så gör man det😀M mpostma skrev:Lite bilder på min thermia vp.
[bild]
Bild på själva ventiler
[bild]
[bild]
Själv har jag en golvbrunn en bit ut i golvet, så jag har löst det genom att ha ett kopparrör utmed väggen, så att det kommer så nära golvbrunnen som möjligt, sedan en liten “pip” ut från väggen, så att vattnet får rinna fritt på golvet fram till brunnen om och när det kommer något.