12 108 läst · 85 svar
12k läst
85 svar
Måste finnas smartare sätt att hantera kondensvätskan!?!
Så nu har trådskaparen lite grejer att kollla/fundera över
Nej, det är inte kondensvatren, utan expansionsvatten.
Han kan motionera ventilen. Några gånger. Kanske släpper det lite kalk inuti. Annars byta.
Då kommer du slippa bråkdelen av vattnet.
Expanskärl på ingående kan vara en möjlighet men i min åsikt onödigt.
Mina tidigare rekommendation att dra avloppsrör var för att jag tänkte först att det var kondensvatten och att det skulle kunna komma en del. Så glöm det.
Nej, det är inte kondensvatren, utan expansionsvatten.
Han kan motionera ventilen. Några gånger. Kanske släpper det lite kalk inuti. Annars byta.
Då kommer du slippa bråkdelen av vattnet.
Expanskärl på ingående kan vara en möjlighet men i min åsikt onödigt.
Mina tidigare rekommendation att dra avloppsrör var för att jag tänkte först att det var kondensvatten och att det skulle kunna komma en del. Så glöm det.
Jag förbrukar nog helt enkelt för lite varmvatten.useless skrev:
Jag ställde frågan hur mycket trycket ökar vid uppvärmning från 40 till 60 grader givet att invattentrycket är max 4 bar (oftast under 3 bar) och uppvärmda volymen är kanske 30 liter?
Jag tror inte det ökar med 5 bar så ventilen löser.
Utvidgningen = (förändring temp) x (volymenhet) x (utvidgningskoefficient)
20 grader ökning * 30 liter * 0,00021 = 0,126 liter volymökning.
För ts del blir det mera praktik nu.
Problemet är att någon säkerhetsventil släpper igenom vatten.
Fokusera på orsaken, varför!
Vilken ventil är det, vatten eller värme?
Läcker ventilen?
Och så fortsätter man när man har svaret på frågorna före.
Problemet är att någon säkerhetsventil släpper igenom vatten.
Fokusera på orsaken, varför!
Vilken ventil är det, vatten eller värme?
Läcker ventilen?
Och så fortsätter man när man har svaret på frågorna före.
Diverse bra svar i den här tråden. Men en viktig aspekt är väl att om spannen skulle rinna över så tar vattnet en vettig väg ner i golvbrunnen i garaget? Gör det det så är ju det här mer ett irriterande problem utan någon större skadepotential. Gör det inte det, utan rinner i väg någon stans det kan ställa till med skada, är det ju betydligt mera allvarligt.BZMichael skrev:
Sedan kan väl jag tycka att det att dra typ trädgårdslang till golvbrunnen i garaget är en helt ok lösning. Visst det blir några meter trädgårdslang på golvet, men gör det något?
Intressanta svar att fundera på!
Har frånvärmepump med rejäl avrinning då förångare/evaporator avfrostas med jämna mellanrum.
Vilket även förklarat var luftfuktigheten är så låg i huset.
Lite intressant då jag jobbade med klimatanläggningar i bilar, kunder klagade ofta på att det droppade/rann genomskinlig vätska under/mitt på bilen när ac var i drift, mitt svar var helt ok! Värre var om ac fungerade och det inte kom vätska/genomskinlig under bilen, då kunde det vara igensatt avrinning förångare med stora problem som följd..
Har frånvärmepump med rejäl avrinning då förångare/evaporator avfrostas med jämna mellanrum.
Vilket även förklarat var luftfuktigheten är så låg i huset.
Lite intressant då jag jobbade med klimatanläggningar i bilar, kunder klagade ofta på att det droppade/rann genomskinlig vätska under/mitt på bilen när ac var i drift, mitt svar var helt ok! Värre var om ac fungerade och det inte kom vätska/genomskinlig under bilen, då kunde det vara igensatt avrinning förångare med stora problem som följd..
Problemet är att vatten är inkompressibelt. Om det ska expanderar 1dl och inte något i systemet ger med sig så ökar trycket mycket kraftigt. Möjligen har du nån pex-slang, eller liknande lite mjukare material som kan expandera en aning när det värms upp, så den där dl vatten kan rymmas nånstans. Är det bara kopparrör så sticker trycket iväg och säkerhetventilen lättar, enligt min erfarenhet i alla fall.D Dilato skrev:Jag förbrukar nog helt enkelt för lite varmvatten.
Jag ställde frågan hur mycket trycket ökar vid uppvärmning från 40 till 60 grader givet att invattentrycket är max 4 bar (oftast under 3 bar) och uppvärmda volymen är kanske 30 liter?
Jag tror inte det ökar med 5 bar så ventilen löser.
Utvidgningen = (förändring temp) x (volymenhet) x (utvidgningskoefficient)
20 grader ökning * 30 liter * 0,00021 = 0,126 liter volymökning.
Men hur mycket stiger trycket, det är frågan.B BSOD skrev:Problemet är att vatten är inkompressibelt. Om det ska expanderar 1dl och inte något i systemet ger med sig så ökar trycket mycket kraftigt. Möjligen har du nån pex-slang, eller liknande lite mjukare material som kan expandera en aning när det värms upp, så den där dl vatten kan rymmas nånstans. Är det bara kopparrör så sticker trycket iväg och säkerhetventilen lättar, enligt min erfarenhet i alla fall.
Om trycket stiger över 6 bar genom att värma 30 liter vatten 20 grader så har man en grym domkraft.
Här finns ingen pex, allt är koppar och järnrör.
Så där gjorde vår installatör av ny värmepump 2024 också. Man glömmer dock tömma och vattnet svämmar över så fort man typ duschat. Enligt Nibe ska det alltid gå till ett avlopp. Tyvärr satt vårt avlopp mitt i rummet i tvättstugan så nu går röret över golvet till en golvbrunn med hål i.BZMichael skrev:
Om nu alla säkerhetsventiler och kranar är kontrollerade så stäng av vattnet till varmvattenberedaren.
Minskar "kondensvätskan" efter ett tag så är det troligt att du har en trasig värmeväxlare i beredaren som gör att det blir mycket vatten i hinken.
Min värmepump har skapat 5 -10 droppar kondensvätska på 10 år.
Minskar "kondensvätskan" efter ett tag så är det troligt att du har en trasig värmeväxlare i beredaren som gör att det blir mycket vatten i hinken.
Min värmepump har skapat 5 -10 droppar kondensvätska på 10 år.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måste det finnas en dörr till varje rum?
Information & Feedback -
Vid dragning av el för spottar - måste spottarna finnas till hands?
El -
Måste gruppförteckning finnas? Vem får upprätta den?
El -
Får ej sälja pga avtal att det måste finnas kvar i släkten
Juridik -
Nog måste det finnas en produkt som löser Sprickbekymmer - utan taklist?
Färg, Måla & Tapetsera