12 088 läst · 85 svar
12k läst
85 svar
Måste finnas smartare sätt att hantera kondensvätskan!?!
Inte så dum idé när avloppet är långt bort. Amerikanarna verkar ha det som en standardlösning, men hos oss är det ju ovanligt. Men det skulle ju förhindra säkerhetsventilen från att droppa vid normal varmvattenproduktion13th Marine skrev:
https://rorfokus.se/produkt/ax12-ex...1ALhNQi-CV6MSWroujWbiAs6_InVgi0UaAgFlEALw_wcB
Finns säkert billigare, vilket bara att kolla att tryckklassen är rätt och att den är godkänd för syresatt varmvatten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 941 inlägg
Jag som har kalkhaltigt vatten skulle dessutom slippa byta övertrycksventilen på grund av att den kalkat igen 😅B BSOD skrev:Inte så dum idé när avloppet är långt bort. Amerikanarna verkar ha det som en standardlösning, men hos oss är det ju ovanligt. Men det skulle ju förhindra säkerhetsventilen från att droppa vid normal varmvattenproduktion
[länk]
Finns säkert billigare, vilket bara att kolla att tryckklassen är rätt och att den är godkänd för syresatt varmvatten.
Du kan sätta in kondenspump. Finns olika modeller och prisnivåer. Då kan du pumpa vattnet till brunn.BZMichael skrev:
https://www.widab.se/reservdelar/st...pumpar/kondensvattenpump-vcma-20s/?vat_disp=1
Läckagevakt är såklart också viktigt att ha om systemet lägger sv.
Märkligt med kondensvatten överhuvudtaget. Kondens uppstår när kall yta (jordslingan) möter varm inneluft.BZMichael skrev:
Kondensbildningen uppstår om du har felaktigt material eller undermåligt arbete i rörisoleringen.
Anlita en kunnig isoleringsfirma.
Min värmepump står i en uppvärmd tvättstuga sedan 16 år utan kondensbildning.
Visserligen finns det en brunn nära, men inget kondensvatten kommer dit.
Bekymret är omvänt. Jag får fylla på vattenlåset lite då och då när det torkar ut. Kan dock lindras något om man häller lite matolja i låset.
Nu har jag ju inte det hela installationen men känns som expansionsvatten från varmvattenberedaren.roland53 skrev:
Märkligt med kondensvatten överhuvudtaget. Kondens uppstår när kall yta (jordslingan) möter varm inneluft.
Kondensbildningen uppstår om du har felaktigt material eller undermåligt arbete i rörisoleringen.
Anlita en kunnig isoleringsfirma.
Min värmepump står i en uppvärmd tvättstuga sedan 16 år utan kondensbildning.
Visserligen finns det en brunn nära, men inget kondensvatten kommer dit.
Bekymret är omvänt. Jag får fylla på vattenlåset lite då och då när det torkar ut. Kan dock lindras något om man häller lite matolja i låset.
Om det är ett garage ser jag inte riktigt problemet, det borde väl bara rinna över golvet ner i golvbrunnen? Blir ju ändå alltid en massa vatten på ett garagegolv, t.ex när man kommer hem från jobbet, och bilen är full av snö och is...
Besserwisser
· östergötland
· 2 270 inlägg
Om man inte har ett problem som går att fotografera, så är det svårt att illustrera. Ta till dig de olika råden som ges och rannsaka dig själv om något kan appliceras på din anläggning.BZMichael skrev:
Jag sätter mina 5 cent på att det handlar om undermålig isolering. Sådana mängder kondens talar för det eller som någon skrev, en läcka från en säkerhetsventil.
Vilken typ av isolering sitter på de kalla rören?
Du missförstår mig! Är inte intresserad av just fotograferingar av dåliga lösningar , tror jag skrivit bra / smarta lösningar !roland53 skrev:
Om man inte har ett problem som går att fotografera, så är det svårt att illustrera. Ta till dig de olika råden som ges och rannsaka dig själv om något kan appliceras på din anläggning.
Jag sätter mina 5 cent på att det handlar om undermålig isolering. Sådana mängder kondens talar för det eller som någon skrev, en läcka från en säkerhetsventil.
Jag har en bergvärmepump där det kom ganska mycket vatten från skvallerröret, det visade sig vara en säkerhetsventil som inte höll riktigt tätt. Då kom det ungefär så mycket vatten som du beskriver. När den byttes så blev det mycket mindre vatten. Så kolla om säkerhetsventilen funkar som den ska.
Jag skaffade en läckagevarnare från mitt försäkringsbolag som varnade för läckage direkt och teknikerna som försäkringsbolaget skickade ut för att leta upp läckaget tittade på denna ventil det första de gjorde och upptäckte att det pyste ut vatten hela tiden ca 4m³ per år visade deras mätinstrument. Det var väldigt vanligt att denna ventil läcker sade de. Jag hade tröttnat på att tömma hinkar sedan länge och värmepumpsinstallatören sade att det ska komma vatten från det röret, så jag hade dragit ett rör till ett avlopp så jag märkte inte hur mycket vatten som kom. Men ventilen blev bytt, läckaget upphörde och försäkringsbolaget tog hela kostnaden för läckagesökningen och ventilbytet. Så jag blev mycket nöjd.
Jag skaffade en läckagevarnare från mitt försäkringsbolag som varnade för läckage direkt och teknikerna som försäkringsbolaget skickade ut för att leta upp läckaget tittade på denna ventil det första de gjorde och upptäckte att det pyste ut vatten hela tiden ca 4m³ per år visade deras mätinstrument. Det var väldigt vanligt att denna ventil läcker sade de. Jag hade tröttnat på att tömma hinkar sedan länge och värmepumpsinstallatören sade att det ska komma vatten från det röret, så jag hade dragit ett rör till ett avlopp så jag märkte inte hur mycket vatten som kom. Men ventilen blev bytt, läckaget upphörde och försäkringsbolaget tog hela kostnaden för läckagesökningen och ventilbytet. Så jag blev mycket nöjd.
Har du eget vatten med mycket högt tryck i systemet? Tycker det låter märkligt att säkerhetsventilen skulle släppa ut sådana mängder vatten att du fyller en hink. Borde inte komma ut mer än att det hinner dunsta.
Om det nu är den som släpper ut vatten och det inte läcker någon annanstans. Har svårt att tro att kondens kan fylla hinken.
Hitta var vattnet kommer från och åtgärda istället för att hitta en lösning på att leda bort onormalt mycket vatten.
Om det nu är den som släpper ut vatten och det inte läcker någon annanstans. Har svårt att tro att kondens kan fylla hinken.
Hitta var vattnet kommer från och åtgärda istället för att hitta en lösning på att leda bort onormalt mycket vatten.
Om vattnet kommer från kopparöret på bilden är felet där. Ska i princip inte komma något vatten och kontrollera då att säkerhetsventilen fungerar, dvs inte småläcker eller öppnar vid för lågt tryck.
Japp, har en bvp som referens.
Japp, har en bvp som referens.