109 579 läst · 421 svar
110k läst
421 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
morsan hade bara 27 grader i sin högst upp i tio år, ny styrelse ny temperatur mycket mycket gnäll. 22grader var ju svinkalltDemmpa skrev:
Jag har bott i en brf-lägenhet, en hörnlägenhet, våning 2 av 3, byggår ca 71.
Första åren behövde jag inte ha en enda radiator igång, ändå hade jag 21-22⁰ i hela lägenheten.
Det berodde på att den äldre damen under mig brassade på radiatorerna typ på fullt.
Efter att hon flyttat och sålt lägenheten till en småbarnsfamilj så behövde jag vrida på värmen på alla radiatorer.
Notera att TS inte ännu har uppgett vilken temperatur som modern har inomhus.
Att det ska vara kallt är ju något som kommer från samma brev som pratar om fuktskador.
Det är ju inte alls omöjligt att hon brassar på för fullt och håller tropisk värme i både lägenhet och uterum. (Och inte heller omöjligt att hon odlar istappar i vardagsrummet som hobby)
Att det ska vara kallt är ju något som kommer från samma brev som pratar om fuktskador.
Det är ju inte alls omöjligt att hon brassar på för fullt och håller tropisk värme i både lägenhet och uterum. (Och inte heller omöjligt att hon odlar istappar i vardagsrummet som hobby)
Husägare
· Stockholm/Östergötland
· 22 inlägg
Sveriges riksdag har beslutat att vi i Sverige ska spara på energi, mål noll-förbrukning på fastigheter. EU ville ha individuell mätning av värme vilket de nordiska länderna lyckades stoppa i sista stund. I en Brf arbetar man i den riktningen som stat & samhälle drar/pekar/piskar. Därtill är uppvärmningen föreningens enskilt största utgift (möjligen kan räntekostnader vara större). Finns kommuner i södra Sverige som i år höjer priset med +40% på fjärrvärmen. Typ alla Brf behöver höja månadsavgiften, men bara ett litet fåtal vågar/lyckas ta i så de kompenserar.
Slutsats: Bo inte i ”kollektiv” (Brf) – skaffa en enplans fristående villa/radhus åt din mor, så kan ni leva som ni vill.
Förståelsen för föreningens perspektiv, såsom värme till alla, eventuell ventilations- o fuktproblem… har TS eller mamman under sin långa tid i föreningen engagerat sig och därmed lärt sig om helheten/problematiken? Någon ovan räknade ut ett pris på 5000sek/år, skicka in direkt till föreningens konto. Brevets utformning, jurist o soc! Kunde varit trevligare, men det finns kanske en annan historia också?
Slutsats: Bo inte i ”kollektiv” (Brf) – skaffa en enplans fristående villa/radhus åt din mor, så kan ni leva som ni vill.
Förståelsen för föreningens perspektiv, såsom värme till alla, eventuell ventilations- o fuktproblem… har TS eller mamman under sin långa tid i föreningen engagerat sig och därmed lärt sig om helheten/problematiken? Någon ovan räknade ut ett pris på 5000sek/år, skicka in direkt till föreningens konto. Brevets utformning, jurist o soc! Kunde varit trevligare, men det finns kanske en annan historia också?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Nej inte nödvändigtvis. T ex bara för att regeringen och riksdagsmajoriteten vill utvisa fler invandrare och ändrar lagar för att få detta genomfört så behöver inte alla BRFers styrelser börja jaga invandrare.F Förvaltare skrev:
EN BRF är en form av privat ekonomisk förening och den finns för att gynna medlemmarna genom att upplåta bostadsrätter. Där stannar vad man ska arbeta för.
Jag hade gjort en anmälan mot föreningen, det som inte står i stadgarna, kan de ALDRIG åberopa. Det är olagligt, och det verkar som om de inte förstår att de är juridiska personer, och kan bli straffade om de hittar på egna regler som inte är skrivna.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Lägg fram ett exempel på en realistiskt stor inglasad balkong som går att värma upp med infravärme på en normalt kraftig säkring istället, det kommer inte gå, bara acceptera det.Farstatjej90 skrev:
Eller också tar man sitt förnuft till fånga och håller dörren stängd på vintern.G Guzz-Ag skrev:
Det räcker med den skrivelse som finns i deras stadgar, som de hänvisar till, om att de kan vidta åtgärder mot bostadsrättsinnehavare som orsakar brf skada och inte rättar sig efter tillsägelser.G Guzz-Ag skrev:
Ta det lugnt!G Guzz-Ag skrev:
Jag tycker inte det är okej att övriga i föreningen ska få ökade kostnader. Miljöaspekten är även viktig, om alla hade dörrarna öppna på vintern skulle vi ha stora problem med energibrist.
För mig och en majoritet av Sveriges befolkning är det självklart att stänga dörren på vintern.
Alla måste hjälpas åt särskilt i en brf.
Det måste stå i stadgarna att du INTE får ha öppet hela dagen. Styrelsen kan inte/får inte hitta på egna regler, vill de ha in nya regler i stadgarna, så måste de lägga det till årsmötet, där stämman besluta om den ska gå igenom, om den går igenom, så ska det tas upp på nästkommande stämma för att gå igenom. Det finns inga beläg för att det blir mögel eller fukt för att man har öppet hela dagarna. Är det så att det blir det, är det fel på ventilation, och då är det föreningen ansvar att åtgärda det, precis som det var i vår förening. Vi har precis gått igenom den här frågan i vår förening.T TobiasStockholm skrev:
Läs inlägget med skrivelsen så ser du att det är värmen som dom klagar på i första hand.G Guzz-Ag skrev:Det måste stå i stadgarna att du INTE får ha öppet hela dagen. Styrelsen kan inte/får inte hitta på egna regler, vill de ha in nya regler i stadgarna, så måste de lägga det till årsmötet, där stämman besluta om den ska gå igenom, om den går igenom, så ska det tas upp på nästkommande stämma för att gå igenom. Det finns inga beläg för att det blir mögel eller fukt för att man har öppet hela dagarna. Är det så att det blir det, är det fel på ventilation, och då är det föreningen ansvar att åtgärda det, precis som det var i vår förening. Vi har precis gått igenom den här frågan i vår förening.
Stadgar är sällan så specifika som du tror utan mer generella.
Man får tex inte bajsa i trapphuset även fast det inte nämns i stadgarna.
https://www.byggahus.se/forum/threa...assdoerr-oeppen-foer-ofta.544166/post-6140921
Måste man exempelvis skriva i stadgarna att en boende inte får sätta igång duschen och låta den gå konstant dygnet runt för att kunna påpeka det olämpliga i slöseriet och varna?G Guzz-Ag skrev:Det måste stå i stadgarna att du INTE får ha öppet hela dagen. Styrelsen kan inte/får inte hitta på egna regler, vill de ha in nya regler i stadgarna, så måste de lägga det till årsmötet, där stämman besluta om den ska gå igenom, om den går igenom, så ska det tas upp på nästkommande stämma för att gå igenom. Det finns inga beläg för att det blir mögel eller fukt för att man har öppet hela dagarna. Är det så att det blir det, är det fel på ventilation, och då är det föreningen ansvar att åtgärda det, precis som det var i vår förening. Vi har precis gått igenom den här frågan i vår förening.