109 579 läst · 421 svar
110k läst
421 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Ja en omdömeslös styrelse kan skicka brev med helt grundlösa tillsägelser/varningar. Det finns inget att göra egentligen förutom att informera revisorerna om vad som pågår så får de granska det inför nästa stämma. De borde träda in om styrelsen har spårat ur. Man kan ju också ta upp styrelsens omdömeslöshet på stämman och där inte återvälja problemindivider. Men det är ungefär det.K Kanotisten skrev:
Detta tar priset! Kommer aldrig bo i en BRF igen, gaaah!Claes Sörmland skrev:
Ja en omdömeslös styrelse kan skicka brev med helt grundlösa tillsägelser/varningar. Det finns inget att göra egentligen förutom att informera revisorerna om vad som pågår så får de granska det inför nästa stämma. De borde träda in om styrelsen har spårat ur. Man kan ju också ta upp styrelsens omdömeslöshet på stämman och där inte återvälja problemindivider. Men det är ungefär det.
Snälla lägg upp en bild på varningen. För detta är så sjukt att jag har svårt att tro på det.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Jo, det påverkar definitivt energiförbrukningen.E Eld skrev:Det beror alldeles på hur temperaturen regleras. Det troligaste är att påverkan på energiförbrukningen är försumbar eftersom värmetillförseln till en enskild lägenhet troligen inte ökas om det blir kallt i en lägenhet. Det vanligaste i lägenhetshus är att framledningstemperaturen bara styrs mot utomhustemperaturen.
Fast det är HSB:s jurist som skickat brevet. Inte styrelsen.Claes Sörmland skrev:
Ja en omdömeslös styrelse kan skicka brev med helt grundlösa tillsägelser/varningar. Det finns inget att göra egentligen förutom att informera revisorerna om vad som pågår så får de granska det inför nästa stämma. De borde träda in om styrelsen har spårat ur. Man kan ju också ta upp styrelsens omdömeslöshet på stämman och där inte återvälja problemindivider. Men det är ungefär det.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 051 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 051 inlägg
Ser helt korrekt ut från det juridiska perspektivet när nu styrelsen är övertygad om att den öppna dörren är ett problem. Nedkylningen stämmer ju rimligen. Att fukt kommer in lär inte stämma i sak, tvärtom lär lägenheten torka ut av ökad ventilation av denna typ. Möjligen kan man tänka sig kondens alldeles vid de nedkylda ytorna vid den öppna dörren.K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
[bild]
När man har ett hus med mekaniskt frånluftsventilation skapar fläkten ett undertryck inne i huset. Då ska huset bli lagom ventilerat genom alla friskluftsventiler i sovrum, vardagsrum etc och den använda luften sugs ut i kök, toalett och badrum etc. Öppnar man fönstret i ett sovrum kommer luftflödet att öka genom det rummet och minska i de andra sovrummen och vardagsrummet. Då uppfylls kanske inte ventilationsnormen längre i dessa andra rum.4774 skrev:
Torr inneluft är ett eget kapitel. Det blir torr inneluft på vintern därför att vi numera värmer upp husen så mycket. Förr i tiden hade man kanske bara 10 grader inne och då blir luften betydligt fuktigare. Eller så flyttar man långt söderut med varmt fuktigt klimat året runt.
Redigerat:
Varmt fuktigt och kallt torrt är de värsta förutsättningarna för en astmatiker. Förutom hela pollensäsongen. Men systemet måste väl klara att man vädrar eller sommartid vill få in svalare luft genom ett öppet fönster? Hur kittsligt kan det egentligen vara? Jag förstår det med undertryck men om jag korsvädrar då?