105 677 läst · 378 svar
106k läst
378 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Hur mycket extra kan det kosta att värma upp denna yta?Tomtom79 skrev:
Får tyvärr hålla med BRF här. Fukt och mögel låter som ett klent svepskäl om det inte är så att den öppna dörren leder till minskad ventilation någon annanstans i huset.
Men att låta dörren stå öppet till ett inglasat uterum hela vintern är ju inget annat än korkat. Ingen sansad villaägare skulle få för sig något så dumt som att troligen dubbla sin värmekostnad.
Självklart betyder detta att modern har ett "extra rum" även på vintern som övriga föreningen får bekosta. Dessutom oisolerat men uppvärmt.
Om man vill vara rättvis här så skulle jag föreslå att modern sätter upp några element i uterummet så att det hålls på en temperatur strax ovanför innertemperaturen, givetvis med el betald av modern. Då får man minimal värmeförlust från föreningen och hon kan efter en vinter överväga om det är värt kostnaden.
Lite beroende på storleken på föreningen hade jag (om jag varit granne) blivit alltifrån irriterad till förbannad![]()
Det finns ju folk som inte begriper varför det inte blir kallt inomhus, när man öppnar dörren till uterum.
Eller rättare sagt i detta fall: Det kostar inget mer för mig att ha dörren öppen i smällkalla vintern.
Jag betalar inget extra!
Eller rättare sagt i detta fall: Det kostar inget mer för mig att ha dörren öppen i smällkalla vintern.
Jag betalar inget extra!
Redigerat:
Det beror på hur bra/dåligt isolerat uterummet är.Jonatan79 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/uppvaermning-uterum.264828/
https://www.molndalenergi.se/kunskap/sanka-elkostnaden/vad-kostar-det-att-varma-uterummet
https://www.byggahus.se/varme/varme-i-uterummet
Jag gissar på att det finns en gravad hund i leken. Styrelsen kanske har andra biffar med denna medlem och försöker samla ”bevis” eller påverka hön att flytta.Tomtom79 skrev:
I så fall är ventilationen feldimensionerad.J Josth skrev:
Ventilationen i övriga lägenheter ska rimligtvis inte påverkas av att dörr eller fönster i en lägenhet är öppen eller stängd.
Däremot påverkas givetvis uppvärmningskostnader under vintertid.
"Hej!
Hur länge har jag haft dörren öppen och hur länge får jag ha den öppen? Vänligen beskriv den påstådda överträdelsen i detalj."
Mitt första steg hade varit att tvinga nån psykiskt sjuk styrelsemedlem att sitta i buskarna utanför och dokumentera det här.
Sen när dom har svart på vitt att de övervakat mig på det sättet hade jag polisanmält idioten för trakasserier.
Hur länge har jag haft dörren öppen och hur länge får jag ha den öppen? Vänligen beskriv den påstådda överträdelsen i detalj."
Mitt första steg hade varit att tvinga nån psykiskt sjuk styrelsemedlem att sitta i buskarna utanför och dokumentera det här.
Sen när dom har svart på vitt att de övervakat mig på det sättet hade jag polisanmält idioten för trakasserier.
Har man FTX blir det knappt någon påverkan alls men är det bara F eller FX ventilation så blir det en viss påverkan på luftflödena.F frasen_36 skrev:
Ventilationen påverkas av detta med all säkerhet, om det är negativt eller positivt kan jag inte uttala mig om. Beror på fastighetens ventilationssystem.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
De fuktskador som kan uppstå är sannolikt bara på ytan och mer av kosmetisk karaktär och lokalt i den egna lägenheten. Så kanske inget för styrelsen att hetsa upp sig över.
Mer problematiskt är ju om dörren står öppen den kalla årstiden och man gör av med en massa värme från fastigheten i onödan.
Hon är inte hyresgäst i en brf. Hyresgästföreningen har inget med detta att göra.H HEM2121 skrev:Ser det som tvärtom om det inte spöregnar. Kan det vara något ventilationssystem som inte fungerar som det ska om det är öppet. Släpps värmen ut så att det kostar mer, det beror ju på värmesystemet. Nu gissar jag bara. Säg till Btf. att ni vill ha en utförlig skriftligt förklaring. Kontakta Hyresgästföreningen.
Om ventilationen i övriga lägenheter påverkas bara för att en lägenhet har en dörr öppen är ventilationen felaktig.Grannens Häck skrev:
Ventilationen påverkas av detta med all säkerhet, om det är negativt eller positivt kan jag inte uttala mig om. Beror på fastighetens ventilationssystem.
De fuktskador som kan uppstå är sannolikt bara på ytan och mer av kosmetisk karaktär och lokalt i den egna lägenheten. Så kanske inget för styrelsen att hetsa upp sig över.
Mer problematiskt är ju om dörren står öppen den kalla årstiden och man gör av med en massa värme från fastigheten i onödan.