104 827 läst · 368 svar
105k läst
368 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Varför måste din mor prompt ha dörren öppen?K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
[bild]
Jag skulle dra till med att ingen klagar på att det är för varmt så länge värmen kan vädras ut. Det upplevs snarast positivt med svalare bris i samband med hög grundvärme och dels har du möjligjet att justera själv om du skulle vara frusen en dag.H hablam skrev:
Sen får hon det ju varmt i uterummet med.
Så win win win ur det perspektivet (för henne).
Men brf-en har ju möjlighet att korrigera värmeflödet, så att den värme som tillförs lägenheten inte räcker till att värma uterummet ochså.
Då kommer tanten antingen stänga dörren, eller köpa ett elektriskt element och så för den uppvärmningskostnaden själv.
Båda leder till att brfen slipper stå för kostnaden att värma det inglasade utrymmet.
Jo, och det är ett riktigt problem för de som driftar lägenheter. Mitt ex hade alltid fönster och dörr öppet för det är skönt när luften fläktar. Och värmen i elementen på max. Och så var det i lägenheten även när hon inte var hemma på 3 månader. Om hyresvärden upptäckt det lär de blivit riktigt arga.D DE73 skrev:
Sedan till brevet. Det är ganska tydligt att det är kylan de klagar på. Fukten är en bisak med ord som "även". Om de skippade den delen helt vore det mycket enklare att förstå varför det behöver följas.
Och visst påverkar det andra i huset. Vädrar man länge nog så kyls tak och golv ner, vilket betyder att grannarna behöver högre temperatur för att värma sin lägenhet. Men förmodligen ligger någon av dem efter mamman i slingan och eftersom lägenheten nu behöver mer värme så kommer det finnas mindre kvar att fördela till den lägenheten. När jag hade min etta på bottenplan var den sist i slingan och det var problem att få 19C. Grannarna i huset var pensionärer och hade 26C. Mer värme strålade från deras golv/mitt tak än från mina radiatorer...
Luften är ju som regel torrare ute när det är kallt så att skylla på fukt är ju bara dumtK Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
[bild]
Låter som att styrelsen i BRF:en behöver gå en kurs i grunderna gällande fukt och ventilation.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Får tyvärr hålla med BRF här. Fukt och mögel låter som ett klent svepskäl om det inte är så att den öppna dörren leder till minskad ventilation någon annanstans i huset.
Men att låta dörren stå öppet till ett inglasat uterum hela vintern är ju inget annat än korkat. Ingen sansad villaägare skulle få för sig något så dumt som att troligen dubbla sin värmekostnad.
Självklart betyder detta att modern har ett "extra rum" även på vintern som övriga föreningen får bekosta. Dessutom oisolerat men uppvärmt.
Om man vill vara rättvis här så skulle jag föreslå att modern sätter upp några element i uterummet så att det hålls på en temperatur strax ovanför innertemperaturen, givetvis med el betald av modern. Då får man minimal värmeförlust från föreningen och hon kan efter en vinter överväga om det är värt kostnaden.
Lite beroende på storleken på föreningen hade jag (om jag varit granne) blivit alltifrån irriterad till förbannad
Men att låta dörren stå öppet till ett inglasat uterum hela vintern är ju inget annat än korkat. Ingen sansad villaägare skulle få för sig något så dumt som att troligen dubbla sin värmekostnad.
Självklart betyder detta att modern har ett "extra rum" även på vintern som övriga föreningen får bekosta. Dessutom oisolerat men uppvärmt.
Om man vill vara rättvis här så skulle jag föreslå att modern sätter upp några element i uterummet så att det hålls på en temperatur strax ovanför innertemperaturen, givetvis med el betald av modern. Då får man minimal värmeförlust från föreningen och hon kan efter en vinter överväga om det är värt kostnaden.
Lite beroende på storleken på föreningen hade jag (om jag varit granne) blivit alltifrån irriterad till förbannad