105 677 läst · 378 svar
106k läst
378 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Finns för lite information för att uttala sig så tvärsäkert enligt min mening angående ventilationen.F frasen_36 skrev:
Sen tolkar jag huvudproblemet när man läser brevet som att det är utkylningen. Det andra är bara lite utfyllnad för att hävda sin sak.
Låt säga att du har mekanisk frånluft och vanliga friskluftsventiler och 2 sovrum. Om du öppnar fönstret i ett av rummen komme luften ta enklaste vägen, i det öppna fönstret. Då kan du få sämre luftgenomströmning i sovrummet med stängt fönster. FTX hjälper mot detta problem då rummen alltid har rätt tilluft.4774 skrev:
I ett självdragshus är det kanske inte konstigt att förlita sig mer på att öppna och stänga fönster men i modernare system ska det inte behövas om dimensionernat rätt.
Vi har mekanisk frånluft men har fönstret i vårt sovrum öppet på sommaren. Mest för att barnen också ska ligga i vår säng och 4 pers i vårt lilla sovrum blir outhärdligt. Dessutom är det trevligt att höra löv och trädprassel. 😃
Då är ju frågan om det är så isolerat och med fönster som är anpassat för året runt bruk? Annars blir det ju en värmeförlust som drabbar föreningen i ökad kostnad.K Kanotisten skrev:
Men det hade nog behövt vara en dialog. De tror kanske hon vädrar, men hon vill utöka lägenheten med ett ljust rum. Blir bara irritation och missförstånd. Kanske skulle de öppna upp för att hon vinterbonar rummet istället. Och därmed löser problemet så att alla parter blir nöjda?
Om detta är sant är det enkelt löst. Din mor sänker värmen till lägsta nivå på elementet i rummet med utgång till inglasade uterummet och sätter el-element där för värme. Skriver att detta är gjort till styrelsen och så står hon själv för uppvärmningen av detta beteende.K Kanotisten skrev:
Skulle tro att hon lägger av nästa månad när första elräkningen kommer.
Ett inglasat uterum håller ju ingen bra temperatur, nu värmer ju din mor upp uterummet med föreningens värme så är nog varmt och gott i just hennes.
Jag tycker att i dagens Sverige med energikris, höga energipriser och världens miljö där jordens undergång närmar sig, så måste vi alla hjälpa till att spara på dyrbar energi och minska den globala uppvärmningen. Alla måste hjälpa till.
Energin är dyr på vintern även om man inte betalar den direkt själv.
Så stäng dörren på vintern för bövelen!
Infravärmare i uterummet och stängd dörr kan vara ett alternativ.
(Eller skaffa elementtermostsat med vädringsfunktion).
Energin är dyr på vintern även om man inte betalar den direkt själv.
Så stäng dörren på vintern för bövelen!
Infravärmare i uterummet och stängd dörr kan vara ett alternativ.
(Eller skaffa elementtermostsat med vädringsfunktion).
Vi kan väl fråga @Kanotisten om det finns och används infravärmare i uterummet vintertid?
Låter osannolikt att det skulle bli mögel. Är nog större risk att föreningen har för tätt så att man får dålig luft. Jag tycker generellt att det är för mycket fokus hos brf:er på att allt ska vara så tätt som möjligt (som den här tråden också ger uttryck för, när grannar uppenbarligen tom kartlägger varandra). Hus mår bra av luft och luftgenomströmningarna måste funka om man inte har mekanisk ventilation. Är det många i huset som gör samma sak är det snarare ett uttryck för att värmesystemet är felaktigt injusterat.
Inglasat brukar betyda enkelglas och en yta som inte är inräknad för uppvärmning, vilket verkar vara syftet med öppen dörr i det här falletK Kanotisten skrev:
Och givet att ett uppvärmt uterum kostar runt 5000 per år så känns det ju som styrelsen har väldigt bra bas för sitt krav
Tycker det på TS inlägg börjar glida fram att det nog är rätt så passande tillsägelse. Kanske på fel orsak men det är ju helt befängt att ha dörren öppen och belasta föreningens ekonomi med extra uppvärmningskostnader. Är hon dement och virrig eller förstår hon inte konsekvenserna? Kanske aldrig har betalt för värme i hela sitt liv men då borde ju styrelsen rikta in sig på det.
Visst kan BRF justera in max temp i varje bostad?
T ex med stängda ytterdörrar och fönster över några dagar i snitt 20 grader inomhus.
Varför, varför inte?
Om sedan någon får för sig att ständigt öppna dörrar o fönster så att det går åt mer energi, får var och en fixa t ex elelement / fläktar för att hålla tempen uppe i det uppvärmda utrymme man betalar för enligt kontraktet.
Så svårt är det väl ändå inte att acceptera och förstå? För tempen i bostaden sjunker då drastiskt om ingen mer energi tillförs. Synes vara högst rättvist.
Alternativet är att leta ett annat boende.
- Med egen villa sen många år tillbaks, förstår både jag och sambon att vi inte kan värma upp uteplatsen under tak kalla årstiden.
Skulle gå åt ytterligare 20 kbm björkved.
Är inte OK att snylta på andra!
T ex med stängda ytterdörrar och fönster över några dagar i snitt 20 grader inomhus.
Varför, varför inte?
Om sedan någon får för sig att ständigt öppna dörrar o fönster så att det går åt mer energi, får var och en fixa t ex elelement / fläktar för att hålla tempen uppe i det uppvärmda utrymme man betalar för enligt kontraktet.
Så svårt är det väl ändå inte att acceptera och förstå? För tempen i bostaden sjunker då drastiskt om ingen mer energi tillförs. Synes vara högst rättvist.
Alternativet är att leta ett annat boende.
- Med egen villa sen många år tillbaks, förstår både jag och sambon att vi inte kan värma upp uteplatsen under tak kalla årstiden.
Skulle gå åt ytterligare 20 kbm björkved.
Är inte OK att snylta på andra!
Redigerat:
Det är omöjligt att svara på utan att man vet hur de lokala förutsättningarna ser ut. Generellt är det bra att spara på energi. Men det beror också på vilken grundtemp man har. Vi kör ut 23-24 grader och jag har alla element avstänga eller nerställda. I flera veckor har jag kört två fönster öppna dygnet runt. Nu har jag 21,9 grader. (Jag mäter varje minut). Men det är klart. Kör man en lägre grundtemp kan det påverka andra lägenheter. Men det beror också på hur mycket värmeenergi som tillförs från saker som ugn/spis/diskmaskin/dusch/golvvärme med mera. Kanske tillför hon energi som gör att det inte spelar någon roll. Som sagt omöjligt utan att vara på plats.