106 805 läst · 396 svar
107k läst
396 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Jo, jo....
Men allt beror ju på utomhustemperaturen.
Öppna fönster vintertid, - 20 grader, 5 dagar på raden. Kör du med ytterkläder inomhus, eller bor du i Spanien?
Alla förstår ju att det då går åt skapligt med energi för att hålla 24 grader inomhus.
Definitiv än mer om dörren ska stå vidöppen till ett oisolerat uterum.
Eller hur?
Men allt beror ju på utomhustemperaturen.
Öppna fönster vintertid, - 20 grader, 5 dagar på raden. Kör du med ytterkläder inomhus, eller bor du i Spanien?
Alla förstår ju att det då går åt skapligt med energi för att hålla 24 grader inomhus.
Definitiv än mer om dörren ska stå vidöppen till ett oisolerat uterum.
Eller hur?
Redigerat:
Helt orimligt att dörren till uterummet ska kunna stå öppen för jämnan, det kostar flera tusen extra per månad i uppvärmningskostnader den kalla årstiden.
Fuktproblem kommer det dock aldrig leda till, luften är torr ute på vintern och även luft som upplevs som fuktig på hösten/våren kommer få lägre relativ fuktighet när dem blir varm inne.
Fuktproblem kommer det dock aldrig leda till, luften är torr ute på vintern och även luft som upplevs som fuktig på hösten/våren kommer få lägre relativ fuktighet när dem blir varm inne.
Om det ska kosta måste det väl finnas en termostat som kompenserar för att dörren är öppen? (Finns det kanske?). Annars skickar systemet bara på värme, med risk för påverkan på övriga lägenheter beroende på hur det är injusterat. Men borde vara marginellt. Plus att den aktuella lägenheten kyls ner så klart.J jliljeha skrev:Helt orimligt att dörren till uterummet ska kunna stå öppen för jämnan, det kostar flera tusen extra per månad i uppvärmningskostnader den kalla årstiden.
Det normala är väl ändå alltid att radiatorerna är termostatstyrda? Så har det alltid varit alla hus och lägenheter med vattenburen värme som jag bott i. Men det kanske förekommer central termostat och då är ju problemet mindre (även om det ändå påverkar grannarnas inomhustemperator genom att hennes lägenhet är kall).
Jo exakt. Jag har bara bott i hus med central värmereglering, så är lite färgad.J jliljeha skrev:Det normala är väl ändå alltid att radiatorerna är termostatstyrda? Så har det alltid varit alla hus och lägenheter med vattenburen värme som jag bott i. Men det kanske förekommer central termostat och då är ju problemet mindre (även om det ändå påverkar grannarnas inomhustemperator genom att hennes lägenhet är kall).
När jag bodde i hyreslägenhet, tvåvånings radhus om 10 bostäder, så var varje alla radiatorers maxflöde begränsade med ventiler.
Alltså maximal värme t ex 22 grader med alla termostater ställda på max.
Vet att flödet i systemet var högre kalla årstiden.
Så hade jag låtit dörren till balkongen stått öppen kalla årstiden, hade det blivit till att rättvist frysa. Detta för att inte snylta på grannarna.
Så borde det vara i den lägenhet som diskuteras i tråden.
Alltså maximal värme t ex 22 grader med alla termostater ställda på max.
Vet att flödet i systemet var högre kalla årstiden.
Så hade jag låtit dörren till balkongen stått öppen kalla årstiden, hade det blivit till att rättvist frysa. Detta för att inte snylta på grannarna.
Så borde det vara i den lägenhet som diskuteras i tråden.
Inte med stängd dörr.Demmpa skrev:
Jag bor visserligen typ 3 mil från Malmö centrum, men en vanlig flaska mineralvatten fryser till is under i vart fall 10 dagar i mitt uterum som har vägg mot resten av huset.
Samma i bilen, fast då ändå längre tid, kanske 20 dagar.
Medlem
· Västmanland
· 135 inlägg
Helt orimligt att ha dörren öppen stora delar av dygnet under vinterhalvåret. Motsvarande är att konstant spola med varmvatten.
Energiförbrukningen i lägenheten kan mycket väl öka med en faktor på tio, vilket kyler ner grannars lägenheter och ger en avsevärt högre kostnad för föreningen.
Bostadsrättslagen (1991:614) 7 kap. 9 §
"När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar."
Vill man kyla ned sitt boende bör man rimligtvis äga det själv.
Energiförbrukningen i lägenheten kan mycket väl öka med en faktor på tio, vilket kyler ner grannars lägenheter och ger en avsevärt högre kostnad för föreningen.
Bostadsrättslagen (1991:614) 7 kap. 9 §
"När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar."
Vill man kyla ned sitt boende bör man rimligtvis äga det själv.
Ja returen kommer vara kallare och det ger en liten ökning av energiförbrukningen. Termostatventilerna är normalt öppna om värmesystemet är rätt reglerat. De ska bara stänga vid övertemperaturer tex pga matlagning eller solinstrålning. Termostatventiler är ganska dåliga på att reglera temperaturen de har för stor hysteresis. Så om det är så det fungerar så är värmesystemet felbyggt eller felaktigt inreglerat.N nb. skrev: