108 325 läst · 408 svar
108k läst
408 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Ja, det är så termodynamiken fungerar, värmeenergin försöker få jämnvikt på båda sidorna av ett material genom värmeledning.F frasen_36 skrev:
Jämnvikt i värmeenergin blir det när värmen leds/överförs till kallare material.
Ju sämre värmeledningsförmåga ett material har ju mer isolerar materialet.
Trä leder värme betydligt sämre än järn, därför finns det tex stekpannor med trähandtag, ja det finns stekpannor med metallhandtag men de har ofta en konstruktion som försvårar värmeledningen.
Första åren jag bodde i bostadsrätten så hade jag inte en enda radiator igång, ändå hade jag 21-22⁰, anledningen var att äldre damen under mig brassade på sina radiatorer på max.
Men när hon hade sålt lägenheten till en småbarnsfamilj, som hade mer normal rumstemperatur, så behövde jag vrida på termostaterna på mina radiatorer så att de gav värme.
Ja, hos de grannar som har väggar/golv/tak mot grannen som har lägre temperatur.F frasen_36 skrev:
Ja, jag märker till och med skillnad i vår villa när vi började ha betydligt högre värme i vissa källarutrymmen att golvet i rummen ovanför blev varmare.
Självdrag och paxfläkt i badrummet 😀Unikt namn skrev:
Har din bostad mekanisk ventilation?
Med den rekommenderad luftomsättning på 0,35 L per sekund per kvm bostadsyta, så byter du all luft ungefär varannan timma. Det ska inte behövas någon ytterligare vädring för att hålla rimliga syre eller fuktnivåer hemma.
Mormors hus hade säkert självdrag mha vedspisen, dvs luften stog rätt still när det inte eldades och hade därför andra behov av chockvädring.
Sval luft upplevs dock fräsch och trevlig att sova i. Samma går att uppnå genom att sänka tempen lite i sovrumet.
Har du dessutom pollenallergi är det bättre att luta sig mot vanliga ventilationen (än chockvädring) så eventuella luftrenare hinner städa undan partiklarna från luften.
Hur vanligt tror du det är med tilläggsisolerade golv hos lägenhetsbalkonger?
Jag bor på landet i ett hus från 1700talet ursprungligen nu mer 😄. När jag bodde i stan så hatade jag mina föräldrars instängda ventilation i deras lgh. Så länge jag bodde där så var mitt fönster alltid öppet mer eller mindre med dörren stängd. När jag flyttade hemifrån så bodde jag högst upp i ett 3 våningshus och hade 13 grader inne tills jag fick värden att isolera vinden. Hade ändå ca 8 grader kallare än grannen under men då jag sällan sitter still så föredrar jag ett svalt inomhusklimat.T technopolitan skrev:Ändå rätt lätt förklarat.
I vår kåk där hade vi 40lgh, och 4 ventilations fläktar som tod 10 lgh var.
Den enda inställningen på fläktarna var vilket tryck dom skulle arbete med på sug-sidan, dvs den sidan som sög ut från badrum och kök i varje lgh.
Hela systemet trimmades in med stängda fönster och endast vädringsventilerna ovan fönstren öppna. Då kunde fläktarna bygga upp ett undertryck i varje lgh.
Öppnar man ett fönster så kommer det in för mkt luft samtidigt i en lgh..fläktarna orkar inte hålla det inställda trycket och gick ner på lågfart eftersom det inte är nån ide.
Jämför storlek på vädringsventilerna och en dörr..finns ingen brf som vill ha in den mängden kall luft.
Och därmed så sluta ALL ventilation kopplad till samma fläkt i princip fungera..dvs badrummets ånga och stekos sugs inte ut utan stannar i lgh..dvs dåligt
Värmesystemet är inte heller dimensionerat för den typen av vädring då det inte behövs.
Har du allergi och astma så får jag beklaga, men ni kanske inte har mekanisk frånluft. Tror iofs inte att självdrag funkar bättre när fönster öppnas.
Hadd jag varit dig hade jag frågat föreningen om du kan plugga deras ventilation och bekosta en egen som är bättre lämpad för dig med astma.
Säkert nån längre ner som förklarar det bättre inser jag nu..
Nej. Jag menar att alla som ställer upp sina dörrar vintertid och släpper ut en massa värme orsakar högre förbrukning för föreningen pga att den värme som släpps ut måste ersättas.F frasen_36 skrev:
Det är så grundläggande termodynamik fungerar vilket man får lära sig på högstadiet. (släpper man ut värme så sjunker temperaturen och om temperaturen skall hållas konstant så måste man tillföra extra energi)
Du måste faktiskt börja läsa och försöka förstå inlägg du svarar på för du svarar på något annat än inlägget säger och dina svar framstår som att du bara försöker spela dum. Det är lite som att ställa frågan vilken är din favoritfärg och få svaret stående lockpanel.
Individen brukar normalt peka på forumreglerna när han får kritik för sin linställning att slippa citera. Det spelar ingen roll att hans inlägg ofta blir menlösa oneliners rakt ut i forumrymden som många gånger förvillar trådläsarna. Precis som min egen oneliner "Kanske."ClasseClas skrev:
Häpnadsväckande att individen själv bryter forumreglerna lättvindigt när det gäller en så enkel regel som 5.5.1.
Även om det är en rent ekonomisk fråga så är det fler än bara föreningen som påverkas.Dowser4711 skrev:
Nja, är inte den frågan felaktigt ställd?
Så länge radiatorerna klarar av att värma upp lägenheten till "normal" temperatur, med eller utan balkongdörren öppen så drabbas ju inte grannarna komfortmässigt negativt av nedkylda väggar/tak/golv som hävdades i brevet.
I så fall är det ju en ren ekonomisk skada som föreningen kan anses drabbas av, som TS mor jui så fall kan få ersätta och fortsätta ha dörren öppen om hon så önskar.
Om hon har dörren öppen och ökar förbrukningen så kostar det föreningen pengar och teoretiskt sett kan hon bara ersätta föreningen för det. (Dock är det osannolikt att hon har lust att betala de 5000-10 000 kr extra det minst kostar om året).
Men det slutar tyvärr inte där.
På alla fastigheter så skall det enligt lag finnas en energideklaration. Den säger hur mycket energi som förbrukas för att hålla fastigheten varm. Om man då har boende som orsakar en förhöjd förbrukning så blir energideklarationen sämre.
En sämre energideklaration kan påverka värdet på övriga bostadsrätter i föreningen samt vilket ränta dom kan få på sina bolån. Bankerna lämnar ränterabatt om energideklarationen är bra.
Det kan dessutom påverka föreningens villkor på sina lån pga att energideklarationen ser sämre ut.
Dvs potentiellt skulle hon då behöva ersätta alla övriga i föreningen för ett sämre värde på bostadsrätten samt att dom kan ha fått sämre räntevillkor. Plus att hon skulle behöva ersätta föreningen för de sämre villkor som dom får på sina lån.
Om detta inträffar såklart. Och det är nästintill omöjligt att reda ut om så är fallet och då i så fall hur mycket.
Med andra ord. Eftersom det är nästintill omöjligt att fastställa vidden av den ekonomiska skada hon orsakar så bör hon stänga dörren vintertid. Eller flytta till ett hus där hon själv betalar uppvärmningen. Och där kommer hon få bo länge för om energideklaration och driftskostnad ser väldigt illa ut så är det inte många som vill köpa huset.
Att konstatera att missförstånd beror på bristande förståelse för ordens betydelse är inte att klanka ner. När en person konsekvent använder fel ord måste det kunna påpekas.
Snälla. Var inte så tjurskallig utan försöka att använda funktionen att citera.D Daniel 109 skrev:
Du har en för tråden totalt irrelevant diskussion med någon och det är helt obegripligt vad du skriver om eftersom du aldrig klarar av att citera någon.
Det är oerhört mycket lättare att förstå vad du skriver om om du citerar det du svara på så det inte blir som ett inlägg ut i rymden.
Eller låt bli att kommentera helt.
När en person konsekvent skriver inlägg utan sammanhang och utan koppling till vad man svarar på så måste det kunna påpekas.
Det är inte tillåtet att citera när det inte behövs. Tyvärr saknas funktionen att man får information om att nya inlägg postats som man inte sett. Den brukar finnas.
Men att konsekvent citera föregående inlägg är ingen bra lösning. Något som tydligt deklarerats av ansvariga.
Men att konsekvent citera föregående inlägg är ingen bra lösning. Något som tydligt deklarerats av ansvariga.
Nej, det är fortfarande emot forumreglerna. Om du drivs av sådana tvångstankar att du ständigt måste påpeka fel tar du det via PM till berörd individ. Du behöver inte driva trådar offtopic med irrelevanta kommentarer inför hela forumkollektivet på över 700 K medlemmar.D Daniel 109 skrev:
Var, i tråden står det vilken temperatur damen har i sin lägenhet?S steffo_b skrev:Nej. Jag menar att alla som ställer upp sina dörrar vintertid och släpper ut en massa värme orsakar högre förbrukning för föreningen pga att den värme som släpps ut måste ersättas.
Det är så grundläggande termodynamik fungerar vilket man får lära sig på högstadiet. (släpper man ut värme så sjunker temperaturen och om temperaturen skall hållas konstant så måste man tillföra extra energi)
Du måste faktiskt börja läsa och försöka förstå inlägg du svarar på för du svarar på något annat än inlägget säger och dina svar framstår som att du bara försöker spela dum. Det är lite som att ställa frågan vilken är din favoritfärg och få svaret stående lockpanel.
Det kvittar vilken faktisk rumstemperatur det är i bostaden, så länge som altandörren till uterummet står öppen så kommer värmen/energin att strömma in i uterummet och vidare ut utomhus och därmed öka energiförbrukningen för föreningen.F frasen_36 skrev:
Ju större temperaturskillnad det är mellan huset och ute ju större blir energiförbrukningen när dörren till uterummet står öppen.