110 591 läst · 425 svar
111k läst
425 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Har du dörren till sovrummet öppen eller stängd när du har fönstret öppet?Chr3 skrev:
Har du värmen på i sovrummet samtidigt som du har fönstret öppet?
Radiator under fönstret eller golvvärme?
Jag var först skeptisk men frasen har med sina knivskarpa argument lett mig till ljuset.
Det sannolikaste är givetvis att infravärmen på uteplatsen både täcker värmebehovet där ut helt och samtidigt dessutom strålar in i lägenheten.
Föreningen borde snarare skicka ett tackbrev för att tanten hjälper kollektivet med uppvärmningen.
Det sannolikaste är givetvis att infravärmen på uteplatsen både täcker värmebehovet där ut helt och samtidigt dessutom strålar in i lägenheten.
Föreningen borde snarare skicka ett tackbrev för att tanten hjälper kollektivet med uppvärmningen.
Och??Demmpa skrev:
Ett elektriskt värmeelement, oberoende om det sitter i en VVB, elradiator, motorvärmare, infravärmare, etc så blir all förbrukad elenergi värme.
En infravärmare ger mestadels strålningsvärme, själva luften värms väldigt trögt/lite, däremot så värms ytan som "bestrålas" av infravärmarens värmestrålar, den uppvärmda ytan värmer i sin tur luften sakta.
För att värma upp luften i tex ett uterum så är det bättre att använda en värmefläkt som cirkulerar luften, då värms luften upp snabbare utan att sakerna i uterummet värms upp så snabbt.
Men oberoende vilket så kommer värmen i uterummet att ledas ut via uterummets konstruktionsmaterial (golv, väggar, fönster, tak, etc).
Edit:
Jag har jobbat på ett ställe där det fanns strålningsvärmeradiatorer monterade nedpendlade från taket.
Satt man vid skrivbordet med benen under skrivbordet (som man normalt gör) så blev benen "iskalla" samtidigt som man "svettades" om huvudet.
Dörren lite på glänt så hundarna kan slinka in. Lämnas den mer öppen klagas det på kallt golv.. 😬Demmpa skrev:
Värmen på elementet under fönstret neddragen nästan helt, bara på så det inte fryser ihop när det blir riktigt kallt ute.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
LK ventil för ställdon, har jag fått fel?
Värme allmänt -
Fått offert byte alla fönster på huset.
Fönster & Dörrar -
Fått tillträde till bostadsrätt, kvarglömda saker
Bostadsrätt -
Hur gör jag för att måla över en tapet som har fått matolja på sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
När min mamma var liten
Övrigt Off Topic