109 579 läst · 421 svar
110k läst
421 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Nej helt säker kan jag ju inte vara, men är väl sannolikt att hon har temperaturen ställd högre på radiatorerna om hon har dörren till uterummet öppet dygnet runt året runt, än vad hon hade haft om hon hade haft dörren stängd?Jonatan79 skrev:
TS, du har varit väldigt duktig på att svara på många sakfrågor här, hoppas att du har möjlighet att svara på en till, som jag tror är rätt avgörande:
Du har nämnt att hon har dörren öppen ut till ett glasat uterum.
Det innebär ju att allt gällande fukt totalt går bort. Inget regn eller annat kommer in och vintertid är det torrare ute än inne.
Du har också skrivit att hon har infravärme på balkongen.
Det är bra, då det till viss del motverkar problemställningen de har gällande värmen.
Den stora frågan som jag har är om ni har mätt upp temperaturen i hennes lägenhet.
Om vi pratar ett hyfsat isolerat uterum med uppvärmning är det ju inte alls orimligt att uppvärmningen klarar av det utan problem.
Om den är inom det normala intervallet faller alla de bitar de har gällande kalla golv, tak och väggar.
Om hon leker pingvin och har 10 grader varmt i vardagsrummet så har de däremot goda skäl att klaga.
Visar det sig att hon har en bra temperatur inne är det ju enbart energifrågan kvar att lösa. Då kan hon ju erbjuda sig att betala en schablonavgift extra för de kvadratmetrarna extra som hon värmer upp, trots att hon kompletterar med infravärme.
Därefter borde frågan vara ur världen. (Minus styrelsens potentiella envishet)
Du har nämnt att hon har dörren öppen ut till ett glasat uterum.
Det innebär ju att allt gällande fukt totalt går bort. Inget regn eller annat kommer in och vintertid är det torrare ute än inne.
Du har också skrivit att hon har infravärme på balkongen.
Det är bra, då det till viss del motverkar problemställningen de har gällande värmen.
Den stora frågan som jag har är om ni har mätt upp temperaturen i hennes lägenhet.
Om vi pratar ett hyfsat isolerat uterum med uppvärmning är det ju inte alls orimligt att uppvärmningen klarar av det utan problem.
Om den är inom det normala intervallet faller alla de bitar de har gällande kalla golv, tak och väggar.
Om hon leker pingvin och har 10 grader varmt i vardagsrummet så har de däremot goda skäl att klaga.
Visar det sig att hon har en bra temperatur inne är det ju enbart energifrågan kvar att lösa. Då kan hon ju erbjuda sig att betala en schablonavgift extra för de kvadratmetrarna extra som hon värmer upp, trots att hon kompletterar med infravärme.
Därefter borde frågan vara ur världen. (Minus styrelsens potentiella envishet)
Varför inte bara erkänna att du har fel?Farstatjej90 skrev:
Ingen vet något om balkongens storlek, isolering, infravärmarens watt eller elanläggningen.
Det vi kan är att göra rimliga antaganden och uppskattningar. Många i tråden har bevisat att det inte är rimligt att värma en balkong till inomhustemperatur hela vintern.
Vad är det jag har fel om? Att om du stolpar upp massa förutsättningar så kan man inte värma balkongen med dina förutsättningar? Jag har aldrig påstått något om balkongen du pratar om.D DE73 skrev:Varför inte bara erkänna att du har fel?
Ingen vet något om balkongens storlek, isolering, infravärmarens watt eller elanläggningen.
Det vi kan är att göra rimliga antaganden och uppskattningar. Många i tråden har bevisat att det inte är rimligt att värma en balkong till inomhustemperatur hela vintern.
Du är nog mest irriterad för att det inte var så bra att uttala sig säkert när man inte vet något...
Vad har din mor för anledning att ha dörren öppenK Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Katt
Dålig ventilation
För varmt i LGH
Alla lgh jag har haft har det vari 20amp ringde och ville byta till 16 amp för att få ned kostnaden men det var samma pris.Demmpa skrev:
Det är EON
Däremot i mitt hus där är 16amp och byta till 20amp var dyrt
Du kanske inte ens lever då, inget att oroa sig för, lev o må bra nu istället för att tänka på en hemsk brf i framtidenT TommyC skrev:
Nej, börjar nästan tro att jag har drömt det efter att ha somnat med det i tankarna. Men jag är inte 100% säker. Vet att mormor alltid gjorde det iaf och att jag själv gör det åtminstone 1 ggr dag. Så sanning är det då korsvädringen släpper ut fukten som bildas bla av våra egna andetag. Sällan fukt kommer utifrån och in.Unikt namn skrev:
Rent statistiskt så har de flesta bostäder i Sverige ett 16A abonnemang. Och det inkluderar även villor. Så de allra flesta lägenheter har 16A som är det som rekommenderas om man har en årsförbrukning på upp till 20 000 kWh och inte behöver ta ut mer än 11 kW effekt.K kortis skrev:
Om dom påstod att det var samma pris på 16 och 20A så var det antingen ett tag sedan eller så har du fått felaktig information.
I hela Sverige förutom stockholm så innebär 20A dubbla fasta avgiften mot 16A. (Drygt 200 kr istället för strax över 100kr). I stockholmsområdet är 20A bara 50% dyrare än 16A 195 mot 137 kr.
Nu är det förvisso inte några stora pengar men om du inte bor i stockholm så finns i alla fall drygt 1200 kr om året i att säkra ned. (Vilket antagligen gör att det tar ett tag att få igen kostnaden för att ta ut en elektriker som byter passdelen.) Bor du i Stockholm så är det 600 kr om året du kan spara.
Nja. Att det är bra att vädra ibland om man har självdrag och därmed undermånlig ventilation stämmer.4774 skrev:
Äh. Som någon skrev, det påverkar i sådana fall endast hennes egna ventilation. Sluta överdriva att frisk luft skulle vara dålig för ett hus. Ingen har dött av frisk luft och inget hus har rasat ihop av mögel och fukt pga frisk luft. Tror snarare att ni har lite för stor tilltro till ventilationens varande. 3ggr dag rekommenderars det att korsvädra i 15 minuter just för att få ut fukt ur bostaden. Oavsett vilken typ av ventilation du har.
Men har man en korrekt dimensionerad FTX ventilation så har du inget att hämta på att vädra med korsdrag. En FTX byter all luft i huset varannan timme och återvinner värmen i från luften. Vädrar du när du har en sådan så slösar du bara med värmen. Så det ska du bara göra om du gillar höga räkningar..
Det har ingen som helst fördel för huset med vädring om du har FTX.