109 579 läst · 421 svar
110k läst
421 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
För lägenheter? Tekniska verken tar samma pris för alla lägenheter 16-25A och Linköping är väl inte Stockholm?S steffo_b skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 997 inlägg
Min mor bodde tidigare i en bostadsrätt från andra halvan av 70-talet. Har dock ingen aning vad huset hade för ventilation. Hon hade ett riktigt jävla stolpskott till granne ovanför som gjorde massor av tokigheter.
Droppen var dock när gubben drog till sitt hemland i nästan 3 månader en vinter och lämnade balkongdörren öppen. Alla lägenheter ovan/nedanför och vägg i vägg drabbades och eftersom grannen inte gick att få tag på har jag för mig att dom (förvaltaren) var tvungen att gå in med hjälp av låssmed. Detta var bara en i raden av tokigheter som denna granne lyckades med och hade styrelsen inte varit så jävla mesig borde dom ha agerat långt tidigare.
Dessutom har jag erfarenhet av en åldrig granne under min far som hade så jävla varmt inne så farsan hade svårt att hålla lägre än 23 grader inomhus.
Så oaktat juridiken sällar jag mig också till dom som tycker styrelsen gjort rätt.
Droppen var dock när gubben drog till sitt hemland i nästan 3 månader en vinter och lämnade balkongdörren öppen. Alla lägenheter ovan/nedanför och vägg i vägg drabbades och eftersom grannen inte gick att få tag på har jag för mig att dom (förvaltaren) var tvungen att gå in med hjälp av låssmed. Detta var bara en i raden av tokigheter som denna granne lyckades med och hade styrelsen inte varit så jävla mesig borde dom ha agerat långt tidigare.
Dessutom har jag erfarenhet av en åldrig granne under min far som hade så jävla varmt inne så farsan hade svårt att hålla lägre än 23 grader inomhus.
Så oaktat juridiken sällar jag mig också till dom som tycker styrelsen gjort rätt.
Den värme du släpper ut kommer alltid behöva ersättas, det är ett faktum och inget du kommer åt. Men om du har 5 grader i lägenheten och 5 grader ute så kommer såklart ingen värme släppas ut. Nu finner jag det dock osannolikt att någon har utomhustemperatur inne, det vore också direkt skadligt då kondens skulle bildas i byggnadsdelar mot grannars lägenheter.F frasen_36 skrev:
Men det brukar samtidigt vara betydligt varmare inne i glasade uterum såsom TS mor har.L Liljeros skrev:Den värme du släpper ut kommer alltid behöva ersättas, det är ett faktum och inget du kommer åt. Men om du har 5 grader i lägenheten och 5 grader ute så kommer såklart ingen värme släppas ut. Nu finner jag det dock osannolikt att någon har utomhustemperatur inne, det vore också direkt skadligt då kondens skulle bildas i byggnadsdelar mot grannars lägenheter.
Så det är inte fullt så illa som du får det att låta.
Läs vad jag skrev. Inte om hon har valt att ha lägre - då behöver den naturligtvis inte ersättas. Hur svårt kan det va'?L Liljeros skrev:Den värme du släpper ut kommer alltid behöva ersättas, det är ett faktum och inget du kommer åt. Men om du har 5 grader i lägenheten och 5 grader ute så kommer såklart ingen värme släppas ut. Nu finner jag det dock osannolikt att någon har utomhustemperatur inne, det vore också direkt skadligt då kondens skulle bildas i byggnadsdelar mot grannars lägenheter.
Nej men de runt omkring måste ersätta.F frasen_36 skrev:
Förr i tiden när man eldade med koks o ved i flerfamiljshus vill ingen bo på nedre eller övre eller på gavlarna i flerfamiljshus.
Det var på tal att införa att man skulle betala efter förbrukning i min brf men blir oerhört orättvist.
Ditt resonemang bygger på att det inte finns någon som helst isolering mellan lägenheterna.K kortis skrev:
Detta skulle i så fall innebära att alla lägenheter hade exakt samma temperatur oavsett hur de olika termostaterna på elementen står och därmed inte behövs. Dvs fel tankesätt.
Men för att hennes öppna dörr inte ska kosta något så behöver hon ha termostaterna ställda på samma temperatur som utomhustemperaturen. Men jag känner mig rimligt säker på att man kan anta att hon har en temperatur inomhus som är en god bit över 0 grader som ju är medeltemperaturen i malmöområdet under vintermånaderna.F frasen_36 skrev:
Har hon en inomhustemperatur som är ens i närheten av rimlig så innebär det att hennes öppna dörr kostar extra i uppvärmning för föreningen.
Jag har bott i en brf-lägenhet, en hörnlägenhet, våning 2 av 3, byggår ca 71.F frasen_36 skrev:
Första åren behövde jag inte ha en enda radiator igång, ändå hade jag 21-22⁰ i hela lägenheten.
Det berodde på att den äldre damen under mig brassade på radiatorerna typ på fullt.
Efter att hon flyttat och sålt lägenheten till en småbarnsfamilj så behövde jag vrida på värmen på alla radiatorer.
det är riktigt det finns ingen isolering mellan lägenheterna bara betongvägg, brukar det verkligen vara isolerat mellan lägenheter. naturligtvis kryper kyla o värme över till grannlgh. och då faktist även om det finns isolering,F frasen_36 skrev: