108 325 läst · 408 svar
108k läst
408 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Husägare
· Stockholm/Östergötland
· 22 inlägg
Ojoj invandring!Claes Sörmland skrev:
Nej inte nödvändigtvis. T ex bara för att regeringen och riksdagsmajoriteten vill utvisa fler invandrare och ändrar lagar för att få detta genomfört så behöver inte alla BRFers styrelser börja jaga invandrare.
EN BRF är en form av privat ekonomisk förening och den finns för att gynna medlemmarna genom att upplåta bostadsrätter. Där stannar vad man ska arbeta för.
Alltså jag syftade på energi o klimatfrågan. Nog för att jag tvivlar på möjligheten att uppnå klimatneutrala fastigheter men jag känner ett väldigt tryck på att energispara från samhället. Typ vid energideklarationen, den numer lagstadgade informationen i årsredovisningen, fjärrvärmebolagets mail/info, förvaltningsrådgivare etc. Därtill från medlemmar om ekonomin…
Tanken att aktivt välja att alla medlemmars oisolerade balkonger också får del av husvärmen känns 60-tal för mig, inte något en styrelse idag kan välja. Eller är det kanske så att vi alla vill ha det så, energi- klimat – ekonomi det gäller inte hos oss & mig, bara samhället?
Vad har det med att hon har öppet, har föreningen det så varm så att hon måste öppna, så är det föreningens ansvar, inte hennes. Jag kan se bara i dag så har mer än hälften här i vår förening både fönster och altanen dörrar öppna, och precis nu så har 46st fönster öppna av 78st, så din tes går inte ihop med majoriteten. Vi betalar själv för vår värme, och styr vår värme själva. Och vår energi kostnader har är inte höga.D DE73 skrev:Ta det lugnt!
Jag tycker inte det är okej att övriga i föreningen ska få ökade kostnader. Miljöaspekten är även viktig, om alla hade dörrarna öppna på vintern skulle vi ha stora problem med energibrist.
För mig och en majoritet av Sveriges befolkning är det självklart att stänga dörren på vintern.
Alla måste hjälpas åt särskilt i en brf.
Har man det för varmt inne är det bättre att justera termostaterna än att ha dörren öppen 24/7.G Guzz-Ag skrev:Vad har det med att hon har öppet, har föreningen det så varm så att hon måste öppna, så är det föreningens ansvar, inte hennes. Jag kan se bara i dag så har mer än hälften här i vår förening både fönster och altanen dörrar öppna, och precis nu så har 46st fönster öppna av 78st, så din tes går inte ihop med majoriteten. Vi betalar själv för vår värme, och styr vår värme själva. Och vår energi kostnader har är inte höga.
Lite lustigt ändå att regga ett konto enbart för att sitta och trolla i den här tråden. Så du menar att du har stått i mörkret nu och räknat hur många lägenheter som har fönster öppna?G Guzz-Ag skrev:Vad har det med att hon har öppet, har föreningen det så varm så att hon måste öppna, så är det föreningens ansvar, inte hennes. Jag kan se bara i dag så har mer än hälften här i vår förening både fönster och altanen dörrar öppna, och precis nu så har 46st fönster öppna av 78st, så din tes går inte ihop med majoriteten. Vi betalar själv för vår värme, och styr vår värme själva. Och vår energi kostnader har är inte höga.
Jag skulle tippa på att antingen ljuger du hej vilt eller så saknas några höns
Guzz-Ag kanske är TS mamma?Tomtom79 skrev:
I allmänhet finns det termostater på elementen. I de fall det inte finns så finns det ventiler. Att radiatorsystemet har en kapacitet att få en temperatur som överstiger vad vissa vill ha betyder inte att man har rätt att vädra ut överskotet. Man vrider ner termostaten.
Nu är du ren ut sagt löjlig. Jag sitter själv med i vår styrelse, och gjort det sedan 2007.D DE73 skrev:
Hur vet du att det inte finns radiatorventiler med handratt eller termostat på alla radiatorer i föreningen?G Guzz-Ag skrev:Vad har det med att hon har öppet, har föreningen det så varm så att hon måste öppna, så är det föreningens ansvar, inte hennes. Jag kan se bara i dag så har mer än hälften här i vår förening både fönster och altanen dörrar öppna, och precis nu så har 46st fönster öppna av 78st, så din tes går inte ihop med majoriteten. Vi betalar själv för vår värme, och styr vår värme själva. Och vår energi kostnader har är inte höga.
Finns det radiatorventiler på radiatorerna så finns det ingen anledning till att ha fönster/dörr öppna pga att det är "för varmt".
Fast just det slutar man inte förundras över. Inte ovanligt på kontor att folk släpar med sig ett el-element för att de tycker det är kallt på det luftkonditionerade kontoret... Vilket innebär att ventilationen spyr in ÄNNU mer kall luft för att motverka värmen som tillförtsD DE73 skrev:
Ungefär lika dumt som att öppna fönstret på vintern om det är för varmt inne.
Var faktiskt med om det när vi var i Hundfjället för några år sen, deras nybyggda Lodge hade lite problem med värmeregleringen. Vi hade drygt 26 grader på rummet och det gick inte att få ner, lösningen vi fick serverat var att öppna fönster i -15 grader så det åtminstone gick att sova.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 041 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 041 inlägg
Jag förstår uppriktigt inte vad du vill säga.F Förvaltare skrev:Ojoj invandring!
Alltså jag syftade på energi o klimatfrågan. Nog för att jag tvivlar på möjligheten att uppnå klimatneutrala fastigheter men jag känner ett väldigt tryck på att energispara från samhället. Typ vid energideklarationen, den numer lagstadgade informationen i årsredovisningen, fjärrvärmebolagets mail/info, förvaltningsrådgivare etc. Därtill från medlemmar om ekonomin…
Tanken att aktivt välja att alla medlemmars oisolerade balkonger också får del av husvärmen känns 60-tal för mig, inte något en styrelse idag kan välja. Eller är det kanske så att vi alla vill ha det så, energi- klimat – ekonomi det gäller inte hos oss & mig, bara samhället?
Jag var precis varit ute å gått när jag läste ditt inlägg, och gjorde en snabb över räkning, det tar inte många minuter. Käns mer som det är du som saknar hönsen.Tomtom79 skrev:
Och du tror inte hon använder dem? Fungerar inte dem så är det föreningens ansvar.Demmpa skrev:
Vilket land bor du i där majoriteten har fönster och dörrar öppna på vintern? Låter inte som Sverige?G Guzz-Ag skrev:Vad har det med att hon har öppet, har föreningen det så varm så att hon måste öppna, så är det föreningens ansvar, inte hennes. Jag kan se bara i dag så har mer än hälften här i vår förening både fönster och altanen dörrar öppna, och precis nu så har 46st fönster öppna av 78st, så din tes går inte ihop med majoriteten. Vi betalar själv för vår värme, och styr vår värme själva. Och vår energi kostnader har är inte höga.