106 805 läst · 396 svar
107k läst
396 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Svågern bor/har bott i två olika brf-lägenheter (två olika föreningar, två olika byggår) de senaste 18 åren, bägge har haft pollenfilter i varenda tilluftsventil, dessa har suttit bakom radiatorerna.G Guzz-Ag skrev:Ok, hur många fastigheter har filter för pollen, under mina 30 år som elektriker har jag inte varit med om någon fastighet som har filter för pollen, det har jag bara sett i villor och företagshus. De filter de har, är på sin höjd mot insekter. Är det gemensamma ventilation i de flesta fastighet. Det du missar i hela historian, är att hennes altan är inglasad, så det är inte ett kallras,
En vanlig inglasad altan har när noll i isolering, alltså väldigt kraftiga värmeförluster.
I brf-lägenheten jag ägde i början av 00-talet så var det inglasad balkong.G Guzz-Ag skrev:
Temperaturen på balkongen blev nära samma temperatur som utanför ganska snabbt.
Öppnade jag balkongdörren och lät den så öppen så kände jag hur det drog in kalluft längs golvet.
Nu var det väl inte hyreslägenheter det handlade omH Hybro skrev:Men nu handlade tråden om att damen i fråga propsar på att andra hyresgäster ska vara med å dela "kostnaden", för att hon vill ha det varmt o mysigt i "extrarummet" utan isolering mm, även kalla årstiden.
Fattar jag fel?
Lösningen är väl att smäcka upp några elradiatorer och ansluta dessa i uterummet på så sätt att elförbrukningen belastar just hennes el.
Men se, det tror jag väl inte att hon vill. Det blir ju dyyyrt.
Anser väl att det är bättre att grannarna sponsar, genom husets kollektiva uppvärmning.
Svarar du verkligen på inlägget innan ditt? Där talas det ju om någons mamma och du svarar på något annat. Väldigt osammanhängade.D Daniel 109 skrev:
Jag bodde själv med inglasad balkong, och det var definitivt inte något kallras, så det du säger nu låter mer som att det inte var ordentligt gjort.Demmpa skrev:
Jag har också inglasad balkong och hittills i år är den högsta temperaturen 18 grader men det har bara inträffat en enda dag under några få timmar när det var molnfritt och 12 grader ute. Normalt är det några grader varmare på balkongen än ute så givetvis kommer det in en massa 5-gradig luft när man öppnar balkongdörren när det bara är några enstaka plusgrader ute. Balkongen är förstås ventilerad så att det inte blir kondens på rutorna.
Hennes inomhustemperatur är inte angivet någonstans så dina spekulationer kan vi frånse.S steffo_b skrev:Men för att hennes öppna dörr inte ska kosta något så behöver hon ha termostaterna ställda på samma temperatur som utomhustemperaturen. Men jag känner mig rimligt säker på att man kan anta att hon har en temperatur inomhus som är en god bit över 0 grader som ju är medeltemperaturen i malmöområdet under vintermånaderna.
Har hon en inomhustemperatur som är ens i närheten av rimlig så innebär det att hennes öppna dörr kostar extra i uppvärmning för föreningen.
Ändå rätt lätt förklarat.4774 skrev:
I vår kåk där hade vi 40lgh, och 4 ventilations fläktar som tod 10 lgh var.
Den enda inställningen på fläktarna var vilket tryck dom skulle arbete med på sug-sidan, dvs den sidan som sög ut från badrum och kök i varje lgh.
Hela systemet trimmades in med stängda fönster och endast vädringsventilerna ovan fönstren öppna. Då kunde fläktarna bygga upp ett undertryck i varje lgh.
Öppnar man ett fönster så kommer det in för mkt luft samtidigt i en lgh..fläktarna orkar inte hålla det inställda trycket och gick ner på lågfart eftersom det inte är nån ide.
Jämför storlek på vädringsventilerna och en dörr..finns ingen brf som vill ha in den mängden kall luft.
Och därmed så sluta ALL ventilation kopplad till samma fläkt i princip fungera..dvs badrummets ånga och stekos sugs inte ut utan stannar i lgh..dvs dåligt
Värmesystemet är inte heller dimensionerat för den typen av vädring då det inte behövs.
Har du allergi och astma så får jag beklaga, men ni kanske inte har mekanisk frånluft. Tror iofs inte att självdrag funkar bättre när fönster öppnas.
Hadd jag varit dig hade jag frågat föreningen om du kan plugga deras ventilation och bekosta en egen som är bättre lämpad för dig med astma.
Säkert nån längre ner som förklarar det bättre inser jag nu..
Nu har ju TS iofs skrivit att det inte har något med temperaturen att göra, utan att hon "gillar att ha det öppet så att lägenheten känns större" typ.G Guzz-Ag skrev:Vad har det med att hon har öppet, har föreningen det så varm så att hon måste öppna, så är det föreningens ansvar, inte hennes. Jag kan se bara i dag så har mer än hälften här i vår förening både fönster och altanen dörrar öppna, och precis nu så har 46st fönster öppna av 78st, så din tes går inte ihop med majoriteten. Vi betalar själv för vår värme, och styr vår värme själva. Och vår energi kostnader har är inte höga.
D DE73 skrev:
Då undrar jag verkligen vad du har för växthus, har aldrig haft under 12 grader. Låter som dit växthus inte är riktigt gjort.D DE73 skrev:
Hela min betongplatta är isolerad, sidoväggarna är isolerad. Alla jordbäddar är bottenisolerade. Om du kommer under 10 grader är det inte många växter som överlevde vintern.D DE73 skrev: