106 805 läst · 396 svar
107k läst
396 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
I ett hus med fungerande ventilation behöver men inte vädra dygnet runt. Ventilation ska se till att luften byts ut hela tiden enligt Boverkets rekommendationer. Ventilation har även filter så du inte får in pollen och partiklar. Har man inte fungerande ventilation kan det säkert vara bra med korsdrag och vädra ofta.G Guzz-Ag skrev:
Men nu handlade tråden om att damen i fråga propsar på att andra hyresgäster ska vara med å dela "kostnaden", för att hon vill ha det varmt o mysigt i "extrarummet" utan isolering mm, även kalla årstiden.
Fattar jag fel?
Lösningen är väl att smäcka upp några elradiatorer och ansluta dessa i uterummet på så sätt att elförbrukningen belastar just hennes el.
Men se, det tror jag väl inte att hon vill. Det blir ju dyyyrt.
Anser väl att det är bättre att grannarna sponsar, genom husets kollektiva uppvärmning.
Fattar jag fel?
Lösningen är väl att smäcka upp några elradiatorer och ansluta dessa i uterummet på så sätt att elförbrukningen belastar just hennes el.
Men se, det tror jag väl inte att hon vill. Det blir ju dyyyrt.
Anser väl att det är bättre att grannarna sponsar, genom husets kollektiva uppvärmning.
Själva radiatorventilen är föreningens ansvar MEN lägenhetsinnehavaren måste meddela till föreningen om de inte fungerar.G Guzz-Ag skrev:
Men termostaten är nog varierande om det är föreningens eller innehavarens ansvar, där jag/vi bodde var det innehavarens ansvar.
Om TS mor vrider ner termostaten när hon har dörren öppen så kyls rummet av relativt snabbt, även väggar/tak mot grannarna kyls av och det blir lite svalare hos intilliggande grannarna.
Ok, hur många fastigheter har filter för pollen, under mina 30 år som elektriker har jag inte varit med om någon fastighet som har filter för pollen, det har jag bara sett i villor och företagshus. De filter de har, är på sin höjd mot insekter. Är det gemensamma ventilation i de flesta fastighet. Det du missar i hela historian, är att hennes altan är inglasad, så det är inte ett kallras,D DE73 skrev:I ett hus med fungerande ventilation behöver men inte vädra dygnet runt. Ventilation ska se till att luften byts ut hela tiden enligt Boverkets rekommendationer. Ventilation har även filter så du inte får in pollen och partiklar. Har man inte fungerande ventilation kan det säkert vara bra med korsdrag och vädra ofta.
Många lägenheter jag bott i har haft filter vid tilluftsventilerna. Vet dock inte hur mycket det renar men i alla fall mer än öppen dörr/fönster.G Guzz-Ag skrev:Ok, hur många fastigheter har filter för pollen, under mina 30 år som elektriker har jag inte varit med om någon fastighet som har filter för pollen, det har jag bara sett i villor och företagshus. De filter de har, är på sin höjd mot insekter. Är det gemensamma ventilation i de flesta fastighet. Det du missar i hela historian, är att hennes altan är inglasad, så det är inte ett kallras,
Jag vet att hennes altan är inglasad. Så du menar att ingen värme försvinner från lgh för att det är inglasat?
När vi fick upp frågan i vår förening, så gick det vidare till Hyresnämnden, och deras svar var att det alltid är fastighet ägarens/föreningens ansvar att se till att radiatorn fungerar. Det du oxå missar är att hon har inglasad altanen, så det är inte rakt ut. Och de flesta inglasningar blir som växthus, så de blir varma även på vintern.Demmpa skrev:
Själva radiatorventilen är föreningens ansvar MEN lägenhetsinnehavaren måste meddela till föreningen om de inte fungerar.
Men termostaten är nog varierande om det är föreningens eller innehavarens ansvar, där jag/vi bodde var det innehavarens ansvar.
Om TS mor vrider ner termostaten när hon har dörren öppen så kyls rummet av relativt snabbt, även väggar/tak mot grannarna kyls av och det blir lite svalare hos intilliggande grannarna.
Vet du hur växthus fungerar? Om du vet det, så har du svaret.D DE73 skrev:
Inglasningar och växthus har ungefär samma temperatur som ute hela vintern. Jag har eller har haft båda. När solen skiner så kan dock temperaturen bli mycket högre i inglasning och växthus. På natten och vid moln så är det samma temperatur. Jag har endast haft uterum och växthus med enkelglas som inte är helt täta.G Guzz-Ag skrev:När vi fick upp frågan i vår förening, så gick det vidare till Hyresnämnden, och deras svar var att det alltid är fastighet ägarens/föreningens ansvar att se till att radiatorn fungerar. Det du oxå missar är att hon har inglasad altanen, så det är inte rakt ut. Och de flesta inglasningar blir som växthus, så de blir varma även på vintern.
Redigerat:
Fördelen med att leva singelliv är att man kan hålla 12-14° i sovrummet utan problem. Duntäcke & nattsockor som går upp till knäna är inte att förakta. ❤️Claes Sörmland skrev: