111 617 läst · 426 svar
112k läst
426 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
TS du skriver i ett svar att hon använder infravärme för uppvärmning, i vilken grad då? Någon gång i veckan eller varje dag?
Vilken temperatur har hon inne i lägenheten?
Ingår även el i avgiften?
Har din mor haft tidigare konflikter med styrelsen eller grannar?
Vilken temperatur har hon inne i lägenheten?
Ingår även el i avgiften?
Har din mor haft tidigare konflikter med styrelsen eller grannar?
Äh. Som någon skrev, det påverkar i sådana fall endast hennes egna ventilation. Sluta överdriva att frisk luft skulle vara dålig för ett hus. Ingen har dött av frisk luft och inget hus har rasat ihop av mögel och fukt pga frisk luft. Tror snarare att ni har lite för stor tilltro till ventilationens varande. 3ggr dag rekommenderars det att korsvädra i 15 minuter just för att få ut fukt ur bostaden. Oavsett vilken typ av ventilation du har.B Bondläpp skrev:Hon riskerar skador på fastigheten genom att sätta den konstruerade ventilationen ur spel som inte dimensioneras för konstant öppna dörrar/fönster. Lufttrycket innomhus ska vara lägre än ute för att inte få fukt i konstruktionen. Hävdar styrelsen detta vid en tvist är det svårt att motbevisa. En styrelses makt är stor om man inte följer stadgarna.
Du har fel, energiförbrukningen är linjärt kopplat till deltat mellan framledningstemperaturen och innomhustemperaturenE Eld skrev:Det beror alldeles på hur temperaturen regleras. Det troligaste är att påverkan på energiförbrukningen är försumbar eftersom värmetillförseln till en enskild lägenhet troligen inte ökas om det blir kallt i en lägenhet. Det vanligaste i lägenhetshus är att framledningstemperaturen bara styrs mot utomhustemperaturen.
Ska se om jag hittar tidningen jag nyss läste det i och källan på det under dagen så återkommer jag, om det är ok?Unikt namn skrev:
Stäng dörren.
Det är ett jävla sätt att vara så egoistisk att man inte inser att ha dörrar öppna till oisolerade utrymmen är fel.
Det har säkert varit tillsägelser och lappar i trapphuset och nu har det eskalerat till personliga brev...
Det är svårt att få någon utslängd men ingen kan väl hävda att det är ok... nej man kan inte jämföra med ett fönster på glänt.
/ATW
Det är ett jävla sätt att vara så egoistisk att man inte inser att ha dörrar öppna till oisolerade utrymmen är fel.
Det har säkert varit tillsägelser och lappar i trapphuset och nu har det eskalerat till personliga brev...
Det är svårt att få någon utslängd men ingen kan väl hävda att det är ok... nej man kan inte jämföra med ett fönster på glänt.
/ATW
Det kan garanterat påverka hela husets ventilation. Förutom att det garanterat ökad uppvärmningskostnaderna markant.4774 skrev:
Äh. Som någon skrev, det påverkar i sådana fall endast hennes egna ventilation. Sluta överdriva att frisk luft skulle vara dålig för ett hus. Ingen har dött av frisk luft och inget hus har rasat ihop av mögel och fukt pga frisk luft. Tror snarare att ni har lite för stor tilltro till ventilationens varande. 3ggr dag rekommenderars det att korsvädra i 15 minuter just för att få ut fukt ur bostaden. Oavsett vilken typ av ventilation du har.
Mång felaktigheter i tråden, jag har förståelse för din mamma, men juridiskt sett gäller oberoende om styrelsen sköter sitt uppdrag eller ej.
1 Styrelsen är skyldiga att rätta sig efter stadgarna, denna tolkning gör styrelsen.
2 anser styrelsen att någon allvarligt bryter mot stadgarna kan styrelsen fatta beslut om tvingande utflyttning, styrelsen alena fattar detta beslut.
3 lägenhetsinnehavaren kan vägra att inte flyta/sälja lägenheten.
4 styrelsen kan då med eget beslut gå till tingsrätten för ett domutslag.
5 om bostadsrättsinnehavaren fortfarande vägrar kommer kronofogden och vräker och säjer lägenheten.
Förslag:
Gå till styrelsen och be om ursäkt och kom överens om en vädringsmodell, ibland är juridik inte mänskligt men det gäller.
1 Styrelsen är skyldiga att rätta sig efter stadgarna, denna tolkning gör styrelsen.
2 anser styrelsen att någon allvarligt bryter mot stadgarna kan styrelsen fatta beslut om tvingande utflyttning, styrelsen alena fattar detta beslut.
3 lägenhetsinnehavaren kan vägra att inte flyta/sälja lägenheten.
4 styrelsen kan då med eget beslut gå till tingsrätten för ett domutslag.
5 om bostadsrättsinnehavaren fortfarande vägrar kommer kronofogden och vräker och säjer lägenheten.
Förslag:
Gå till styrelsen och be om ursäkt och kom överens om en vädringsmodell, ibland är juridik inte mänskligt men det gäller.
Utan att lägga mig i tvisten så vill jag, efter mycket erfarenhet av BRF, instämma i att upplevelsen om att det behöver vädras titt som tätt enbart beror på att det är för varmt inne. Har man mekanisk ventilation så blir det inte dålig luft, bara för varmt, ibland.
Sen har man en massa människor som MÅSTE ha fönstret i sovrummet öppet på natten. Ja, för på dagen har ni fönstret i vardagsrummet eller balkondörren öppen så ALL ventilation sker där, och noll ventilation i sovrummet. När ni går från det svala vardagsrummet till det nu varma oventilerade sovrummet på kvällen så, ja, så känns det såklart kvavt.
Sen har man en massa människor som MÅSTE ha fönstret i sovrummet öppet på natten. Ja, för på dagen har ni fönstret i vardagsrummet eller balkondörren öppen så ALL ventilation sker där, och noll ventilation i sovrummet. När ni går från det svala vardagsrummet till det nu varma oventilerade sovrummet på kvällen så, ja, så känns det såklart kvavt.
Vad du anser inte är dålig luft kanske inte jag som astmatiker nödvändigtvis håller med om. Självklart öppnar man fönstret i god tid innan sänggåendet så att rummet är svalt och luftigt när du går och lägger dig. Allt annat vore väl bara dumt. Gillar inte din raljerande stil med stora bokstäver. Du är säkert fullt frisk och har aldrig satt dig in i hur andra upplever luften. Av en mängd olika orsaker.M Masthugg skrev:Utan att lägga mig i tvisten så vill jag, efter mycket erfarenhet av BRF, instämma i att upplevelsen om att det behöver vädras titt som tätt enbart beror på att det är för varmt inne. Har man mekanisk ventilation så blir det inte dålig luft, bara för varmt, ibland.
Difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰, men står dörr/fönster öppet så kommer difftemperaturen att öka markant, det medför i sin tur markant lägre returtemperatur.Jonatan79 skrev:
Med lägre inkommande returtemperatur till "pannan" så kommer shunten öppna mer för att kunna hålla framledningstemperaturen vid aktuellt börvärde.
Alltså kommer det åtgå mer energi för uppvärmningen.
Hur mycket energiförbrukningen kommer att öka beror bl.a. på hur värmesystemet är injusterat.
Det kan tex vara injusterat så att det går att få 23⁰ i lägenheterna, å vill man ha lägre temperatur så får man strypa med termostaterna.