112 008 läst · 426 svar
112k läst
426 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Brevet är välformulerat och påpekar ju energiåtgången och fukt i lägenheten. Den som hävdar motsatsen skulle jag inte vilja underhålla nån fastighet åt mig.P paralun skrev:
Hyresgäst? Bostadsrätt!H HEM2121 skrev:Ser det som tvärtom om det inte spöregnar. Kan det vara något ventilationssystem som inte fungerar som det ska om det är öppet. Släpps värmen ut så att det kostar mer, det beror ju på värmesystemet. Nu gissar jag bara. Säg till Btf. att ni vill ha en utförlig skriftligt förklaring. Kontakta Hyresgästföreningen.
Verkar konstigt att ha dörr öppen hela dagarna.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Kyler ju ut lgh på vinterhalvåret.
Är hon dement?
Tycker inte att det ser ut som att styrelsen i brevet påstår att det är ett faktiskt problem? De hänvisar inte till att några grannar klagat, eller att de gjort mätningar av temperatur eller energiåtgång. Verkar mest troligt att någon surkart sett att dörren står öppen ofta.
På liknande ospecifikt sätt borde man kunna rätta genom att påstå att men efteranmoden vädrar "mindre". Så länge styrelsen inte har en dörrsensor som kollar när den står öppen så har de ju precis noll att komma med.
Men som det står i #1: bättre om hon stänger dörren.
På liknande ospecifikt sätt borde man kunna rätta genom att påstå att men efteranmoden vädrar "mindre". Så länge styrelsen inte har en dörrsensor som kollar när den står öppen så har de ju precis noll att komma med.
Men som det står i #1: bättre om hon stänger dörren.
Om man ”vädrar” dygnet runt under hela vintern så har man garanterat andra problem..Jonatan79 skrev:
Ett glasat uterum är lika isolerat som ett växthus. Inte alls.
Den öppna dörren i en lägenhet behöver ju inte innebära "ökad motsvarande värmeförbrukning" om temperaturen i den aktuella lägenheten valts vara lägre. Ingen "magi" i detta.L Liljeros skrev:
Be din mor skicka detta som svar:
Hej [prussiluskorna i styrelsen, alt ordföranden],
Jag skriver med anledning av den skriftliga varning jag nyligen mottagit, som påtalar att min terrassdörr ska ha stått öppen för länge och att detta skulle kunna leda till fukt- eller mögelproblem i fastigheten. Jag vill understryka att jag förstår värdet av att förebygga skador och störningar i boendet och att jag respekterar bostadsrättsföreningens riktlinjer.
Efter att noggrant ha läst igenom föreningens stadgar och ordningsregler kan jag dock inte hitta någon specificerad regel som berör hur länge en terrassdörr får vara öppen. Jag har också sökt information om hur en öppen dörr i sig skulle kunna orsaka fukt- eller mögelskador i ett i övrigt välskött flerfamiljshus, men inte funnit några tydliga källor som stödjer detta. Jag vore därför tacksam om ni kunde delge mig den tekniska och juridiska grund som ligger bakom denna varning, samt förklaringen till att varningen lett till hot om vräkning.
Jag är självklart angelägen om att följa gällande regler och har redan vidtagit åtgärder för att undvika att terrassdörren står öppen mer än nödvändigt. Men för att jag fullt ut ska kunna anpassa mig på rätt sätt, behöver jag veta exakt vad som gäller och hur detta eventuellt har dokumenterats eller påvisats.
Jag hoppas på en öppen och konstruktiv dialog kring denna fråga. Hör gärna av er om ni har några frågor eller önskar mer information.
Tack på förhand och jag ser fram emot ert svar.
Med vänlig hälsning,
[Trådstartarens mors underskrift och kontaktuppgifter]
Hej [prussiluskorna i styrelsen, alt ordföranden],
Jag skriver med anledning av den skriftliga varning jag nyligen mottagit, som påtalar att min terrassdörr ska ha stått öppen för länge och att detta skulle kunna leda till fukt- eller mögelproblem i fastigheten. Jag vill understryka att jag förstår värdet av att förebygga skador och störningar i boendet och att jag respekterar bostadsrättsföreningens riktlinjer.
Efter att noggrant ha läst igenom föreningens stadgar och ordningsregler kan jag dock inte hitta någon specificerad regel som berör hur länge en terrassdörr får vara öppen. Jag har också sökt information om hur en öppen dörr i sig skulle kunna orsaka fukt- eller mögelskador i ett i övrigt välskött flerfamiljshus, men inte funnit några tydliga källor som stödjer detta. Jag vore därför tacksam om ni kunde delge mig den tekniska och juridiska grund som ligger bakom denna varning, samt förklaringen till att varningen lett till hot om vräkning.
Jag är självklart angelägen om att följa gällande regler och har redan vidtagit åtgärder för att undvika att terrassdörren står öppen mer än nödvändigt. Men för att jag fullt ut ska kunna anpassa mig på rätt sätt, behöver jag veta exakt vad som gäller och hur detta eventuellt har dokumenterats eller påvisats.
Jag hoppas på en öppen och konstruktiv dialog kring denna fråga. Hör gärna av er om ni har några frågor eller önskar mer information.
Tack på förhand och jag ser fram emot ert svar.
Med vänlig hälsning,
[Trådstartarens mors underskrift och kontaktuppgifter]
Jo och det måste ju finnas ett vettigt skäl att dörren är öppenG Göran Stjernberg skrev:
Endera dålig luft/ventilation eller för varmt. Därav min fundering om OVK, sedan temperaturen löser man ju med en termometer.
Men helt ok klagomål och jag blir själv irroterad om någon inte fattar att en dörr ska vara stängd när det är minusgrader. (mer än om man passerar eller kortvarig vädring)
Angående det som står längst ner i bilden. Vet inte om detta blir off topic men någon som kan Bostadsrättslagen kanske kan kommentera på varför man skiockat kopia till socialnämnden?K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
[bild]
7 kap 23 § handlar om förverkad nyttjanderätten på grund av dröjsmål med betalning av årsavgift (https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614/#K7) men något sådant handlar det inte om här?
Enligt 7 kap 18 § femte punkten bostadsrättslagen kan man få bostadsrätten förverkad pga vanvård, som då skulle vara fallet här. Felskrivning kanske... Sedan finns bestämmelserna i 19-23 §§ som förhindrar förverkan pga fel av ringa betydelse, alternativt som möjliggör för bostadsrättsinnehavaren att vidta rättelse. Grunden för att förverka bostadsrätten upphör då ifall sådan rättelse vidtas. Det känns alltså som att stänga dörren, eller vädra lite kortare tid, kan utgöra sådan rättelse. Och då faller styrelsens varningsbrev platt.
Fukt och mögel är väl en sak. Men uppvärmningskostnaden går ju åt skogen för hela föreningen.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Om din mamma hade flyttat till ett hus på landet där hon själv stod för uppvärmningskostnaden kan jag garantera att hon inte skulle haft vare sig fönster eller balkongdörrarna öppna på vintern.