112 008 läst · 426 svar
112k läst
426 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Precis. Nedkylning och ökad energiförbrukning/ kostnad för Brf kan stämma men hur de får ihop att det ökar fukt motsägs av den ökade ventilationen i lägenheten . Sedan kan ventilationssystemet påverkas i huset beroende på utformning, men inte i den negativa grad att det ska bli problematiskt och orsak till vräkning.Claes Sörmland skrev:
Ser helt korrekt ut från det juridiska perspektivet när nu styrelsen är övertygad om att den öppna dörren är ett problem. Nedkylningen stämmer ju rimligen. Att fukt kommer in lär inte stämma i sak, tvärtom lär lägenheten torka ut av ökad ventilation av denna typ. Möjligen kan man tänka sig kondens alldeles vid de nedkylda ytorna vid den öppna dörren.
.
Kan verkligen en revisor ta över en BRF styrelse? Hur skulle det gå till?Claes Sörmland skrev:
Ja en omdömeslös styrelse kan skicka brev med helt grundlösa tillsägelser/varningar. Det finns inget att göra egentligen förutom att informera revisorerna om vad som pågår så får de granska det inför nästa stämma. De borde träda in om styrelsen har spårat ur. Man kan ju också ta upp styrelsens omdömeslöshet på stämman och där inte återvälja problemindivider. Men det är ungefär det.
Naturligtvis om föreningen missköts så går det till hyresnämnden och sedan är det väl en procedur och föreningen kan avvecklas och gastiheten säljas.
Men först måste man nog prova med en ny styrelse
I Malmö är det meteorologisk vår så, alltså inte vintertid. Så vädra på tills hösten 🌞
Noterar annars att juristen skrivit "han" uttryckligen i brevet vilket borde ge ett saftigt skadestånd 🤔
Noterar annars att juristen skrivit "han" uttryckligen i brevet vilket borde ge ett saftigt skadestånd 🤔
Vad är det där för gallimattias? Jag vädrar året om / dygnet runt. Går upp på natten och stänger fönstret, men ytterst sällan helt, om jag fryser. Dagtid har jag 18,5 till 19,0 grader inne och nattetid 15-16 grader beroende på rum. Inte för att spara värme utan för att jag har öppet och gillar att vädra och ha det svalt. Jämnt, alltid, all the time. "Juristen" påminner mer om en populist,K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
[bild]
Betalar du uppvärmningen av din bostad själv?S StefanCalmar skrev:Vad är det där för gallimattias? Jag vädrar året om / dygnet runt. Går upp på natten och stänger fönstret, men ytterst sällan helt, om jag fryser. Dagtid har jag 18,5 till 19,0 grader inne och nattetid 15-16 grader beroende på rum. Inte för att spara värme utan för att jag har öppet och gillar att vädra och ha det svalt. Jämnt, alltid, all the time. "Juristen" påminner mer om en populist,
Jag har släktingar som har bott i villa merparten av sina liv där dom sover med öppet sovrumsfönster året runt , så ja dom betalar sina uppvärmningskostnader själva och har avslagen värme i sovrummet. Så jo det finns garanterat folk som inte delar den bilden av att det ska vara uppvärmt i sovrummet och att det är slöseri att ha öppet. det räcker att stänga av några termostater på element eller golvvärme. Så även om det kanske inte är det vanligaste så är det ju rent trams att det skulle leda till skador.. I dom flesta fall så lär ingen kunna upvisa skador alls pga överdriven vädring.
nån vill ha 26 grader inne och nån annan tycker att 14 grader och en filt är mycket skönare inne..
Folk är olika och det är ju faktiskt även lovligt att vara olika. jag tror styrelsen och brf skulle åka på redigt med dingel om nån valde att dra det hela vidare
Och hur ofta har man kolla att dörrren stått öppen 3 ggr -7 ggr 23 ggr per dygn eller har man bara kollat tre ggr om dagen och sen antagit att dörrren inte varit stängd alls därimellan eller har dom nån helknäppis som sittter med kikare hela dagarna och håller koll på andra i området.
Jag skulle säga att hela varningen är väldigt tveksam och skulle dom vräka i förlängningen med den där varningen som en del av bevisningen så lär dom åka på skadestånd så det bara visslar om det.. Det är som att på oklara bevis har bestämt att nåt är ett allvarligt fel
Men hur många ggr och hur länge per dag får man vädra och vid vilka temperaturer osv och hur har man kartlagt den öppna dörren utan att passera gränserna för när den som kolla dörren själv gjort sig skyldig till brott.
Och ska man vara petig med att det leder till extra energiåtgång så krävs nog lite med bevis via effektmätning på olika jämförbara slingor och inte bara "tro" att det kanske ger extra enenrgiåtgång
och vad säger att gamla mamma faktiskt gör av med mer energi än barnfamiljen med 3 ungar i lgh mittemot där man dushar och badar badkar och tvättar 7 ggr mer grejer i tvättstugan , ja menar hyran baseras oftast per storlek och lägenhet inte hur många som faktiskt bor där just nu
DEt är många antaganden och troligen och kanske och baseras på den vanliga fantasin om vad som är "normalt" och mest troligen är styrelsen ute på tunn is med hela varningen och hela ärendet
nån vill ha 26 grader inne och nån annan tycker att 14 grader och en filt är mycket skönare inne..
Folk är olika och det är ju faktiskt även lovligt att vara olika. jag tror styrelsen och brf skulle åka på redigt med dingel om nån valde att dra det hela vidare
Och hur ofta har man kolla att dörrren stått öppen 3 ggr -7 ggr 23 ggr per dygn eller har man bara kollat tre ggr om dagen och sen antagit att dörrren inte varit stängd alls därimellan eller har dom nån helknäppis som sittter med kikare hela dagarna och håller koll på andra i området.
Jag skulle säga att hela varningen är väldigt tveksam och skulle dom vräka i förlängningen med den där varningen som en del av bevisningen så lär dom åka på skadestånd så det bara visslar om det.. Det är som att på oklara bevis har bestämt att nåt är ett allvarligt fel
Men hur många ggr och hur länge per dag får man vädra och vid vilka temperaturer osv och hur har man kartlagt den öppna dörren utan att passera gränserna för när den som kolla dörren själv gjort sig skyldig till brott.
Och ska man vara petig med att det leder till extra energiåtgång så krävs nog lite med bevis via effektmätning på olika jämförbara slingor och inte bara "tro" att det kanske ger extra enenrgiåtgång
och vad säger att gamla mamma faktiskt gör av med mer energi än barnfamiljen med 3 ungar i lgh mittemot där man dushar och badar badkar och tvättar 7 ggr mer grejer i tvättstugan , ja menar hyran baseras oftast per storlek och lägenhet inte hur många som faktiskt bor där just nu
DEt är många antaganden och troligen och kanske och baseras på den vanliga fantasin om vad som är "normalt" och mest troligen är styrelsen ute på tunn is med hela varningen och hela ärendet
Det beteendet du beskriver där verkar lika sjukt som killen i busken. Tur man inte har dig som granne.Farstatjej90 skrev:
"Hej!
Hur länge har jag haft dörren öppen och hur länge får jag ha den öppen? Vänligen beskriv den påstådda överträdelsen i detalj."
Mitt första steg hade varit att tvinga nån psykiskt sjuk styrelsemedlem att sitta i buskarna utanför och dokumentera det här.
Sen när dom har svart på vitt att de övervakat mig på det sättet hade jag polisanmält idioten för trakasserier.
Be din mamma stänga av elementen om hon ska ha öppet året runt, troligen är det värmeförlusten som är problemet för styrelsen som vill hålla nere kostnadernaK Kanotisten skrev:
I flerbostashus kontrolleras ventillationen återkommande av auktoriserade företag, konstant öppen dörr ska ej behövas. Medlemmen har ofta genom stadgarna skylldiget att väl vårda sin lägenhet. Hävdar styrelsen att detta ej uppfylls kan styrelsen använda det som grund för vräkning. Det måste först föregås av varning, den har hon fått. Jag skulle inte ta risken att konstant ha öppen dörr, dessutom kan hon få andra medlemmar emot sig p.g.a. ökade värmekostnader.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 112 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 112 inlägg
Revisorerna kan granska styrelsen och redovisa resultatet för stämman. De kan också ge rekommendationer till stämman avseende den styrelsen man väljer.K kortis skrev:
Tunn is är den ute på om man inte väl vårdar sin bostadsrätt, styrelsen skulle kunna använda det som grund för vräkning. Visst man stå på sig och låta domstol avgöra, varför dansa runt på tunn is om det inte behövs.P polaris78 skrev:Jag har släktingar som har bott i villa merparten av sina liv där dom sover med öppet sovrumsfönster året runt , så ja dom betalar sina uppvärmningskostnader själva och har avslagen värme i sovrummet. Så jo det finns garanterat folk som inte delar den bilden av att det ska vara uppvärmt i sovrummet och att det är slöseri att ha öppet. det räcker att stänga av några termostater på element eller golvvärme. Så även om det kanske inte är det vanligaste så är det ju rent trams att det skulle leda till skador.. I dom flesta fall så lär ingen kunna upvisa skador alls pga överdriven vädring.
Juristen har helt rätt.K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
[bild]
Gissar att hon inte står för kostnaden för uppvärmning själv, isåfall hade hon inte haft altandörren öppen vintertid :-/
Hon riskerar skador på fastigheten genom att sätta den konstruerade ventilationen ur spel som inte dimensioneras för konstant öppna dörrar/fönster. Lufttrycket innomhus ska vara lägre än ute för att inte få fukt i konstruktionen. Hävdar styrelsen detta vid en tvist är det svårt att motbevisa. En styrelses makt är stor om man inte följer stadgarna.4774 skrev: