111 290 läst · 425 svar
111k läst
425 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Ts klistrade in en bild på brevet han fått och där framgår att det är värmeförbrukningen dom klagar på.yonna skrev:
dom har mera nämnt ventilation och kondens i form av att "dessutom kan det" Dvs som en bisak.
Det framgick inte från början av TS inlägg då det där framstod som att dom huvudsakligen klagade på att det påverkade ventilationen.
Men det är alltså värmeförbrukningen dom klagar på vilket är helt i sin ordning. En öppen dörr kan läcka ut åtskilliga tusen kWh värme under en vinter vilket är en kostnad för föreningen.
Nej. Om det är mekanisk frånluft och den är konstruerad som den vanligen är konstruerad så ger hennes öppna dörr ett obefintligt undertryck i hennes bostad vilket leder till att flödet där ökar. Då blir det mindre flöde kvar till alla andra bostäder som betjänas av samma fläktaggregat vilket ger samtliga dessa bostäder undermånlig ventilation vilket ökar risk för mögel och fuktproblem i alla bostäder utom mammans bostad.4774 skrev:
Äh. Som någon skrev, det påverkar i sådana fall endast hennes egna ventilation. Sluta överdriva att frisk luft skulle vara dålig för ett hus. Ingen har dött av frisk luft och inget hus har rasat ihop av mögel och fukt pga frisk luft. Tror snarare att ni har lite för stor tilltro till ventilationens varande. 3ggr dag rekommenderars det att korsvädra i 15 minuter just för att få ut fukt ur bostaden. Oavsett vilken typ av ventilation du har.
Det kan förvisso vara så att dom slagit på stort och har balanserade flödesspjäll som anpassar sig till ett visst flöde och då påverkar det inte men det är ovanligt att man lägger så mycket pengar på ventilation i en förening.
Så mest troligt är att hon förstör ventilationen för alla bostäder i samma länga.
OK det kan vara ett problem, men om mamman ser till att alltid dra ner termostaten så blir skadan inte så storS steffo_b skrev:Det som TS skrev där var inte hela sanningen. Om du tittar på inlägg 27 (tror jag det var) så har han lagt in en bild på brevet mamman fick och där framgår att den huvudsakliga anledningen till brevet är att den ständigt öppna dörren orsakar ökade uppvärmningskostnader för föreningen och det är därför dom klagar.
Ventilation och fukt är mer en bisak enligt brevet i bilden.
Jag är inte så säker på att dom inte kan vräka.K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
[bild]
Det dom hänvisar till är att den öppna dörren gör att lägenheten töms på värme. Det kommer att resultera i ökade uppvärmningskostnad för föreningen. Den extraförbrukningen kan vara mellan 5000-15000 kWh om året beroende på hur stort uterummet är och hur välisolerat det är.
Boende som orsakar stora merkostnader för föreningen och som fortsätter göra det efter begäran om rättelse kan faktiskt bli vräkta. Men vanligen försöker man från styrelsens sida undvika det eftersom det är en hel del byråkrati och jobb med det plus att det inte är kul att ta beslut som kan innebära att någon blir utan bostad.
Sen kan man anmärka på att dom inte är tillräckligt tydliga med att värmeläckaget genererar extrakostnader för uppvärmningen.
Plus att dom har fått det helt om bakfoten med fukt. Du får inte fuktproblem av att vädra vintertid. Uteluften är torrare på vintern.
Däremot kan det, om det är central frånluftsventilation, vara så att din mors öppna dörr ger sämre ventilation i alla andra bostäder i samma huskropp vilket betyder att risk för fuktproblem och mögel ökar i alla andra bostäder.
Dvs dom har varit lite otydliga i kombination med att dom fått vissa sakförhållanden om bakfoten.
Men i sak har dom rätt att det blir ökat värmeläckage.
så din mor bör nog se till att ha dörren stängd för annars tror jag faktiskt att hon riskerar att bli av med bostaden i längden.
Plus att man ställer inte upp dörrar ut vintertid om man inte själv betalar för värmen. Att göra det när alla medlemmar delar på uppvärmningskostnaderna innebär bara att hon låter andra betala för sitt slöseri och det är inte OK vilket troligen är anledningen till att styrelsen bett juristen skicka anmodan om rättelse.
Det är extremt krångligt att tvinga någon att sälja sin borätt, inget som styrelsen själva kan ta beslut på. De kan givetvis driva frågan i domstol, men som sagt mycket krångligt och inte efter ett brev vars innehåll kan misstolkas. Jag föreslår att man ringer till HSB Juristen 0771 472 472, det är gratis. https://www.hsb.se/medlem/bostadsrattsforening/juridisk-radgivning/S steffo_b skrev:Jag är inte så säker på att dom inte kan vräka.
Det dom hänvisar till är att den öppna dörren gör att lägenheten töms på värme. Det kommer att resultera i ökade uppvärmningskostnad för föreningen. Den extraförbrukningen kan vara mellan 5000-15000 kWh om året beroende på hur stort uterummet är och hur välisolerat det är.
Boende som orsakar stora merkostnader för föreningen och som fortsätter göra det efter begäran om rättelse kan faktiskt bli vräkta. Men vanligen försöker man från styrelsens sida undvika det eftersom det är en hel del byråkrati och jobb med det plus att det inte är kul att ta beslut som kan innebära att någon blir utan bostad.
Sen kan man anmärka på att dom inte är tillräckligt tydliga med att värmeläckaget genererar extrakostnader för uppvärmningen.
Plus att dom har fått det helt om bakfoten med fukt. Du får inte fuktproblem av att vädra vintertid. Uteluften är torrare på vintern.
Däremot kan det, om det är central frånluftsventilation, vara så att din mors öppna dörr ger sämre ventilation i alla andra bostäder i samma huskropp vilket betyder att risk för fuktproblem och mögel ökar i alla andra bostäder.
Dvs dom har varit lite otydliga i kombination med att dom fått vissa sakförhållanden om bakfoten.
Men i sak har dom rätt att det blir ökat värmeläckage.
så din mor bör nog se till att ha dörren stängd för annars tror jag faktiskt att hon riskerar att bli av med bostaden i längden.
Plus att man ställer inte upp dörrar ut vintertid om man inte själv betalar för värmen. Att göra det när alla medlemmar delar på uppvärmningskostnaderna innebär bara att hon låter andra betala för sitt slöseri och det är inte OK vilket troligen är anledningen till att styrelsen bett juristen skicka anmodan om rättelse.
Om hon drar ned termostaten på elementen i sin bostad så blir det inte någon ökad kostnad där nej.3 307an skrev:
Men å andra sidan så leder det till att hennes bostad blir helt utkyld. Och eftersom det vanligen inte är speciellt mycket isolering mellan bostäder i flerbostadshus. Om det ens är isolering alls.
Så leder det till att de som bor runt henne får kallare i sina bostäder med eftersom hon kyler ned väggar, golv och tak i sin bostad som då är väggar och golv för någon annan.
Dvs det kan hända att hennes vädrande om hon stänger av sina element gör att det blir för kallt i angränsande bostäder pga att värmeläckaget från deras bostäder in till hennes bostad ökar.
Dvs i flerbostadshus är det väldigt svårt att ha dörren öppen vintertid utan att det ger negativa effekter för förening eller boende intill.
Ja. Det är massor med byråkrati för att få det till stånd. Det är jag väl medveten om.3 307an skrev:Det är extremt krångligt att tvinga någon att sälja sin borätt, inget som styrelsen själva kan ta beslut på. De kan givetvis driva frågan i domstol, men som sagt mycket krångligt och inte efter ett brev vars innehåll kan misstolkas. Jag föreslår att man ringer till HSB Juristen 0771 472 472, det är gratis. [länk]
Men fortfarande. Om en boende efter anmaning om rättelse fortsätter orsaka stora extrakostnader för föreningen så kan de få igenom ett avvisande om de vill och orkar med byråkratin.
Visst. Det här brevet var nog lite för otydligt skrivet för att det i sig ska räcka men det räcker ju med att dom skickar ett till och förtydligar om det skulle vara så. (Dom behöver ju i vart fall mer än en anmaning om rättelse för att det ska räcka till en avvisning)
Och i vilket fall så anser jag att om man är någorlunda vettig så ställer man inte upp dörren vintertid och låter alla andra betala en massa i onödan för att jag ska släppa ut värme. Det är enormt själviskt.
Det ger ökade kostnader för föreningen, sämre värden i energideklarationen vilket kan påverka föreningens vilkor på lån mm samt bostadsrätternas värde eftersom en försämrad energideklaration kan leda till att den som vill låna till en bostadsrätt får högre ränta med sämre energiklassning. (De flesta banker har en viss ränterabatt om energiklassningen är bra. Jag har för mig att dom oftast kräver B eller bättre)
Medlem
· Väster götaland
· 396 inlägg
Vet inte hur det är med balkongdörrar men ytterdörrar generellt är inte gjort för att stå öppna och hänga i gångjärnen. Fönster däremot är det så vill man vädra är det bättre öppna ett fönster.
På mina balkongdörrar kan man låsa i öppet läge så då borde den vara konstruerad för detB Bockstensmannen skrev:
På vilket sätt belastas gångjärnen när dörren är stängd?B Bockstensmannen skrev:
På vilket sätt belastas gångjärnen när dörren är öppen?
Är det skillnad mellan ytterdörrar och innerdörrar?
Detta blir bussfönster!H Hans G2 skrev:Risken som finns är regn som skadar dörr/golv men utöver det så finns ingen fuktrisk.
Som du är inne på så har föreningen inte mycket att hämta så länge hon faktiskt sköter sig. Samtidigt är det kanske ingen större uppoffring att putta till altandörren för att slipa grannfejd.
En sidofråga. Vad håller föreningen för inomhustemperatur? Om någons mamma vädrar dagligen är den uppenbart alldeles för hög. Där finns pengar ett spara! En följdeffekt är att din mor inte kommer vilja ha öppet jämt.
Fönstret i bussen får inte vara öppet för en suris irriterarsig.
Sänka temperaturen för alla även de som ligger längst ut i slingan för en har dörren öppen. Det går att reglera temperaturen på varje värmekälla individuellt. Besparingen är marginell men olusten stor!
Nu pratar du i nattmössan.B Bockstensmannen skrev:
Det finns inget som helst problem konstruktionsmässigt att ha en dörr öppen eller stängd.
en dörr är konstruerad för att hänga i gångjärnen och den gör det hela tiden. Det är lika stor belastning på gångjärnen oavsett om dörren är öppen eller stängd.
Om dörren inte hänger i gångjärnen när den är stängd för att den står på dörrposten så betyder det att en klant har installerat dörren då den inte är korrekt injusterad.
Tål dörren inte att stå öppen så tål den inte att vara stängd heller och då är det en extremt dålig dörr.