56 776 läst · 178 svar
57k läst
178 svar
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
fast nu är poängen helt borta tror jag.........Nu tar du upp saker som jag aldrig menat. Nån tyckte timkostnaden var hög. Jag skrev bara att det i princip kan kosta hur mycket som helst och jag gav ett exempel på att det nånstans därute finns dom som tar fantasisummor också.......R Rejäl skrev:
Du har rätt du ska få ha din fantasi timpenning sorry🤷😇S Stefan1972 skrev:
Ni kommer du gå standardsvaret från alla, vad kom ni överens med för pris?tomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
För du tror väl inte att han dyker upp som en schysst snubbe och jobbar gratis
Ställer mig minst sagt frågande till att bestrida fakturan med hänvisning till att inte arkitekten presenterat att han vill ha betalt,R Rejäl skrev:
Är det en gissning från din sida?
Eller finns det något som stödjer din rekommendation?
Moderator
· Stockholm
· 52 988 inlägg
Jo, om en hantverkare/konsult/arkitekt/advokat som jag anlitat tidigare, för avsevärda summor, uttrycker "jag kan komma förbi och titta". Då skulle jag nog anta att det var gratis, om inget annat sägs. Framförallt om frågan är Off Topic för personen ifråga.P p950nlu skrev:
Vill man göra ett jobb för 7000, så får man se till att det finns en lite tydligare beställning, om man skall räkna med att få betalt.
Moderator
· Stockholm
· 52 988 inlägg
Det är en annan femma om även tidigare affärskontakter varit på nivån "skall titta lite på det". Jag hade i en tidigare firma jag drev behov av en affärsjurist ibland. Han "tog en titt" på lite frågor, och det brukade kosta 3 - 10 000 per "titt". Men då var det liksom självklart att varje ny fråga han behövde titta på var en faktisk beställning från mig, det var själva naturen av vår affärsförbindelse. Vid första tillfället frågade jag efter kostnad, sedan löpte det på.
Sedan har jag privat haft en del "arvsstrul", vi blev tvugna att låta tingsrätten utse en advokat som boutredningsman, det kostade nära 600 000. Senare fortfarande ett par år efteråt, har vi haft några småfrågor där vi kopplat in advokaten, typ ett par telefonsamtal, har aldrig kostat något mer.
Skulle det ha kostat, så skulle jag anlitat någon annan. Denna advokaten utsågs av rätten, hade jag fått välja hade jag valt någon bättre.
Sedan har jag privat haft en del "arvsstrul", vi blev tvugna att låta tingsrätten utse en advokat som boutredningsman, det kostade nära 600 000. Senare fortfarande ett par år efteråt, har vi haft några småfrågor där vi kopplat in advokaten, typ ett par telefonsamtal, har aldrig kostat något mer.
Skulle det ha kostat, så skulle jag anlitat någon annan. Denna advokaten utsågs av rätten, hade jag fått välja hade jag valt någon bättre.
Redigerat:
Husägare
· Ronneby
· 53 inlägg
En timtaxa på 1100 kr är inte onormalt för en arkitekt, snarare lågt än högt.tomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Tidsåtgången i hans specifikation är rimlig.
Naturligtvis tar man betalt även då man sitter i bilen (ingen jobbar gratis).
Det är ditt ansvar att begära prisuppgift.
Det enda som man kan undra på är hans utatlande "marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv". Att flytta ansvaret från byggarens undermåliga arbete till dig som köpare är inte professionellt.
Redigerat:
Det måste du ifrågasätta till vederbörande. Låter helt vansinnigt. Kontakta personen ifrågatomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
Eller?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 990 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 990 inlägg
Frågan du får ställa dig är om du är beredd att bränna alla broar med arkitekten eller om det finns risk att du behöver mer hjälp. Om det senare är fallet är det nog inte rätt väg att bestrida fakturan i sin helhet.tomandsophie skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 990 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 990 inlägg
Känns orimligt. En påminnelse att alltid fråga före vad uppdraget kostar. En del tar chansen att fläska på annars. Oseriösa men dessa finns.tomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
Eller?