57 731 läst · 178 svar
58k läst
178 svar
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Man gör som man vill, men enligt mig, fråga vad kostnaden blir. Tro mig, det blir enklare.D Derbyboy skrev:
Han har ju inte tagit betalt för resan utan endast för sin tid. Det är två helt olika saker, men missförstås av fler än dig.Randomguy skrev:
Låter helt sjukt att han har samma pris för restid som för vad han kallar 'arbetstid'. För mig låter det som att han varit ute och tittat på ett jobb för att lämna offert. De flesta firmor ta inte betalt för offerter.
Om han specat fakturan på sätter du beskriver får man känslan av att han försöker skapa sina egna, obeställda jobb, för att sedan fakturera
Hittade detta på vvsforum:
När du arbetar mot konsument är det du som har bevisbördan för att du avtalat med kunden om att dina reskostnader ska ersättas. Det låter därför som att det kan bli svårt att få betalt för reskostnaderna i detta fall. Om du inte informerat kunden om att ytterligare kostnader kan tillkomma, som i detta fall i form av reskostnader, kan kunden få uppfattningen att resekostnader innefattas i timpriset och argumentera för det. En konsument kan även hänvisa till prisinformationslagen. Enligt den har du en skyldighet mot konsumenter att lämna korrekt och tydlig information om hur priset beräknas och att särskilt ange om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader.
[länk]
Normalt sett säljer du inget annat än din tid som konsult, att då inte få betalt för den blir snabbt helt ohållbart.
Jo, så tänkte också jag när ngt liknande hände mig med arkitekt. Men det är ett kortsynt sätt att kompensera för bristande inkomster.B BearTheFear skrev:
Jag har samma problem. Jag tar på mig alla möjliga uppdrag och håller rimliga priser, men det leder till att jag jobbar dubbelt så mycket. Men har flera och flera kunder samtidigtA APHP skrev:
Utifrån det du beskriver så skulle jag bli oxtokig och bestrida hela beloppet. Respektlöst och världsfrånvänt att ta 7000 spänn för "att ta en titt"!tomandsophie skrev:
Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Sluta nu. När man börjar speca att man lagt två timmar för att man skapat en mapp på datorn för att lägga en bild i denna mapp. Då är man en riktig skojare.D Disktrasan skrev:
Hade jag kommit hem till dig för att kolla på ett jobb för att kunna ge dig en offert, för att sedan fakturera dig 12.000kr för att jag lagt tid på att skapa offerten. Då hade det varit annat ljud i skällan från dig
@ @ndreas skrev:
Det med att fakturera för att organisera bilder ...suck fick också en höög arkitektfaktura på det och div liknande "arbete", utöver ritandet då. Beaktat min egen ringa erfarenhet och detta inlägg, känns det ändå nästan som man vill utfärda en liten varning för vad man kan råka ut för mht arkitektfakturor...H hempularen skrev:Jag skulle nog bestrida hela arkitekträkningen, om kommunikationen har gått till som du skriver. Motivera med "ej beställt". Om han vill ha betalt för att "komma förbi och titta", så får han vara tydligare med det i förväg.
OM det nu skulle vara så att det kan anses att du faktiskt har beställt besöket, så skulle jag i första hand ändå bestrida med motiveringen att han som arkitekt inte borde ta ett uppdrag som handlar om bygg konstruktion/markarbete, han borde inse att han inte har rätt kompetens (han har ju inte "gjort" något).
Och i andra hand bestrida en del av fakturan. Två timmar restid för 80 km är orimligt, Två timmar för att skriva rapport och organisera bilder är orimligt. Och har ju tydligen dessutom inte utförts?
Är den tiden av värde för kunden, tycker du? En framkörningsavgift kan vara ok. Men inte 2750 kr (tur att han inte körde från Gällivare...). Då får man allt informera om det innan. Han kan debitera en, max två timmar. Helt skamlöst att debitera för över fem timmar när han arbetat en timme. Jag skulle inte betala det han begär. Det skulle aldrig hålla i en domstol.K Kane skrev:
Han har tagit betalt för sin tid, ja. Men det är inte arbetad tid att sitta i bilen. Ni är några här som resonerar som så att kunden ska betala även om ni inte arbetar, för att ni ska få ihop era timmar. Någon ska betala. Med risk för att låta sur så är det erat problem. Här var det ett litet jobb som blåstes upp till något det inte var.D Disktrasan skrev:
Om någon kör från företaget/kontoret för att besöka en kund för att där utföra arbete är det väl rätt självklart att kunden får betala för den tid resan tar? Det finns knappast något företag som inte debiterar för det.V VolvoT5 skrev:
Därmed inte sagt att fakturan var rimlig i detta fallet.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Skatt - allmän diskussion
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Jämför din bolåneränta
Rimlig offert? (10,3 tkr för installation av diskmaskin)
Hur ska jag beräkna vinstskatt när jag inte har några kvitton?
Vad tar Lantmäteriet för att ändra en fastighetsgräns?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.