O oliven1 skrev:
restid, utredning, konsultation och skriv PM är inte hjälp?
Utredning? Att plinten satt sig, det visste ju TS redan!
O oliven1 skrev:
det måste inte vara fysiskt arbete för att man ska få betalt eller vad tror du arkitekter arbetar med?
Inte besiktning av hus.

Edit...

blackarrow blackarrow skrev:
Utredning? Att plinten satt sig, det visste ju TS redan!
Just det. Det är därför jag tänkte att 7000kr var otroligt mycket efter att han bara sa att han kunde komma och ta en titt. Jag hade berättat vad problemet var, och jag hade bara bett honom att hjälpa mig att kontakta byggaren.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Låter som att arkitekten i synnerhet, men kanske även TS, skulle behöva en lektion i kommunikation.

Om man endast vill ha hjälp med påtryckning mot en byggare varför ens godkänna att arkitekten åker ut på plats?

Att det går åt en halvdag för att starta ett uppdrag, åka ut på plats, läsa in sig på problemet, kontrollera mot gällande handlingar och skriva en rapport är fullt rimligt men sannolikt helt onödigt vilket både arkitekten och TS borde ha förstått.

• Gilla
saltis99 och 7 till
  • Laddar…
tomandsophie tomandsophie skrev:
Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.

Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.

Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Det bästa är att före ta reda på timpris och uppskattad totalkostnad.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.

Har inte läst alla svar så någon har säkert svarat liknande.

Men självklart ska han ta betalt även för restiden då det ingår i jobbet som du bad om. Som hantverkare så tar vi betalt för tiden i bilen till och från kund.
Ska han åka gratis till alla kunder? Ingen vill väl jobba gratis?

Men absolut så var 7000:- väldigt mycket
Be om att få se rapporten och bilderna som tog två timmar, det låter lite väl lång tid kan jag tycka

Jag håller med att han ska ta betalt för restiden, men 2800kr för att köra en bil från Göteborg till Lerum?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Jag håller med att han ska ta betalt för restiden, men 2800kr för att köra en bil från Göteborg till Lerum?
Enl hitta så är det ~25min enkel resa, sen vet jag inte hur det är med köer och så där nere så vet inte om det är rimligt med en timme dit?

Men 1400/1h är inte helt orimligt i mitt tycke.

Men som sagt 7000 låter lite hittepå

Nej, men att betala någon 1100kr plus moms för att köra bilen är märkligt tycker jag. Det är ingen som betalar mig någonting för att pendla till jobbet!
Du vet uppen barligen inte hur det funkar. Om man utgår från kontoret och har säg 4h restid till kunden totalt. Menar du då att han ska jobba gratis halva dagen. Vart är logiken i det?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.

2 timmar - restid.
40 minuter på plats.

Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Bestrid bara skriftligt om det inte varit uppe att ersättning skulle utgå

B
V 19magnus skrev:
Det bästa är ju att man frågar själv om det kostar något, fattar inte att så många blir förvånade över att saker kostar i den världen vi lever i.
Borde ju vara givet då inget är gratis numera !

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D
V 19magnus skrev:
Det bästa är ju att man frågar själv om det kostar något, fattar inte att så många blir förvånade över att saker kostar i den världen vi lever i.
Ja eller så lever näringsidkaren upp till lagstiftningen och informerar om priset. Kan man inte följare de regler som gäller för näringsidkare så får man istället vara löneslav, då är det mindre regler.

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…

2 timmar - restid.
40 minuter på plats.

Eller?
Hej! Jag förstår din fråga och det där kan se olika ut. Jag debiterar på samma sätt som er arkitekt, men jag brukar säkra upp med att få skriftlig accept på debiterat hembesök innan jag åker ut. All tid jag inte kan lägga på att sitta och rita debiteras fullt ut, annars skulle hembesök inte vara särskilt lockande. Speciellt inte om platsen ligger en timmas bilfärd bort. Jag förstår er arkitekt, men är lite tveksam till att denne inte aviserar någon kostnad,så vida detta är rutin och hen redan gjort flera besök tidigare som debiterats på samma sätt. Tala med arkitekten. Det brukar hjälpa. Om båda parter är lösningsinriktade borde det inte leda till en låsning. Lycka till!

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Hur stort var förra jobbet när han ritade bygget? Det måste ju vara ett egenintresse i att det man ritar blir bra. Fakturera för denna koll betyder att han inte vill göra mer jobb för dig(eller någon du känner)i framtiden…..

• Gilla
Johan Arkitekten Engström och 3 till
  • Laddar…
Låter helt sjukt att han har samma pris för restid som för vad han kallar 'arbetstid'. För mig låter det som att han varit ute och tittat på ett jobb för att lämna offert. De flesta firmor ta inte betalt för offerter.

Om han specat fakturan på sätter du beskriver får man känslan av att han försöker skapa sina egna, obeställda jobb, för att sedan fakturera

Hittade detta på vvsforum:

När du arbetar mot konsument är det du som har bevisbördan för att du avtalat med kunden om att dina reskostnader ska ersättas. Det låter därför som att det kan bli svårt att få betalt för reskostnaderna i detta fall. Om du inte informerat kunden om att ytterligare kostnader kan tillkomma, som i detta fall i form av reskostnader, kan kunden få uppfattningen att resekostnader innefattas i timpriset och argumentera för det. En konsument kan även hänvisa till prisinformationslagen. Enligt den har du en skyldighet mot konsumenter att lämna korrekt och tydlig information om hur priset beräknas och att särskilt ange om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader.
https://www.vvsforum.se/2019/08/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/

Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Borde ju vara givet då inget är gratis numera !
Ja, bättre att utgå från att allt kostar som du skriver.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.