56 719 läst · 178 svar
57k läst
178 svar
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Gangsterfasonertomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Och sen undrar folk varför ingen vill jobba åt privatpersoner.V VolvoT5 skrev:Han har tagit betalt för sin tid, ja. Men det är inte arbetad tid att sitta i bilen. Ni är några här som resonerar som så att kunden ska betala även om ni inte arbetar, för att ni ska få ihop era timmar. Någon ska betala. Med risk för att låta sur så är det erat problem. Här var det ett litet jobb som blåstes upp till något det inte var.
Ser verkligen inget konstigt med detta alls, han har debiterat 5h för att företräda TS gentemot byggfirman i en fråga. Finns inget orimligt alls i det. Blir svårt att få ihop sina timmar om man ska lägga hela dagarna på att svänga förbi och debitera endast utfört arbete på plats.
Jag har hittills aldrig varit med om ifrågasättande eller bestridna fakturor under mina år. Om en kund ber mig komma förbi och kolla på något ärende debiterar jag såklart den tid det tar från att jag påbörjar arbetet med ärendet tills jag har avslutat det samt rapporterat tiden, även om det inkluderade mestadels restid.
Att inte debitera restiden skulle jag säga är något för uppdrag som motsvarar 40-50% på plats.
Jag jobbar uteslutande mot företag och missen arkitekten gjort är ju att han inte tänkt på att han jobbar mot en privatperson…
Hej gör själv husbesiktningar och utredningar och har fått höra att det kan inte ta så lång tid att skriva dessa rader, när allt står nedskrivet så kan det tyckas vara sakligt, rimligt och logiskt men att det ligger 35 års erfarenhet samt letande efter fakta osv.tomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Tråkigt med dessa kommentarer. Det är ju så att allt ser så lätt ut när ett proffs jobbar eller hur?
Sedan tar jag givetvis betalt för min restid men ligger då på en billigare debitering, rätt eller fel.
Om du bor i Stockholm och blir kallad för ett uppdrag i Göteborg, så måste man få betalt för den resan, då du annars hade kunnat fylla din tid på hemmaplan.
Har man ett jobb som jag som reser väldigt mycket och lägger begränsad tid på plats, så måste jag vara väldigt noga med att inte tappa bort tid vid tex telefonsamtal, mail, möten osv.
Kan inte alla detaljer i era uppdrag men vill bara förklara hur min dag ser ut och utmaningarna.
Hoppas att ni ändå kommer överens tillslut
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Rent bonnfångeri
Hur kan du tro att en arkitekt arbetar gratis? Betala vad du anser det vara värt och bestrid de kostnader du inte tänker betala. Använd hans redovisning som grund i ditt bestridande. Har han kontor i en annan stad. En timme restid tyder på det.tomandsophie skrev:
Ja jag håller med dig men också, han kan ha jobbat som konstruktör innan eller tom varit byggare och fått erfarenhet. Titeln arkitekt är inte en skyddad titel.H hempularen skrev:Jag skulle nog bestrida hela arkitekträkningen, om kommunikationen har gått till som du skriver. Motivera med "ej beställt". Om han vill ha betalt för att "komma förbi och titta", så får han vara tydligare med det i förväg.
OM det nu skulle vara så att det kan anses att du faktiskt har beställt besöket, så skulle jag i första hand ändå bestrida med motiveringen att han som arkitekt inte borde ta ett uppdrag som handlar om bygg konstruktion/markarbete, han borde inse att han inte har rätt kompetens (han har ju inte "gjort" något).
Och i andra hand bestrida en del av fakturan. Två timmar restid för 80 km är orimligt, Två timmar för att skriva rapport och organisera bilder är orimligt. Och har ju tydligen dessutom inte utförts?
Hur eller hur, som många redan skrivit, har han inte sagt att han ska ha betalt så får han bjuda på några timmar.
Kan det möjligen vara så att arkitekten uppfattat det hela som en ”mjuk” reklamation av hans tidigare utförda uppdrag och att han därför känt ansvar att snabbt kontrollera? I sådana fall fullt rimligt att debitera all nedlagd tid när det visat sig att inga fel i arkitekthandlingarna förklarar det som inträffat. Min reflektion är väl den att om en arkitekt ritar en bärande konstruktion ned på mjuk mark som sedan helt naturligt rör sig så har hen ett ansvar (såvida kunden inte uttryckligen tackat nej till geoteknikundersökning eller rekommendation om insats genom byggnadskonstruktör). Om så är fallet hade jag inte dragit mig för en konsultansvarsdiskussion med sikte på att arkitekten eller dennes försäkringsbolag får bekosta ”det enkelt avhjälpta” och naturligtvis inte debitera för konstaterandet av eget begånget fel.tomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
Eller?
Randomguy skrev:Låter helt sjukt att han har samma pris för restid som för vad han kallar 'arbetstid'. För mig låter det som att han varit ute och tittat på ett jobb för att lämna offert. De flesta firmor ta inte betalt för offerter.
Om han specat fakturan på sätter du beskriver får man känslan av att han försöker skapa sina egna, obeställda jobb, för att sedan fakturera
Hittade detta på vvsforum:
När du arbetar mot konsument är det du som har bevisbördan för att du avtalat med kunden om att dina reskostnader ska ersättas. Det låter därför som att det kan bli svårt att få betalt för reskostnaderna i detta fall. Om du inte informerat kunden om att ytterligare kostnader kan tillkomma, som i detta fall i form av reskostnader, kan kunden få uppfattningen att resekostnader innefattas i timpriset och argumentera för det. En konsument kan även hänvisa till prisinformationslagen. Enligt den har du en skyldighet mot konsumenter att lämna korrekt och tydlig information om hur priset beräknas och att särskilt ange om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader.
[länk]
Inte på väg till jobbet, men om du åker under arbetstid. Hur resonerar du kring en brevbärares lön tex?V VolvoT5 skrev:
Exakt min tanke! Om tiderna för arkitekter varit bättre, hade denna tråd nog aldrig uppstått...B BearTheFear skrev:
Vet inte om TS agerar som privatperson (konsument) i detta ärende men antar det. Då kan man väl nyttja Konsumenttjänstlagen och jag hade kollat på paragraf 36 och främst 37:
"37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning."
"37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning."
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg