1 19magnus skrev:
Inte på väg till jobbet, men om du åker under arbetstid. Hur resonerar du kring en brevbärares lön tex?
Man måste skilja på arbete och bilkostnad. Vi tar 900/h och 500kr bilkostnad, för ett besök. Hade vi räknat allt som timdebitering hade kund kunnat nyttja rot på hela beloppet och då hade skatteverket undrat vsd vil hållt på med.

tomandsophie tomandsophie skrev:
Nej, men att betala någon 1100kr plus moms för att köra bilen är märkligt tycker jag. Det är ingen som betalar mig någonting för att pendla till jobbet!
Antar att arkitektens arbetsplats inte är hemma hos ts. Han har lön under tiden han sitter i bilen.

R
H HEM2121 skrev:
Det var ”billiga” advokater, de flesta advokater ligger mellan 3000-5000 i timmen.
Vart får du dom siffrorna ifrån?

Här kommer tre ifrån första sidan av googling:

https://www.malaradvokaterna.se/information/arvode

https://advokatomnia.se/arvoden/

https://www.advokatnovum.se/arvoden-villkor/

Får du en offentlig försvarare så verkar timtaxa vara på 1531kr/tim

https://www.domstol.se/om-sveriges-...p-och-taxor/om-timkostnadsnormen-och-taxorna/

Har själv varit i vårdnadstvist och betalde under 1800kr/tim för en advokat kompisen som kursade sitt bolag och betalde 2500kr/tim ex moms och i dessa tjänster är det allmänt känt att advokatarvoderna är högre än i privata ärenden..
Så mellan 1800-2500kr/tim är en normal taxa..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
L Lasse Holmström skrev:
Ställer mig minst sagt frågande till att bestrida fakturan med hänvisning till att inte arkitekten presenterat att han vill ha betalt,

Är det en gissning från din sida?

Eller finns det något som stödjer din rekommendation?
Nej det är ingen gissning du kommer aldrig att vinna en rättstvist om du inte har avtalat dina arvoden eller presenterat dina kostnader..

Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.

Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.

Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Ingett är gratis och det är fri prissättning i Sverige, fråga alltid vad det kommer att kosta, alldrig muntligt, och skriftligt, ta offert, sök på Reco om företaget.

R
B Berget46 skrev:
Ingett är gratis och det är fri prissättning i Sverige, fråga alltid vad det kommer att kosta, alldrig muntligt, och skriftligt, ta offert, sök på Reco om företaget.
Det är företagarens skyldighet att visa och avtala kostnaderna inte tvärtom..

• Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
Nej, men att betala någon 1100kr plus moms för att köra bilen är märkligt tycker jag. Det är ingen som betalar mig någonting för att pendla till jobbet!
Inte för din pendling till och från jobbet, nej, men om du i tjänsten behövde köra någonstans, säg en timme enkel väg, skulle du stämpla ut från jobbet och betrakta bilfärden som din fritid?

Hantverkare hittar på skapligt mycket skit, men att ta betalt för restiden är inte en av dem. Om man inte tog betalt för restiden skulle man istället behöva baka in den tiden i timpriset och räkna ut ett individuellt timpris för varje kund beroende på var de bodde.

Eller vad är liksom fantasin här, att hantverkare/konsulter tjänar så bra på tiden hos kund att de kan bjussa på all restid gratis? Du är med på att ca 2/3 av allt de fakturerar försvinner i skatter och offentliga avgifter och resterande ska täcka alla firmans kostnader innan de kan ta ut någon lön/vinst?

Jag kan hålla med om att fakturan du fått är orimlig (man tar inte betalt för bildhantering om man inte tagit några bilder, och ett kort mail är inte en "rapport" som tar två timmar!), och du bör bestrida den, men ett visst mått av beställarkompetens måste till också. Jag sällar mig till skaran som undrar varför du alls ringde arkitekten, i synnerhet som om den arkitekten är yngre än 50 år har den nästan ingen utbildning alls i byggnadsstatik. Gamla tiders arkitekter kunde mycket sånt, men under senare halvan av 1900-talet har det gradvis försvunnit ur svenska arkitektutbildningen och det är idag en konstnärsutibildning där konstmediet är hus.

H
R Rejäl skrev:
Vart får du dom siffrorna ifrån?

Här kommer tre ifrån första sidan av googling:

[länk]

[länk]

[länk]

Får du en offentlig försvarare så verkar timtaxa vara på 1531kr/tim

[länk]

Har själv varit i vårdnadstvist och betalde under 1800kr/tim för en advokat kompisen som kursade sitt bolag och betalde 2500kr/tim ex moms och i dessa tjänster är det allmänt känt att advokatarvoderna är högre än i privata ärenden..
Så mellan 1800-2500kr/tim är en normal taxa..
Av egen erfarenhet, inte ens advokater som försäkringsbolaget hänvisade till låg på det priset som försäkringsbolaget ersatte för.

R Rejäl skrev:
Helt rätt.

• Gilla
VolvoT5
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Av egen erfarenhet, inte ens advokater som försäkringsbolaget hänvisade till låg på det priset som försäkringsbolaget ersatte för.
Ledsen att behöva säga de men då har du blivit blåst/lurad..

H
R Rejäl skrev:
Ledsen att behöva säga de men då har du blivit blåst/lurad..
Nej, det har vi inte. Det beror väl lite på vilken byrå och vilken typ av ärende och i vilken stad. Behöver man anlita en advokat så vill man ha en advokat med lite bett i.

R Rejäl skrev:
Konsumenttjänstlagen ser det inte riktigt så. 😉

Text från Konsumenttjänstlagen om priset, paragraf 36, med understrykningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Konsumenttjänstlagen ser det inte riktigt så. 😉

[bild]
Nu förstår jag ingett? Vad har detta med det jag har skrivit att göra?

janwide
L Lasse Holmström skrev:
Ställer mig minst sagt frågande till att bestrida fakturan med hänvisning till att inte arkitekten presenterat att han vill ha betalt,

Är det en gissning från din sida?

Eller finns det något som stödjer din rekommendation?
Juridiskt har jag ingen aning om vad som gäller. Men beställaren och utföraren lever, när det gäller pengar, uppenbarligen i helt olika världar. Om jag som utförare vet att "ta en titt" kostar runt 7000kr skulle jag moraliskt se det som min plikt att upplysa beställaren om detta. Då hade TS inte varit i denna situation. TS har inte fått mycket värde för sina 7000 kr! För dom pengarna kanske rätt hantverkare hade kunnat räta upp pelaren istället för att ge ett utlåtande.

Sedan har vi ju bara TS syn på det hela. Arkitekten kanske har en helt annan infallsvinkel.

Sedan är väll den uppenbara slutsatsen att man alltid ska fråga om kostnad eller åtminstone om en kostnadsnivå innan man ber någon yrkesperson att utföra något uppdrag, för slippa sådana här situationer.

R Rejäl skrev:
Nu förstår jag ingett? Vad har detta med det jag har skrivit att göra?
Det finns inget krav på att man ska ha avtalat om kostnader/pris i förväg som du skriver. Det är helt normalt att en konsument beställer en tjänst utan att man diskuterat priset i förväg.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.