tomandsophie tomandsophie skrev:
Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.

Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.

Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
H hempularen skrev:
Jag skulle nog bestrida hela arkitekträkningen, om kommunikationen har gått till som du skriver. Motivera med "ej beställt". Om han vill ha betalt för att "komma förbi och titta", så får han vara tydligare med det i förväg.

OM det nu skulle vara så att det kan anses att du faktiskt har beställt besöket, så skulle jag i första hand ändå bestrida med motiveringen att han som arkitekt inte borde ta ett uppdrag som handlar om bygg konstruktion/markarbete, han borde inse att han inte har rätt kompetens (han har ju inte "gjort" något).

Och i andra hand bestrida en del av fakturan. Två timmar restid för 80 km är orimligt, Två timmar för att skriva rapport och organisera bilder är orimligt. Och har ju tydligen dessutom inte utförts?
Kostnaden för en arkitekt för ett så kort uppdrag borde vara ca 10-15000kr, ca en halv dag som minsta debitering.

Vid längre uppdrag är ca 1500-2000kr/h en rimlig timkostnad.

Det går inte att jämföra en arkitekt med en vanlig hantverkare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D dunkerss skrev:
Om han inte kan informera kunden om sina enorma kostnader ska han inte ha en krona.
Göteborg till Lerum tar dessutom bara en kvart om det inte är rusning.

Randomguy Randomguy skrev:
Låter helt sjukt att han har samma pris för restid som för vad han kallar 'arbetstid'. För mig låter det som att han varit ute och tittat på ett jobb för att lämna offert. De flesta firmor ta inte betalt för offerter.

Om han specat fakturan på sätter du beskriver får man känslan av att han försöker skapa sina egna, obeställda jobb, för att sedan fakturera

Hittade detta på vvsforum:

När du arbetar mot konsument är det du som har bevisbördan för att du avtalat med kunden om att dina reskostnader ska ersättas. Det låter därför som att det kan bli svårt att få betalt för reskostnaderna i detta fall. Om du inte informerat kunden om att ytterligare kostnader kan tillkomma, som i detta fall i form av reskostnader, kan kunden få uppfattningen att resekostnader innefattas i timpriset och argumentera för det. En konsument kan även hänvisa till prisinformationslagen. Enligt den har du en skyldighet mot konsumenter att lämna korrekt och tydlig information om hur priset beräknas och att särskilt ange om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader.
[länk]
Alltid bra att vara tydlig, både mot dig själv och andra. Bra tips!

• Gilla
VolvoT5
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad påstår han då?

Brukar inte kunder fråga om priset innan uppdraget beställs?
att det är orimligt för 40 mins besök på plats, och 2 timmar för en rapport som var ett mejl.
självklart ligger det på kunden också att efterfråga pris innan uppdraget beställs, men en seriös företagare hade upplyst om sitt pris som ligger långt över snittet.

• Gilla
VolvoT5
  • Laddar…
S svedbo skrev:
men en seriös företagare hade upplyst om sitt pris som ligger långt över snittet.
Vad är snittet för arkitekter då?

1 19magnus skrev:
Inte på väg till jobbet, men om du åker under arbetstid. Hur resonerar du kring en brevbärares lön tex?
Va?
Alfredo Alfredo skrev:
Konsumenttjänstlagen ser det inte riktigt så. 😉

[bild]
Och vad är skäligt?

T tmjreviews skrev:
Kostnaden för en arkitekt för ett så kort uppdrag borde vara ca 10-15000kr, ca en halv dag som minsta debitering.

Vid längre uppdrag är ca 1500-2000kr/h en rimlig timkostnad.

Det går inte att jämföra en arkitekt med en vanlig hantverkare.
Jaha, och vad baserar du de beräkningarna på? Sedan var det väl inte Gert Wingårdh utan en "vanlig" arkitekt. 🧐

V VolvoT5 skrev:
Och vad är skäligt?
Det får bedömas "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." 😉 I sista hand avgör domstolarna det.

Men väldigt förenklat kan man kanske säga mindre än "avsevärt mycket dyrare än vad det brukar kosta".

Alfredo Alfredo skrev:
Det får bedömas "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." 😉 I sista hand avgör domstolarna det.

Men väldigt förenklat kan man kanske säga mindre än "avsevärt mycket dyrare än vad det brukar kosta".
Jag tror inte att två timmar i bil med full lön anses skäligt vid en tvistemålsförhandling i tingsrätt. 😉

V VolvoT5 skrev:
Va?
Va?
V VolvoT5 skrev:
Och vad är skäligt?

V VolvoT5 skrev:
Jaha, och vad baserar du de beräkningarna på? Sedan var det väl inte Gert Wingårdh utan en "vanlig" arkitekt. 🧐
Du kan inte jämföra en högskoleutbildad arkitekt och ingenjör med en snickare eller kollektivanställd.

En arbetare är en resurs som går att ersätta precis som en maskin. Här gäller kollektivavtal som pressar upp priserna genom kollektiv utpressning.

En arkitekt är unik och är mer som en artist. Priset är vad marknaden och kunden är villig att betala och vad arkitekten kan acceptera.

• Haha
Bruno Baguetti och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
En arkitekt är unik och är mer som en artist
Tänker du att de flesta arkitekter har arkitektandet som en hobby som kostar långt mer än det smakar men att de ändå kämpar vidare mot den tämligen futila drömmen att en gång nå den minimala bråkdel av kollegorna som faktiskt kan leva på sin passion? Är det verkligen så illa?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Du kan inte jämföra en högskoleutbildad arkitekt och ingenjör med en snickare eller kollektivanställd.

En arbetare är en resurs som går att ersätta precis som en maskin. Här gäller kollektivavtal som pressar upp priserna genom kollektiv utpressning.

En arkitekt är unik och är mer som en artist. Priset är vad marknaden och kunden är villig att betala och vad arkitekten kan acceptera.
Nu för tiden är ju nästan alla högskoleutbildade. En arkitektutbildning är väl inte mycket längre än vad utbildningen till att jobba på dagis är. Så varför skulle just arkitektutbildningen vara värd så mycket?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
utbildningen till att jobba på dagis
Du är modig du! 😂

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:

Röstar du blått ellur?😄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.