55 959 läst · 178 svar
56k läst
178 svar
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Ja, det är många yrken som blivit lurade efter reformerna på nittio talet när alla skulle läsa på högskola, även yrken som inte tidigare behövde det, eller som plötsligt skulle slösa ytterligare ett år på utbildning. Men var väl ett bra sätt att få ner ungdomsarbetslöshet... Och devalvera värdet på högre utbildning.L lbgu skrev:
Och vad är kunden villig att betala? Sedan gäller den här frågan mer vad arkitekten tagit betalt för, inte timpriset. Och det faktum att denne inte informerat kunden om resekostnaden. Det är den som sticker ut.T tmjreviews skrev:Du kan inte jämföra en högskoleutbildad arkitekt och ingenjör med en snickare eller kollektivanställd.
En arbetare är en resurs som går att ersätta precis som en maskin. Här gäller kollektivavtal som pressar upp priserna genom kollektiv utpressning.
En arkitekt är unik och är mer som en artist. Priset är vad marknaden och kunden är villig att betala och vad arkitekten kan acceptera.
Hobbyverksamhet?Alfredo skrev:
Chalmers eller liknande är ju inte direkt hobbyverksamhet.
Att vänstern vill omvandla alla arbetare till akademiker gör dem inte direkt smartare.L lbgu skrev:
Ca 5-10% är riktiga akademiker som t ex civilingenjörer, jurister, läkare osv.
Resten är på gymnasienivå och det spelar ingen roll vilken examen de har.
Betala intetomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Jag förstod väldigt tidigt i livet att akademiker kan vara väldigt akademiska och flummiga.T tmjreviews skrev:
Tänkte då att det ändå krävs mycket riktiga ingenjörer som kan räkna, tänka och resonera logiskt att de kommer att se till att samhället inte går under, men jag har börjat tvivla starkt.
Det trodde Boeing också och gjorde sig av med sina arbetare som var duktiga på att bygga flygplan.T tmjreviews skrev:
Fyfarao för att tappa en dörr när man är uppe i luften.
Det är alltid en fördel att förstå vad man gör och tänka på kvalité oavsett typ av arbete eller akademisk nivå.
Det strider mot consensus i Tesla-tråden där fackliga kollektivavtal anses hålla nere lönerna.T tmjreviews skrev:
Men i USA anses fackanslutna fabriksarbetare med kollektivavtal kosta 30% mer eftersom de då ska ha pensionsavtal och sjukförsäkring. Fy vilka hemska människor som utpressar sina arbetsgivare.
Jo, kanske ibland som en komiker, som någon som vill provocera eller rent av peka finger…som wellpapplådorna som staplats på höjd i Stockholm.T tmjreviews skrev:
Kanske arkitekten kan tänka tvärs om mot dig när vanligt folk med medelklasslöner behöver arkitekthjälp.T tmjreviews skrev:
Vad är ett rimligt pris för den nytta arkitekten gör.
Att prestationen styr vad han kan ta betalt, inte hans studieskulder.
Tja, riktiga akademiker kan ju vara farliga. Vet inte om jag vill likställa riktiga ingenjörer med dem.T tmjreviews skrev:
En ingenjör måste förstå och omsätta sina kunskaper i verkligheten.
Räknar ingenjören fel kan bron rasa eller flygplan störta.
Läkaren är bara som ett stort uppslagsverk med mycket praktisk träning och erfarenhet efter hanns långa utbildning är färdig . Ändå gissar läkaren mest och sett utifrån då finns det ingen begränsning på en läkares dumhet. Han kan fabulera likt ChatGPT om missar något eller inte tänker rätt. Vet inte om AI stöd förbättrar eller försämrar.
En student söker sig till en viss utbildning.
(Läs gärna texten i bubblorna i bilden och titta på en bättre bild av skolan i bild 1 i länken nedan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar arbeta efter genomförda studier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inlägget får läsas med lite humoristisk vinkel. 😉
Men jag är lite oroad över utbildningsinflationen.
Bildkälla, Arkitekturupproret:
https://www.arkitekturupproret.se/2020/08/29/lista-vilka-ar-stockholms-fulaste-byggnader/
Redigerat:
Vad menar du? TS fråga handlar om kostnaden för ett diffust uppdrag utan avtalat pris. Det har väl inget att göra med om ordet arkitekt är en skyddad yrkestitel eller ej? TS fråga är väl fullkomligt relevant oavsett vad den aktuella arkitekten har för utbildning?T tmjreviews skrev:
Jag skulle betala för att slippa att Gert Svinhård kluddade på huset jag skulle bo i.V VolvoT5 skrev:
Han verkar förvisso smart, men ack så mycket fult han ställt till med.
Jag tror den artistiska och innovativa delen kan innehas av både högt utbildade och personer som inte gått i skolan. Jag ringaktar på intet sätt den akademiska världen - tvärtom, jag har själv sannolikt pluggat betydligt mer än snittet med både civilingenjörs och civilekonomexamen, men det kan aldrig ersätta den talang som krävs för att göra snygga hus eller ha entreprenörsegenskaper eller innovationsegenskaper som att enträget prova sig fram och uppfinna nya lösningar.T tmjreviews skrev:
Det har verkligen byggts vidriga skapelser, sagan om de två tornen, eller "tjock-TV"-tornen verkar ju änså på sätt och vis sluta så som man trodde när de byggdes, med konkurs och förnedring. Många ville ju mena att detta var höjden av byggnadskonst, arkitektur och entreprenörskap. Men det var ett fuskbygge, en arkitektur som inte funkar och av en entreprenör som i slutänden var en bedragare.blackarrow skrev:
Gerts flaskbottenbyggnad verkar ju också falla sönder, man skulle önskat att han pantat sina ölflaskor istället för att gjuta in dem i betong. Men trots allt så står de flesta av Gerts skapelser kvar, och som han sa om "kistatornet" (nåt i stil med) det ska vara ett fuckfinger... Och det har han ju får man säga lyckats med, jag passerar det ett par gånger i veckan och det står där och pekar finger och min tolking är att Gert tänker att den säger "fy vad ful jag (byggnaden) är, ha ha att de byggde mig trots att jag bara står här och retar upp folk". Han kanske har lite humor ändå.
Det var ett bra inlägg!blackarrow skrev:
Håller fulständigt med, många utbildar sig många år och får sen ett underkvalificerat jobb... som utbildad är det dessutom så att genom att fler utbildar sig så minskar "värdet" av min utbildning.blackarrow skrev:
Min arbetsgivare (kvalificerat statligt arbete) betalar lön under resa på ordinarie arbetstid men förväntar sig väl kanske att man arbetar under tiden om det går. För att få förrättningstillägg (ett slags traktamente som dock marginalbeskattas) vid endagsresa måste man vara borta minst 10 h och får då 200 kr, 400kr om man är borta minst 13h). Utanför ordinarie arbetstid ges beskattningsbar restidsersättning med 110 kr/h (helger 165 kr/h) dock ej på natten om man t.ex. åker sovvagn. Det är inte så förfärligt många år sedan ersättningen var 50 resp 100 kr/h vilket får sägas vara en hånfull värdering av den anställdes fritid. Restid under 30 min ersätts inte (förut avrundades nedåt till halv timme i båda ändar av dagen, ett tag tom nedåt till hel timme tror jag).K Kane skrev:
Jag har väldigt, väldigt svårt att se kopplingen mellan vad en anställd får i ersättning och vad hans arbetsgivare debiterar för hans prestationer. Två helt olika saker som för mig helt saknar koppling.F FGLIN skrev: