55 935 läst · 178 svar
56k läst
178 svar
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Öh, svårt att se kopplingen?Alfredo skrev:
Brukar gå hand i hand. Kan en arbetsgivare debiterar bra för en anställds prestationer brukar den anställde tjäna bra. Annars byter den anställde jobb där hans prestation värderas högre. Har du verkligen ”väldigt väldigt svårt” att se den kopplingen?
Ja jag skrev väl det? Men prestation var ett dåligt ordval. Vi kan förenkla det till att säga att jag inte ser någon koppling mellan vad en anställd fakturerar för sin tid och vad han tjänar.D Derbyboy skrev:
Exempelvis en säljare eller en som lagar ett garantifel kan tjäna rejält utan att kunden debiteras en krona extra för nedlagd tid. En anställd expert med bortavtalad övertid kan å andra sidan fakturera rejält för en akut kvällstimma utan att för den skull få en krona extra i lön.
Mycket märkligt, men visst på detaljnivå klart det inte behöver finnas någon koppling vid en enskild händelse eller för en enskild yrkesgrupp men på det stora hela är kopplingen tydlig mellan den anställdes lön och vad arbetsgivaren tjänar på hans arbete.
Det är något helt annat. Här pratade vi om vad som debiterades kunden för en viss tids arbete och kopplingen mellan det och lön.D Derbyboy skrev:
Att det finns en stark koppling mellan vad arbetsgivaren tjänar på någon och vad denne har i lön är ju rätt självklart.
Ah ok, du uttryckte dig väldigt generellt utan koppling till tråden gällande kopplingen lön och prestation. Ditt första svar med exempel handlade heller ej om tråden. Nu är tydligen kopplingen ”självklar”.
Vad är det du inte förstår? Exempelvis en hög chef kan ha hög lön trots att inte en minut av dennes tid kan faktureras till kund. På motsatt sätt kan man ibland fakturera ganska hög timtaxa för relativt lågavlönad personal. Tycker du det är konstigt?D Derbyboy skrev:
Tror det är väldigt vanligt att högpresterande är övertidsavlösta och därmed inte kostar arbetsgivaren något för restid och kvällsjobb. Däremot debiteras troligen kunden. Förhoppningsvis har den högpresterande såpass bra grundlön att det ändå bär sig.
En anledning för mig att inte ta en tjänst med mycket resor är att jag inte vill jobba gratis på min fritid, jag är hellre hemma. Trots att resor brukar kunna vara både utvecklande och ofta roliga. Men jag har för lite fritid för det. Dessutom när man knappt får kaffe på flyget. En kollega berättade just att man inte ska åka till usa över Island, inte bara ingick ingen mat utan dessutom var den slut om man inte förbeställt eller stod först i kön. Fakirresor utan sömn, mat och ersättning funkar inte om de sker regelbundet.
Nu inser jag att det är skillnad på att ta bilen 30 minuter eller flyga till en annan kontinent.
Men resonemanget att lön/ersättning och debitering inte måste vara ett till ett gäller nog ofta.
Och att de flesta, förutom hantverkare och egna konsulter som utgår från hemmet, oftast får betala resan till arbetsplatsen själva men gör övriga resor över dagen på arbetstid. Att ständigt debitera någon annan för resor från hemmet till arbetet är normalt sett inte ok ur skattesynpunkt.
En anledning för mig att inte ta en tjänst med mycket resor är att jag inte vill jobba gratis på min fritid, jag är hellre hemma. Trots att resor brukar kunna vara både utvecklande och ofta roliga. Men jag har för lite fritid för det. Dessutom när man knappt får kaffe på flyget. En kollega berättade just att man inte ska åka till usa över Island, inte bara ingick ingen mat utan dessutom var den slut om man inte förbeställt eller stod först i kön. Fakirresor utan sömn, mat och ersättning funkar inte om de sker regelbundet.
Nu inser jag att det är skillnad på att ta bilen 30 minuter eller flyga till en annan kontinent.
Men resonemanget att lön/ersättning och debitering inte måste vara ett till ett gäller nog ofta.
Och att de flesta, förutom hantverkare och egna konsulter som utgår från hemmet, oftast får betala resan till arbetsplatsen själva men gör övriga resor över dagen på arbetstid. Att ständigt debitera någon annan för resor från hemmet till arbetet är normalt sett inte ok ur skattesynpunkt.
Tumlehed - Östad 55 minuter!T ToRy skrev:En timme Göteborg - Lerum...? Har han kontoret längst ut på Runstensvägen och du bor långt åt helvete upp i Slätthult tar det inte 60 minuter. Centralt Göteborg till Centralt Lerum tar väl snarare 20 minuter. Där har du något att titta på.
"Organisera bilder" känns som en ren blåsning. Varför spendera 40 minuter på plats för att sen sitta vid datorn och glo på bilder?
snittet för denne oseriöse borde ligga på 300/h,K Kane skrev:
forumet har sammanställt just detta:
https://www.byggahus.se/arkitektur/sa-mycket-kostar-arkitekt#2047-pris-pa-arkitekt
du får hålla med om att han inte tillhör de kända arktiekterna även om han tar betalt som såna 🤣😂
Var det arkitekten som kontaktade bryggaren?tomandsophie skrev:
Och på så sätt fixades arbete åt bryggaren?
Jag undrar just varför inte arkitekten även andra gången kontaktade byggare?
Det är bryggaren som ska fixa problemen.
Skicka fakturan från arkitekten till bryggaren och se vad som händer.
Mjo, men Tumlehed är knappast Göteborg och Östad är ännu mindre Lerum. Jo, kommunerna stämmer men ingen som bor i Östad skulle ens under pistolhot säga att denne bor i Lerum. 😉M -MH- skrev:
Till och med mitt exempel med Runstensvägen (knappt ens V.Frölunda) och Slätthult (postadress Stenkullen) är varken Göteborg eller Lerum om man inte pratar strikt kommuntillhörighet.
Oavsett yrkeskategori tar alla hantverkare och likvärdiga i branschen ut ersättning/ timme,+ resersättning inget konstig jag bor ca 2timmar från närmaste elektriker vore ju lite konstigt om han körde 4tim utan att få betalt!!tomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Tekniker och konstruktörer betalar man för erfarenhet. Tiden det tar för en erfaren konstruktör att hitta felet kan ta 20min men för att komma dit ligger 20år i erfarenhet. Ser inga problem att betala för kunskap. Dock skall det vara tydligt förmedlat innan.
Liknande trådar
-
Vad tror ni att det skulle kosta få detta nyckelfärdigt?
Hustillverkare -
Vad skulle det kunna kosta att grusa 2 000 m² mark för parkering?
Grund & Markarbeten -
Varför skulle det kosta att sänka hastigheten? (OpenInfra)
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hej ! Vad skulle det kosta att dra staket med grind dörr ? Ca 12-13 meter långt,
Altan & Uteplats -
Vad skulle det kosta att totalrenovera köket, platsbyggt?
Kök