Jag skulle nog bestrida hela arkitekträkningen, om kommunikationen har gått till som du skriver. Motivera med "ej beställt". Om han vill ha betalt för att "komma förbi och titta", så får han vara tydligare med det i förväg.

OM det nu skulle vara så att det kan anses att du faktiskt har beställt besöket, så skulle jag i första hand ändå bestrida med motiveringen att han som arkitekt inte borde ta ett uppdrag som handlar om bygg konstruktion/markarbete, han borde inse att han inte har rätt kompetens (han har ju inte "gjort" något).

Och i andra hand bestrida en del av fakturan. Två timmar restid för 80 km är orimligt, Två timmar för att skriva rapport och organisera bilder är orimligt. Och har ju tydligen dessutom inte utförts?

• Gilla
Sebastian94 och 9 till
  • Laddar…
Jag förstår ju poängen såklart men jag vet inte riktigt vad en arkitekt har med ett dylikt problem att göra. Dessutom ligger nog en arkitekts debiteringsnivå i nivå med dyrare advokater så summorna ser jag inte som anmärkningsvärda ändå. Vederbörande hade troligen kunnat fakturera betydligt mer än 7000kr sittandes på sitt kontor och göra jobb åt andra.
Men visst hade vederbörande kunnat vara mer tydlig men å andra sidan borde även beställaren kunna begripa saken och åtminstone frågat om priset.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
tomandsophie tomandsophie skrev:
Jag håller med, men poängen är att han vill ha 1400kr för att köra från Göteborg till Lerum, och 1400kr för att köra tillbaks. 80km totalt.
2800kr för att köra 80km?
Hade han inte kört bil hade han kunnat arbeta med annat, timkostnaden ser inte särskilt märklig ut. Han borde ha varit tydligare men du borde även frågat vad det kommer att kosta.

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jag vet inte riktigt vad en arkitekt har med ett dylikt problem att göra
Just därför borde arkitekten inte åta sig ett sådant uppdrag, om han nu anser sig ha fått ett uppdrag.

• Gilla
Tord Gustavsson och 2 till
  • Laddar…
En timme Göteborg - Lerum...? Har han kontoret längst ut på Runstensvägen och du bor långt åt helvete upp i Slätthult tar det inte 60 minuter. Centralt Göteborg till Centralt Lerum tar väl snarare 20 minuter. Där har du något att titta på.
"Organisera bilder" känns som en ren blåsning. Varför spendera 40 minuter på plats för att sen sitta vid datorn och glo på bilder?

• Gilla
Tord Gustavsson och 1 till
  • Laddar…
Normalt sett så är det väl inte faktisk tid som debiteras utan det kanske handlar om minsta debiterbar tid är en timme per resa kanske. Och sen lika med andra delar av debiteringen. Finns nog inga som debiterar per påbörjad minut direkt.

S Stefan1972 skrev:
Vederbörande hade troligen kunnat fakturera betydligt mer än 7000kr sittandes på sitt kontor och göra jobb åt andra.
Det är många arkitektfirmor som har det riktigt tufft nu, med sviktande nyproduktionssiffror. Det kan ju också vara en faktor som gör att fakturerad tid försöker fångas in på de få uppdrag som finns.

TRJBerg
Generellt tycker jag man ska alltid nämna kostnaden i förväg om det handlar om 7000:- för en privatkonsument.
Sedan så om man är anlitad som för ett uppdrag i professionen så är det inte orimligt att debitera all tid som gått åt till uppdraget som man inte kunnat debitera annan uppdragsgivare.
Men man måste också ta hänsyn till vad som är etablerad sedvana i branschen. T ex om jag vill ha offert av en hantverkare så förutsätter jag att han inte debiterar för det, oavsett om han kommer till mig för att bedöma arbetet. Såvida inte han talar om i förväg vad han kommer debitera för det. (Kommer i det senare fallet förmodligen artigt tacka nej.)
Vad som är sedvana för en arkitekt vet jag inte, kanske någonstans mellan hantverkare och advokat.

• Gilla
Sebastian94
  • Laddar…
jag hoppas att du skämtar att inte arkitekten ska få betalt.

ska han inte ha betalt bara för han kör bil?
det är ju tid han inte kan utföra andra jobb och han ska täcka alla omkostnader ändå.

tar för givet att du åker ut och utför jobb gratis i ditt arbete om du inte uttryckligen ber om en kostnad?

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
OM det verkligen finns ett beställt uppdrag, och det faktiskt går åt den tid som påstås, och det är en skälig tid för uppgiften, för bilkörning, titta på bilder osv. Så skall arkitekten givetvis debitera för all den tiden.

Men här är det inte tydligt att det finns en beställning av ett uppdrag. Därmed ingen rätt att debitera överhuvudtaget. och den påstådda tidsåtgången är inte skälig för den uppgift som påstås ha utförts. Så även OM det fanns en beställning så är fakturan oskälig.

• Gilla
Tord Gustavsson och 5 till
  • Laddar…
Hej
Det ligger något i de flesta kommentarerna.
Jag skulle åtminstone överväga att arkitekten har ett visst ansvar som anvisat/beställt en firma som inte svarar på ett normalt sätt.
Försök få arkitekten bli en del av problemet och se till att han ser till att byggfirman åtgärdar problemet utan följdskador.
Det finns ett visst värde i att arkitekten gjort ett jobb som konsult i detta fall även om jag tycker illa både att han ska få betalt och hur han tar betalt.
Rimligt konsultarvode kanske kan vara hälften OM han eldar på "sin" byggfirma som uppenbarligen gjort fel.
Att vara ogin mot arkitekten kanske biter TS i svansen om motparterna gnider ihop sig.
En frisk pragmatisk lösning som TS är bekväm med kan nog både levereras och godkännas av arkitekten, men håll tungan i rätt mun så det inte blir ökande kostnader.
/Workingclasshero

S Stefan1972 skrev:
Normalt sett så är det väl inte faktisk tid som debiteras utan det kanske handlar om minsta debiterbar tid är en timme per resa kanske. Och sen lika med andra delar av debiteringen. Finns nog inga som debiterar per påbörjad minut direkt.
Nej, men om han lägger en halvtimme ut och en halvtimme hem ska det till en riktigt gniden jävel för att debitera två timmar. Personligen skriver jag halvtimmar så även om jag kör 35 minuter ut och hem blir det möjligen en och en halv timme totalt.
Vill man debitera allt i heltimmar så KAN man ju lägga tio minuter på att köra dit, vara på plats i 10 minuter och köra hem på tio till. Total använd tid 30 minuter, debiterad tid tre timmar. Jag hade skrivit en timme i det fallet.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
rot bidraget då ? funkar inte det

Arkitekten har rätt att debitera för nedlagd arbetstid. Dock kunde arkitekten ha informerat TS i förväg om att kostnaden blir i saftigaste laget för relativt lite arbetsinsats.

Själv tycker jag summan arkitekten debiterade TS för arbetsinsatsen är för stor. Borde ha räckt med halva summan dvs 3500kr för en koll och lite mail.

• Gilla
Torp_160
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nej, men om han lägger en halvtimme ut och en halvtimme hem ska det till en riktigt gniden jävel för att debitera två timmar. Personligen skriver jag halvtimmar så även om jag kör 35 minuter ut och hem blir det möjligen en och en halv timme totalt.
Vill man debitera allt i heltimmar så KAN man ju lägga tio minuter på att köra dit, vara på plats i 10 minuter och köra hem på tio till. Total använd tid 30 minuter, debiterad tid tre timmar. Jag hade skrivit en timme i det fallet.
fast vad jobbar du med då? Det är ju inte så att det är lika för alla. Finns nog advokater och arkitekter som inte åker ut för mindre än 10k i timmen. Eller nån annan mer välbetald yrkesgrupp.

• Gilla
marcdard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.