28 047 läst · 84 svar
28k läst
84 svar
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Folk som är uppfostrade normalt och har normal social förmåga får inte massa kunder som startar trådar på Byggahus.O oliven1 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 937 inlägg
Normala advokat arvoden är 1800-2500kr/tim sedan om någon enstaka någon gång lyckas med 10tkr i timmen må hända men det är ingett vanligt..S Stefan1972 skrev:
Jag hade tolkat "komma förbi" som att han skulle ut till mina krokar och bara kunde svänga inom snabbt och ta en titt, bestrid allt med hänvisning till att han inte har presenterat någon uppskattad kostnad för besöket.tomandsophie skrev:
https://www.expressen.se/ekonomi/pengaregnet-efter-saab-tar-aldrig-slut/R Rejäl skrev:
56 miljoner på ett år blir ca 31 000:- i timmen om man jobbar 225 dagar om året. Och då är det prisnivån som gällde 2013, så samma förvaltare skulle säkert fakturera 40-50 000:- i timmen i dag...
Nu är ju detta en konsumentsida och ser inga timarvoden på 10tkr för en advokat som ska fakturera en konsument som skäliga, vad som har hänt i Saab fallet har jag ingen aning om och tänker inte läsa in mig heller..useless skrev:
Har en vän som konkursade ett bolag förra året advokaten konkursförvaltaren fakturerade 2500kr ex moms i timmen..
Så jag vidhåller att dom normala taxorna är det jag tidigare skrivit!
Det är ju ett garantiärende så självklart att husägaren inte ska betala arkitektfirman, men arkitekten kan ju fakturera byggfirman som gjort sig onåbar.O oliven1 skrev:
Nä, det är så klart inte lika för alla. Men - och nu kanske jag tolkar fel - en arkitekt som arbetar med tillbyggnader på folks normala hem kan inte vara hur dyr som helst och borde kanske inte vara för hård med minst-en-timme-debitering heller. Jag tänker att det är skillnad på vilken typ av projekt man jobbar på, om man jobbar med såna här relativt små projekt mot privatpersoner eller om man ritar ett fjärde Gothia-torn.S Stefan1972 skrev:
Själv är jag brandlarmstekniker, jobbar aldrig mot privatpersoner men skulle ändå aldrig drömma om att skriva en timmes restid för en kvart PLUS en timmes arbetstid om jag lägger tjugo minuter på själva arbetet. Då får kunden en faktura på en timme totalt. Hade jag fakturerat en privatkund två timmar för det hade jag skämts (hela vägen till banken 😉).
Känns väl som att det är att som brustit i att kolla upp vad det kostar . . Iaf om den restid du nämner är räknas från den ort där de har sitt kontor...tomandsophie skrev:Vi kontaktade arkitekten som gjorde ritningarna för vår tillbyggnad för fyra år sedan, då vi såg att det var problem med en del av byggnaden (pelaren under det nya rummet lutar något) som behövde justeras. Han svarade snabbt på mitt mail och sa att han skulle komma ut och ta en titt. Jag sa att jag var väldigt tacksam för hans tid och jag såg fram emot att höra från honom. Han sa inga problem.
Han kom ut medan vi var på jobbet och skickade mig senare ett mail där han förklarade att marken hade sjunkit lite under pelaren och att det skulle vara enkelt nog att göra justeringarna själv.
Dagen efter fick jag en faktura på 7000kr! Det står 1100kr (+ moms) timpris.
30 minuter - skriva mejl och kontakta byggherren.
2 timmar - restid.
40 minuter på plats.
2 timmar - organisera bilder och skriva rapporten.
Vi har inte haft några bilder, och rapporten var ett enkelt kort mejl.
Jag anser att detta är helt orimligt. 7000kr för ett snabbt besök hos oss och ett par mejl?
Eller?
Det verkar konstigt att betala en arkitekts timpris medan han bara köra bilen.
Och 2 timmar för att sammanfatta bilder och skriva några få ord?
Och skulle inte han har sagt någonting om kostnad innan han kom ut?
Fast TS har ju inte fått hjälp med sitt problem.O oliven1 skrev:
Det var ju en plint som satt sig. Det viste ju redan TS, men fick inte tag i byggfirman.
Tjänsten att skriva ett mail till byggfirman till en kostnad av 7000kr är inte rimligt.
restid, utredning, konsultation och skriv PM är inte hjälp?
det måste inte vara fysiskt arbete för att man ska få betalt eller vad tror du arkitekter arbetar med?
det måste inte vara fysiskt arbete för att man ska få betalt eller vad tror du arkitekter arbetar med?
blackarrow skrev: