Vi kör allt när det passar och behövs. Ibland sammanfaller det. Är väl inget konstigt. Du kan ju inte tvätta och torktumla när du inte är hemma eller inte är vaken. Klart det sammanfaller ibland.K kniv skrev:
Nja. Tvätten blir inte bra att bli liggandes. Framförallt svart tvätt som snabbt måste hängas upp.K kniv skrev:
Sen tänkte jag ju ett steg längre och menade att tömma och fylla på med ny tvätt.
Torktumlaren går såklart bra men likaså där måste någon plocka ur. Jag är inte intresserad av att plocka tvätt det första jag gör när jag varje dag när jag kommer hem för att jag inte får köra spisen ugnen och tvätt tork samtidigt.
Jag tror att när TS skriver gäster så kan det innebära personer som lånar eller hyr boendet när TS inte är där.
Han kan alltså inte styra upp allas beteenden på plats till perfektion utan får samtal när strömmen går från någon gäst som inte har en aning om vad som hänt och sedan blir det först då han får förklara att säkringarna pallar inte allt detta samtidigt. Ni vet hur en del svenskar är på semester, kör AC för fullt samtidigt som fönstret är öppet...
Han kan alltså inte styra upp allas beteenden på plats till perfektion utan får samtal när strömmen går från någon gäst som inte har en aning om vad som hänt och sedan blir det först då han får förklara att säkringarna pallar inte allt detta samtidigt. Ni vet hur en del svenskar är på semester, kör AC för fullt samtidigt som fönstret är öppet...
exakt så är detHemingway skrev:
Jag tror att när TS skriver gäster så kan det innebära personer som lånar eller hyr boendet när TS inte är där.
Medlem
· Västernorrland
· 11 220 inlägg
Kanske lättare ts redgör för hur de faktiska förhållandena är? Vad handlar det om för boende. En lägenhet eller är det gjort så fler kan hyra separat eller vad handlar det om?
bara för att få klarhet i huvudfrågan om vi kan få trefas: är det tre faser i luftledningen eller inte? Om det inte är det lägger vi ju ned den tanken. Men är det tre faser i stolpen finns det ju möjlighet att diskutera vidare med el-admin. bifogar en bättre bild på stolpen. Tack så långt för input!
vårt 'sommarhus' som vi lånar ut och hyr ut emellanåt. som en normalstor villa. problem uppstår mest vid uppstart av kallt hus (som nu när vi är här) eller vid andra tillfällen när vi måste tvätta och städa när vi lämnar. tidsschemat är tight när man skall passa flygtider och så, men som sades innan så kan vi leva med det som det är nu, men det blir problem när andra kommer hit som inte gärna vill fixa med säkringar som går, starta om maskiner etc.S Stefan1972 skrev:
Bästa svaret
På sista bilden ser det ut att vara fyra linor i stolpen vilket skulle kunna tyda på trefas. Men jag skulle inte låsa mig vid just enfas/trefas-diskussionen direkt. Det kan lika gärna vara att du kan utöka din enfasanslutning, vilket är vanligt utanför Norden.
Stora delar av Italien ett lite speciellt upplägg där man abonnerar på en effekt. Överstiger man den effekten slår en kontaktor i elmätaren ifrån en efter några sekunder/minuter. Kan vara att det bara är en avtalsfråga att öka den effekten mot en lite högre fast årsavgift från nätägaren, lite som vi i Sverige betalar olika för olika fysiska säkringsstorlekar (16-20-25 A). Endast nätägaren kan tyvärr svara på vilken effekt ni max kan få så ni får nog ligga på dem även om de är krångliga, eventueltl med hjälp av en lokal elektriker.
Som någon skrev tidigare i tråden sitter där en 63 A minibrytare som "huvudsäkring". Har ni lite tur så kan ni få enfas 63 A = 14 kW ca.
Men Italien har normalt små elanslutningar till privatbostäder. 3 kW är vanligt, då med gasvärme, gasspis och traditionellt ingen luftkonditionering eller torktumlare.
Stora delar av Italien ett lite speciellt upplägg där man abonnerar på en effekt. Överstiger man den effekten slår en kontaktor i elmätaren ifrån en efter några sekunder/minuter. Kan vara att det bara är en avtalsfråga att öka den effekten mot en lite högre fast årsavgift från nätägaren, lite som vi i Sverige betalar olika för olika fysiska säkringsstorlekar (16-20-25 A). Endast nätägaren kan tyvärr svara på vilken effekt ni max kan få så ni får nog ligga på dem även om de är krångliga, eventueltl med hjälp av en lokal elektriker.
Som någon skrev tidigare i tråden sitter där en 63 A minibrytare som "huvudsäkring". Har ni lite tur så kan ni få enfas 63 A = 14 kW ca.
Men Italien har normalt små elanslutningar till privatbostäder. 3 kW är vanligt, då med gasvärme, gasspis och traditionellt ingen luftkonditionering eller torktumlare.
På bilden i första inlägget syns bara två trådar. Stolpen i inlägg #37 tycks ha fyra trådar från vänster och tre ut till höger. Jag kan inte säga något säkert ifrån bara en bild av en elledning. Men är det fyra ledare kan det vara trefas. Är det två ledare som på första bilden kan det inte vara trefas. För mig känns det som du fokuserar på fel sak. Om elleverantören säger att du kan få en högre effekt på befintlig enfasmatning. Vad är problemet? Varför inte bara slå till? Vilken effekt kan du få?B baier skrev:bara för att få klarhet i huvudfrågan om vi kan få trefas: är det tre faser i luftledningen eller inte? Om det inte är det lägger vi ju ned den tanken. Men är det tre faser i stolpen finns det ju möjlighet att diskutera vidare med el-admin. bifogar en bättre bild på stolpen. Tack så långt för input!
Medlem
· Blekinge
· 10 879 inlägg
Men lär sig inte gästerna om ni påpekar för dom att inte dra på allt samtidigt? Dom kan väl stänga av saker och sätta tillbaka säkringen. Eller?B baier skrev:
Thomas, tänk dig att ha hyrt ut 10 veckor under en sommar och varje vecka få liknande samtal på tillfällen när du är upptagen med något annat och inte önskar bli störd. Skulle det inte vara skönare att ordna en lösning så att gästernas beteende faktiskt fungerar istället, genom tekniska ändringar istället för att utbilda varje ny hyrare?
Jag tror däremot att säkra upp på en-fas borde vara förstahandsalternativet. Om man utgår ifrån svenskt scenario så är ju 63A en väldigt stor säkring (då vi har tre-fas) men med en-fas är det inte lika mycket och behöver därför inte heller vara lika dyr eller krånglig apparat att säkra upp till.
Jag tror däremot att säkra upp på en-fas borde vara förstahandsalternativet. Om man utgår ifrån svenskt scenario så är ju 63A en väldigt stor säkring (då vi har tre-fas) men med en-fas är det inte lika mycket och behöver därför inte heller vara lika dyr eller krånglig apparat att säkra upp till.
Medlem
· Blekinge
· 10 879 inlägg
Jag gissar att TS har skaffat en hungrig induktionshäll som vill gärna ha trefas.
Ja, du sammanfattar diskussion bra tänker jag. Vi går vidare med el-admin. Tack, klart slut.S SkaneErik skrev:På sista bilden ser det ut att vara fyra linor i stolpen vilket skulle kunna tyda på trefas. Men jag skulle inte låsa mig vid just enfas/trefas-diskussionen direkt. Det kan lika gärna vara att du kan utöka din enfasanslutning, vilket är vanligt utanför Norden.
För grundläggande förståelse hos trådskaparen vill jag bara påpeka att det inte finns obegränsat med elström bara för att det är draget ett visst antal trådar, i en viss grovlek (som för övrigt ser väldigt klent ut på bilderna) så måste elströmmen produceras någonstans. Därefter distribueras via högspänning till regionen och sedan transformeras ned till användbar spänning och fördelas jämt till alla förbrukare. Lokala transformatorer är en vanlig flaskhals och det är dyrt att byta. En transformator kan bara ge en viss effekt, sedan är det stopp.
Det är likadant i Sverige (fast historiskt nog betydligt bättre dimensionerat). Mitt och flera andra hus är kopplade till en stolptransformator av det mindre slaget. Skulle jag vilja betala för mer än 25A (men 3-fas i Sverigefallet) så blir det riktigt dyrt då det måste till ny, större trafo, kanske matningen till den inte räcker och måste göras om, mm.
Det är likadant i Sverige (fast historiskt nog betydligt bättre dimensionerat). Mitt och flera andra hus är kopplade till en stolptransformator av det mindre slaget. Skulle jag vilja betala för mer än 25A (men 3-fas i Sverigefallet) så blir det riktigt dyrt då det måste till ny, större trafo, kanske matningen till den inte räcker och måste göras om, mm.