Precis. Såg att man också normalt bara kan begära anslutning upp till max 6 kW i Italien:
"Elektricitet i Italien – De flesta hem har en strömförsörjning på mellan 3 och 3,2 kilowatt, vilket är nödvändigt för att driva hushållsapparater och belysning. Du kan begära en större strömförsörjning på upp till 6 kilowatt beroende på dina behov, men tänk på att detta kommer att medföra en större fast avgift. Elektriciteten levereras och regleras huvudsakligen av ENEL-koncernen som är verksam i hela Italien."
Fyra luftvärmepumpar som avsäkras med 10 A var blir ju bara det 40 A eller 9,2 kW. Tittar man på italienska ENELs sajt (motsvarar ungefär gamla Vattenfall i Sverige) under "El, Gas och Fiber - erbjudanden" så står det "Ljus, Gas och Fiber" när man översätter till svenska. Dvs i Italien ser man på saken så att elektricitet i första hand används för att få ljus hemma. Säger nog en del om dimensioneringen av el-nätet.
"Elektricitet i Italien – De flesta hem har en strömförsörjning på mellan 3 och 3,2 kilowatt, vilket är nödvändigt för att driva hushållsapparater och belysning. Du kan begära en större strömförsörjning på upp till 6 kilowatt beroende på dina behov, men tänk på att detta kommer att medföra en större fast avgift. Elektriciteten levereras och regleras huvudsakligen av ENEL-koncernen som är verksam i hela Italien."
Fyra luftvärmepumpar som avsäkras med 10 A var blir ju bara det 40 A eller 9,2 kW. Tittar man på italienska ENELs sajt (motsvarar ungefär gamla Vattenfall i Sverige) under "El, Gas och Fiber - erbjudanden" så står det "Ljus, Gas och Fiber" när man översätter till svenska. Dvs i Italien ser man på saken så att elektricitet i första hand används för att få ljus hemma. Säger nog en del om dimensioneringen av el-nätet.
Om man läser på https://it.wikipedia.org/wiki/Distribuzione_di_energia_elettrica så ser man att av utländska hushållskunder i Italien så har 73000 st lyckats få en abonnemangseffekt högre än 6 kW. Detta av totalt 5,8 miljoner utländska hushållskunder i Italien. Motsvarar alltså 1,26%. Man behöver säkerligen en stor portion tur och gott om tid för att lyckas med det. Av Italiens 23,7 miljoner egna hushållskunder så har bara 0,47% en effekt överstigande 6 kW.
Redigerat:
Det går dock att lösa med batteri och växelriktare. I dessa länder är det vanligt att man har solceller för att driva luftkondionering och med 20kwh batteri så klaras ofta en hel del av elbehovet under natten. Ofta är det inte tillåtet att exportera el, men man kör mer som ö-drift och laddar bara från elnätet vid behov. Det går också att få trefas lokalt på fastigheten även om inkommande el bara är 1-fas.
Men att du inte är intresserad av det och att det inte går är ju två vitt skilda saker. Att påstå att det inte går är ju helt fel.Dr Benz skrev:
Nja. Tvätten blir inte bra att bli liggandes. Framförallt svart tvätt som snabbt måste hängas upp.
Sen tänkte jag ju ett steg längre och menade att tömma och fylla på med ny tvätt.
Torktumlaren går såklart bra men likaså där måste någon plocka ur. Jag är inte intresserad av att plocka tvätt det första jag gör när jag varje dag när jag kommer hem för att jag inte får köra spisen ugnen och tvätt tork samtidigt.
Haha, nej, men det är inget att ha (enligt vissa på detta forum..)B baier skrev:
Vill man ha trefas in i sitt hus så är en fastighet här I Norden ett tämligen säkert kort. Även hus i Tyskland brukar gå bra, sedan är det mera osäkert och t.om ovanligt.
Detta gäller även om man ska hyra ut det till gäster. Som kuriosa kan nämnas att på Island är 1 fas 63 A det vanligaste.
Men i Italien med flera så är ganska svaga 1 fas mätningar väldigt vanligt. Detta är en mycket stor anledning till att elektrifieringen av personbilar går segare där.
Detta gäller även om man ska hyra ut det till gäster. Som kuriosa kan nämnas att på Island är 1 fas 63 A det vanligaste.
Men i Italien med flera så är ganska svaga 1 fas mätningar väldigt vanligt. Detta är en mycket stor anledning till att elektrifieringen av personbilar går segare där.
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
Fast stolpen kan ju lika gärna ha el till fyra abonnenter...........inte att det är fyra enskilda ledare alltså utan 4st par.
Hahaha rolig elanslutningB baier skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä jag kunde inte låta bli när det jämt diskuteras så mycket "ajabaja inget hempul" sen installerar elbolagen såhär och inom EU 😂
Undra vad Elsäkerhetsverket i Sverige skulle säga.
Angående 3fas så blir det nog svårt.
Men sen beror det ju på hur mycket är huvudsäkringen på enfas och hur mycket man kan öka där.
Är det en rejäl en så går det mesta ändå köra med enfas men kräver dock lite fetare kablar mm.
Redigerat:
Det är i länder som dessa som effektarifferna är utformade...J Josth skrev:Om man läser på [länk] så ser man att av utländska hushållskunder i Italien så har 73000 st lyckats få en abonnemangseffekt högre än 6 kW. Detta av totalt 5,8 miljoner utländska hushållskunder i Italien. Motsvarar alltså 1,26%. Man behöver säkerligen en stor portion tur och gott om tid för att lyckas med det. Av Italiens 23,7 miljoner egna hushållskunder så har bara 0,47% en effekt överstigande 6 kW.
Som vi nu tvingas på via EU.