Ja, det vi har hört är att det går att öka effekten på en fas. Men vi når kanske inte ända fram. Men det skulle isf bli bättre än idag. Vår tanke var bara att det kanske fanns en annan bättre lösning med tre faser.A Avemo skrev:
Problemet är väl att ni valt att använda el till precis allt och inte använda gas som är brukligt?B baier skrev:
Det är väl därför man bygger stenhus med tjocka väggar som lagrar både kyla och värme, samt målar dessa vita för att inte absorbera solens strålar så mycket. El brukar va rätt dyr i sydeuropa, känner en i Portugal som inte har råd med AC pga elen blir så dyr på sommaren.B baier skrev:
Det kan vi ju bara spekulera om. Vet du vilken effekt de kan erbjuda er? 50A enfas borde räcka långt. Det klarar effektmässigt detsamma som trefas 16A som väldigt många i Sverige klarar sig utmärkt på.B baier skrev:
I bergen eller vid kusten, vilket klimat?B baier skrev:
Jag som bor i södra Skåne tänker på hur jag oftast inte behöver någon torktumlare alls förutom någon gång mitt i vintern, tvätt hängs utomhus...nog borde det vara mildare i zonen runt Rom..tänker jag 🤔
Modern tvättmaskin drar ju nästan ingen ström, nån kW när den värmer, samma med diskmaskin.
Nja, runt 2kW är närmare sanningen.
Effektvakter på LL-pumparna? Dom kan knappast vara kritiska. Hur stort är huset för att behöva 4st. Hade kanske varit bättre med en utedel och 4 innedelar om man är ute efter spridningen. 4 luft-luft pumpar är mycket…