Har du exempel på försäkringar där detta är sant? Det enda jag sett är att bolagen rekommenderar att inte köra maskiner på natten. Men det finns ingenting i villkoren om att ersättning uteblir eller sänks om man kör dem när man inte är hemma.N Niq skrev:
Eftersom kläderna blir förstörda av att ligga fuktiga i tvättmaskinen så kan man inte det nej. Torktumlaren sköter sig själv.K kniv skrev:
Gäller återigen framförallt svarta kläder.
Är ju inte extremt dyrt längre att få 3-fas via solceller och batteri (jag skulle kunna bygga ett system under 100k). Men i Sverige är det ju inte ett alternativ på grund av vintern, det skulle bara fungera typ mars till oktober om man inte var beredd att ladda batteriet med 230 — men Italien kanske det skulle fungera?
Jodå det var ingen dum ide.M Messier1994 skrev:Är ju inte extremt dyrt längre att få 3-fas via solceller och batteri (jag skulle kunna bygga ett system under 100k). Men i Sverige är det ju inte ett alternativ på grund av vintern, det skulle bara fungera typ mars till oktober om man inte var beredd att ladda batteriet med 230 — men Italien kanske det skulle fungera?
Just såna här saker är batterier bra! Dvs balansera elnätet.
Lär nog bli mer såna lösningar i framtiden.
En sak som jag dock undrar att varför har inte husen solpaneler i Kanarieöarna?
Jag vet har inget med Italien nu att göra och har aldrig besökt Italien.
Men tänkte att landets lokala regler osv kan också ställa till det 🤔
Sedan när man t ex besökt Grekland så har ungefär varenda hus varmvattenberedare och solpaneler på taket!
Men de här med Spanien??
Jag skulle direkt smälla upp paneler och batteri och därmed ha bla AC som går "gratis".
Men helt rätt det här om Sverige här tar det flera år att betala tillbaka om de ens nånsin gör det för att elen är ju billig på sommaren när det produceras el av solen och vintern när elen är dyr har man ingen nytta av paneler. Däremot borde batterilösning vara en grej mot effektavgifter som har kommit och kommer.
Redigerat:
Med den skrivningen är man ju rökt även om man är hemma, inte så att man sitter och tittar på tvättmaskinen. Dom säger ju inget om att övervakningen sker på distans.N Niq skrev:
Jag har brandvarnare till hemlarmet samt möjlighet till att bryta strömmen oavsett vart jag är.
Klicka här för att svara