11 149 läst · 127 svar
11k läst
127 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Bra att veta. Om inte rostfri ståltank, vad kan det då vara för material? Koppar? Också rostfritt, men kallas inte rostfritt.Tomture61 skrev:
Jaha, är detta verifierat eller vad man antar? Har man satt några stycken av de olika typerna bredvid varandra och kollat?P PHPersson skrev:
Menar att det tar 25 år att kolla.
I min värld är detta inte logiskt att fler timmar igång ger längre livslängd än färre timmar igång.
Redigerat:
Hustillverkare tänker att de vill leverera ett relativt kostnadseffektivt komplett system till oss huskonsumenter som har tre funktioner i en enhet där inte fjärrvärme finns installerad i gatan, dvs enheten ska kunna leverera:
1. Kontinuerlig ventilation av huset.
2. Leverera värme till huset.
3. Leverera varmvatten för bad/dusch.
Nya moderna tätbebyggda hus behöver inte särskilt mycket tillförd energi. Därav föredrar de flesta hustillverkare att leverera ett välbeprövat flvp system från Nibe. I mitt förra nybyggda hus hade jag ett Nibe F750 vilket funkade fint. I vårt nya hus har vi ett bättre Nibe F735 som ska vara ännu bättre och mer effektivt.
Nya moderna tätbebyggda hus behöver inte särskilt mycket tillförd energi. Därav föredrar de flesta hustillverkare att leverera ett välbeprövat flvp system från Nibe. I mitt förra nybyggda hus hade jag ett Nibe F750 vilket funkade fint. I vårt nya hus har vi ett bättre Nibe F735 som ska vara ännu bättre och mer effektivt.
Har Nibe kundservice på tel? Vet någon?Skymag skrev:Hustillverkare tänker att de vill leverera ett relativt kostnadseffektivt komplett system till oss huskonsumenter som har tre funktioner i en enhet där inte fjärrvärme finns installerad i gatan, dvs enheten ska kunna leverera:
Thermia har det. Jättebra! Jätteskönt att kunna ringa och prata med vanlig person som är duktig
IVT har det inte. Ej telefonnummer. De hänvisar till återförsäljare. Inte bra för mig, hur jag ser det. Då blir det ojämn support och service.
S735-7 finns med koppar / emaljerad eller rostfri tank . Vad som kan passa får man konsultera VVS firman (vattenkvaliteten)L L Jan skrev:
Ang telnr så kan man få råd ang vilken VP som kan passa , kolla Nibes hemsida . Rent allmänt så borde en lite större VVS firma även fixa detta .
Min erfarenhet är att Nibe hänvisar till avtalade service och reparationsfirmor.L L Jan skrev:
I mitt förra hus fick jag anledning att använda den anvisade firman vid några tillfällen. Det funkade bra då firman löste problemet och gjorde service på flvp.
Där vi bor nu är det en annan firma jag är anvisade till om det blir problem med något jag själv inte fixar.
Min nu 14-åriga erfarenhet av Nibe F750 och nu F735 är att systemet mest sköter sig självt. Det man bör vara noga med är att byta luftfilter enligt instruktion.
Emaljerad? Det slutade man med på 70-talet när Kockums fick konkurrens av rostfritt, för olika hushållskärl. Det finns kvar i VP? märkligt för det spricker med tiden. Keramen är inte beständig mot vatten för lång tid.Tomture61 skrev:
Tack. Ingen Nibe då. Bara de som har egen kundservice är intressanta.Skymag skrev:Min erfarenhet är att Nibe hänvisar till avtalade service och reparationsfirmor.
I mitt förra hus fick jag anledning att använda den anvisade firman vid några tillfällen. Det funkade bra då firman löste problemet och gjorde service på flvp.
Där vi bor nu är det en annan firma jag är anvisade till om det blir problem med något jag själv inte fixar.
Min nu 14-åriga erfarenhet av Nibe F750 och nu F735 är att systemet mest sköter sig självt. Det man bör vara noga med är att byta luftfilter enligt instruktion.
Återförsäljare kan försvinna och som du skriver blir andra ointresserade av sådant de inte har installerat.
Nästa bra fråga är. Hur kan en sådan ge så mycket värme, är det tillsammans med elptronen då. Måste nog vara ett häftigt drag i fläkten då, för att få tag i värmen på luften. Luft är en dålig värmebärare, klart ju högre lufttemp, desto mer energi finns i den.Tomture61 skrev:
IVT och NIBE har / är bäst på FLVP , tyvärr är IVT ej med i matchen längre (detta om man bygger nytt) Comfortzone är också ett mycket bra val . Tror att de större tillverkarna av VP ej ser ekonomi i att ha egen support till privatpersoner , blir ju ganska säsongs betonat uppdrag , ska de ta in ny arbetskraft varje höst 🙂L L Jan skrev:
Är det verkligen skillnad? Är de inte sak samma de olika fabrikaten? Samma typ av kompressor osv.Tomture61 skrev:IVT och NIBE har / är bäst på FLVP , tyvärr är IVT ej med i matchen längre (detta om man bygger nytt) Comfortzone är också ett mycket bra val . Tror att de större tillverkarna av VP ej ser ekonomi i att ha egen support till privatpersoner , blir ju ganska säsongs betonat uppdrag , ska de ta in ny arbetskraft varje höst 🙂
Som de flesta bilar och...
Ej säsong, vp igång hela året
Hur kommer du fram till 80-90%? Är det från tillverkarens reklambroschyr så gäller det bara under ideala förhållanden, vilket det sällan är i verkligheten.L lat skrev:
Om du tittar på din temperaturskillnad ute till inne, på 18 grader, så ger dig tilluften 14 av dem, dvs 78% - rätt bra och tillräckligt nära 80% för att man inte ska kunna klaga.
Men tittar du på utgående luft (antar att avluft går ut?) så har den bara lämnat från sig 10 av de 18 graderna, dvs 56%. Om det bara är värmeväxling och ett balanserat frånluftsystem så måste värmen som tillförs inluften tas från utluften - och det är samma luft med samma värmekapacitet så lika många grader. Skillnaden måste antingen komma från en annan värmekälla (som el till fläkten, vilket inte borde vara så mycket) eller genom att ventilationen inte är balanserad utan att du har mer luft ut än in. Men är det inte balanserat så du suger in kalluft nånstans, och den har ingen nytta alls av värmeväxlaren så måste värmas upp av din andra värmekälla istället.
Precis som med bilar så är det samma med VP , finns olika kvalitet - teknik kunnande från olika tillverkare . Har servat teknik i hela mitt arbetsliv så .....L L Jan skrev:
Varför kostar tex en Rolls-Royce 10 ggr mer än tex en kinesisk dussinbil.
Brukar hänga på ett forum som enbart handlar om VP , inträder ett visst stiltje på sommarhalvåret 😉