15 645 läst · 152 svar
16k läst
152 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Det är inte att jag förefaller märkestrogen , har IVT idag .L L Jan skrev:Ok!
Många säger att det är skillnad olika datorer, TV, bilar, men antar att är mer en känsla vilket fabrikat man är van vid och håller sig till. BMW ägare är tex väldigt märkestrogna. Har aldrig förstått varför? Hade en, en gång. Trots premium och dyr, Obekväm, hårda stolar, inga vinteregenskaper och jättedyr att reparera.
Jag håller tex tills vidare på Thermia eftersom de är de enda jag känner till som har direkt kundservice via telefon och mail, samt de omgående svarar. Helt avgörande för mig.
De är de enda i dagsläget som uppfyller energikraven jag har för min fastighet på 161 kvm 😉
Kolla först att den klarar BBR kraven för ditt nybygge .L L Jan skrev:Ok!
Många säger att det är skillnad olika datorer, TV, bilar, men antar att är mer en känsla vilket fabrikat man är van vid och håller sig till. BMW ägare är tex väldigt märkestrogna. Har aldrig förstått varför? Hade en, en gång. Trots premium och dyr, Obekväm, hårda stolar, inga vinteregenskaper och jättedyr att reparera.
Jag håller tex tills vidare på Thermia eftersom de är de enda jag känner till som har direkt kundservice via telefon och mail, samt de omgående svarar. Helt avgörande för mig.
Troligtvis blir du tvungen att bygga ett lågenergihus (mycket väl isolerat) för att få det godkänt .
Blir mycket köpt el för en så klen VP . Eller rättare sagt , finns krav på hur mycket installerad eleffekt man får ha .
Kan bli kallt i huset + duscha på jobbet / gymmet .
Redigerat:
Husägare
· Stockholms län
· 308 inlägg
L L Jan skrev:
Jag har vid olika tillfällen haft anledning att kontakt både Nibe och IVF's huvudkontor med tekniska frågor rörande deras bergvärmepumpar (jag har en av varje i 2 olika bostäder). Nibes support fungerade bra (2016-2017) och IVT's är obefintligt (2022). Du kan kolla denna fråga jag postade här på BH för 2 år sedan som tyvärr inte hjälpte mig vidare.L L Jan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...sch-compress-7000-i-lw-bergvaermepump.467738/
Ovanstående är ett exempel på en skillnad mellan olika tillverkare.
Min uppfattning av produkterna är att både Nibe och IVT har bra och tillförlitliga produkter och en hög teknisk nivå, vilket innefattar höga prestanda. IVT värmepumpen har dock varit lite mer kinkig med en del felmeddelanden från olika sensorer som syftar till att skydda apparaten.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sheppach HM-1, otur när jag tänker.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur tänker man rätt om LLVP/LVVP när man har "fula" element
Värme allmänt -
Slutbastat snart med tanke på framtida elpriser, hur tänker ni?
Bastu -
Tänker/räknar jag rätt?
Värme allmänt -
Grannar tänker överklaga bygglov för svartbyggt garage
Artikelkommentarer