15 656 läst · 152 svar
16k läst
152 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Vad är det för något hus? Årsmodell?R Raecer11 skrev:
Intressant att jämföra. 6 eller 8 kW?
7800 kWh är ett toppvärde för mitt kommande hus, beräknat på två vuxna och två barn. Om man är hemma hela året och inte eldar.
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 236 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 236 inlägg
Enplans trähus, 2019. Tror pumpen är begränsad till 6,5 enl bbr. Osäker.L L Jan skrev:
Första åren förbrukade vi 7000 totalt. Skaffade solceller och landade på runt 4500-5000 nu ex elbil.
Men har skrivit upp årlig förbrukning för pumpen och den ligger mellan 3000-3500 per år.
Eldar runt 0,5 kbm per år
Förstår. Eldar man när det är många minusgrader ute sparar man mkt.R Raecer11 skrev:
Det verkade väl lågt.
Vilket fabrikat och modell på huset? Om det är modul förstås.
Blev förvånad. Men jag hänger dåligt med. De sa att 95% av nybyggen har frånluftspump, såvida det inte är centralvärme, vilket är populärt i städerna. Bergvärme är passé numera, förutom till äldre hus.
Himla bra, för det blir mindre kostnader för nybygge och bergvärme lönar sig aldrig.
Ny rörmokare av någon anledning är det nu samarbete med. pga något stort uppdrag.
Den nye vill helst sätta in 8 kW istället för 6 kW. Säger att det är bättre. Förstår inte hur det kommer sig? Den nye säger att 6 kW går för långsamt och bätte med 8 kW.
Den tidigare sa att det räcker väl med 6 kW och det sparar man energi på det, ett värmesystem skall alltid vara underdimensionerat sa de.
Kanske någon gång om året om det dalar kvickt från 0 till minus 20 kan jag förmoda att det bra med 8 kW. Men ytterligheter.
Det är inget hotell vi bygger.
Kommentarer?
Den nye vill helst sätta in 8 kW istället för 6 kW. Säger att det är bättre. Förstår inte hur det kommer sig? Den nye säger att 6 kW går för långsamt och bätte med 8 kW.
Den tidigare sa att det räcker väl med 6 kW och det sparar man energi på det, ett värmesystem skall alltid vara underdimensionerat sa de.
Kanske någon gång om året om det dalar kvickt från 0 till minus 20 kan jag förmoda att det bra med 8 kW. Men ytterligheter.
Kommentarer?
Det beror på om vp är variabel (frekvensstyrd) eller inte. Om den är det skall den absolut inte vara underdimensionerad, finns ingen anledning. Har en en vp med av och på så kan det löna sig att ha den underdimensionerad, även för livslängden (färre starter). Men att det man sparar i energi är inte mycket för man förlorar också energi eftersom elpatronen får gå när vpen inte orkar.L L Jan skrev:Ny rörmokare av någon anledning är det nu samarbete med. pga något stort uppdrag.
Kommentarer?
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 236 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 236 inlägg
De måste vara den nya nibe S735 som finns i olika effekter.L L Jan skrev:Ny rörmokare av någon anledning är det nu samarbete med. pga något stort uppdrag.
Kommentarer?
Om de är effekten på elpatron som menas eller om värmepumpen är större i 8kw låter jag vara osagt
Ok. Skall kolla. Vilken variabel/frekvens är det som kan/ kan inte styras?P PHPersson skrev:Det beror på om vp är variabel (frekvensstyrd) eller inte. Om den är det skall den absolut inte vara underdimensionerad, finns ingen anledning. Har en en vp med av och på så kan det löna sig att ha den underdimensionerad, även för livslängden (färre starter). Men att det man sparar i energi är inte mycket för man förlorar också energi eftersom elpatronen får gå när vpen inte orkar.
Har nu VP med elpatron i. Alltid avstängd elpatron i flera år. Om det är minus 20 ute kan alla inte duscha efter varandra. Enda nackdelen. Legionella dör ändå eftersom vvb är över 50 grader.
Förr var elpatron igång på auto och slukade mängder med el i onödan.
Det hur hur mycket effekt vp kan ge ut, antingen alltid full effekt eller så kan den varieras efter husets aktuella behov.L L Jan skrev:Ok. Skall kolla. Vilken variabel/frekvens är det som kan/ kan inte styras?
Har nu VP med elpatron i. Alltid avstängd elpatron i flera år. Om det är minus 20 ute kan alla inte duscha efter varandra. Enda nackdelen. Legionella dör ändå eftersom vvb är över 50 grader.
Förr var elpatron igång på auto och slukade mängder med el i onödan.