11 309 läst · 131 svar
11k läst
131 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Precis du kan få vad du vill.K Karriärmamman skrev:Men inte så svårt. Säg att du vill ha bergvärme då går du det. Jag fick köpa det och gick FTX på köpet. Total förbrukning 9600 kWh/år runt 200 kvm.
Men har också lite bättre fönster och bra isolering. Det är värt det idag. Ca hälften av elförbrukning mot grannarna under flera år nu. Ca 10-20 tkr lägre kostnad varje år.
Tror dock att det var tillägg och tror inte att ftx på köpet var gratis?
Fast det är helt korrekt, det finns en bra grundregel. Energi kan inte skapas eller förstöras.L lat skrev:
Så allting i huset som förbrukar energi kommer alltså ge tillbaka samma mängd energi och så länge det är inne i huset så kommer det vara nära 100%. Någon promille kanske försvinner i rörelseenergi på vatten, luft som fläktas ut. Men det är så lite att det inte ens behöver funderas på.
Dvs ett kylskåp ger exakt lika mycket värme extra på utsidan som det förbrukar i energi.
Det går ju inte att jämföra några decimwters friskluftsventil med många meter ventilationsrör. Tror inte många gör rent rören faktiskt.S Styrman_jansson skrev:
Men som sagt, det är min lilla egenhet att jag tycker att det är lite trist med rör för tilluften. Många tycker ju inte det. 😊
Och som vanligt spelar isoleringen ingen roll?P PHPersson skrev:Fast det är helt korrekt, det finns en bra grundregel. Energi kan inte skapas eller förstöras.
Så allting i huset som förbrukar energi kommer alltså ge tillbaka samma mängd energi och så länge det är inne i huset så kommer det vara nära 100%. Någon promille kanske försvinner i rörelseenergi på vatten, luft som fläktas ut. Men det är så lite att det inte ens behöver funderas på.
Dvs ett kylskåp ger exakt lika mycket värme extra på utsidan som det förbrukar i energi.
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Var person får göra sin ekvation utifrån sina variabler. Du gör nog bäst i att ställa upp en kalkyl äb att utgå ifrån att kalkylen inte går hem.P Pligg85 skrev:Låter säkert bra men var finns ekonomi i att köra bvp, ftx, solceller och hela sortimentet? Den ekonomiska besparingen i att lägga de pengarna får du hur?
Har du 200+ kvm bostad plus garage mm i norra Sverige och har riktig kyla mer än 10 dagar varje vinter kan jag köpa resonemanget med bvp men nu ska solceller in i kalkylen också.
Valde BVP och solceller från en av de större villaleverantörerna och fick energiklass A.
Nibe avrådde från frånluftsåtervinning, så det blev mekanisk frånluft.
Placerade BVP i gäststugan och matar golvvärme där med, vilket ger en extra elförbrukare i cirkulationspumpen.
En viktig parameter i bygget var låga bullernivåer inne, så FTX var aldrig ett alternativ och FLVP krävde placering i boningshuset.
Solceller är måhända svårt att räkna hem, men väldigt nöjd med BVP.
Ligger på 10 MWh köpt el per år för 170+35kvm inkl. hushållsel.
Nibe avrådde från frånluftsåtervinning, så det blev mekanisk frånluft.
Placerade BVP i gäststugan och matar golvvärme där med, vilket ger en extra elförbrukare i cirkulationspumpen.
En viktig parameter i bygget var låga bullernivåer inne, så FTX var aldrig ett alternativ och FLVP krävde placering i boningshuset.
Solceller är måhända svårt att räkna hem, men väldigt nöjd med BVP.
Ligger på 10 MWh köpt el per år för 170+35kvm inkl. hushållsel.
Bergvärme erbjuder ofta en energibesparing på 30-50 % eller mer jämfört med frånluftsvärmepumpar, vilket gör hustillverkarnas påstående om en "minimal" besparing på 20 % missvisande. Bergvärmepumpar har en högre årsverkningsgrad (SCOP), ofta över 4,0–5,0, eftersom de hämtar energi från marken där temperaturen är stabil året runt. Detta gör dem särskilt effektiva under kalla vintermånader, då frånluftsvärmepumpar ofta behöver kompletteras med elpatron för både uppvärmning och varmvatten.H Havsbadet skrev:Nibe har "monopol" hos många hustillverkarna med frånluftsvärmepump S735. Jag har haft kontakt med två av de större hustillverkarna.Båda hänvisar till att besparingen med bergvärme är minimal, ca 20%
En av dessa erbjuder bergvärme för en extra kostnad nästan 70 kkr + borrning. För denna summa får man en frånluftsfläkt och en utjämningstank som kostar max 15 kkr. Kalluften sugs in genom ventiler i fönster och väggventiler. Inomhusluften blåses ut rakt ut. Tillverkaren erbjuder FTX endast till hus med fjärrvärme för att klara BBR kraven.
Vad tillverkarna kanske inte förstår är att bergvärme ska kombineras med FTX. Då kan huset uppfylla energiklass B eller kanske A och spara minst 40% jämfört med frånluftsvärmepumpen S735.
Hustillverkarna vill tydligen inte spara energi utan är nöjda med att man uppfyller Boverkets lågt ställda krav med energiklass C.
Frånluftsvärmepumparna har blivit effektivare men vid några minusgrader produceras allt varmvatten med elpatron.
S735 kan kombineras med förvärmd och filtrerad tilluft med SAM S42. Denna lösning ökar energiförbrukningen och enheten kostar lika mycket som en riktig FTX.
Konsumentpriset för Nibe S735 är ca 120 kkr och S1256 1,5-8 kW bergvärme kostar ca 100 kkr.
Gissar att hustillverkarna köper in S735 billigare?
En annan avgörande fördel med bergvärme är möjligheten att kombinera det med FTX (från- och tilluftsventilation med värmeåtervinning), vilket kan minska energiförbrukningen ytterligare och förbättra inomhusklimatet. Detta gör det möjligt för huset att uppnå högre energiklasser, som B eller till och med A, jämfört med frånluftsvärmepumpens lägre effektivitet som oftast bara klarar energiklass C.
Hustillverkarnas argumentation verkar snarare spegla deras egna ekonomiska prioriteringar än ett verkligt långsiktigt fokus på energieffektivitet för konsumenterna. Genom att främja frånluftsvärmepumpar, som är billigare att installera och enklare att integrera, kan de hålla sina kostnader nere men på bekostnad av kundernas framtida energibesparingar och klimatavtryck. Detta är särskilt problematiskt när det finns tydliga alternativ som bergvärme och FTX, som inte bara är mer hållbara utan också lönsamma över tid.
P PHPersson skrev:Fast det är helt korrekt, det finns en bra grundregel. Energi kan inte skapas eller förstöras.
Dvs ett kylskåp ger exakt lika mycket värme extra på utsidan som det
Pollen?S sjoelund skrev:
Hade vilka problem?
Detta är högstadiefysik. 100% ett kylskåpP PHPersson skrev:Fast det är helt korrekt, det finns en bra grundregel. Energi kan inte skapas eller förstöras.
Nej det behöver du inte, om du inte vill.Tomture61 skrev:Just nu -2. grader utanför , värmer bostadshus på 161 kvm + garage på 35 kvm .
Har en FLVP från 2008 + 2 st LLVP (garage + bostad) en täljstenskamin på 600 kg .
Förbrukar 12000 kwh/år .
Just nu inget eltillskott på FLVP , eldar i braskaminen , LLVP konsumerar 253 w i bostad och 162 w i garage .
Vad ska jag ha för nytta av en BVP !
Vill du ha FTX ventilation blir det ganska naturligt att man väljer bergvärme eller en luft/vatten värmepump.
Vi hade -5°C ute när jag gick till jobbet ikväll. Huset förbrukade strax under 250W. Eldade i Cronspisen 1500kg på kvällen. FTX höll inställda 19°C på tilluften. Förbrukar under 5000 kWh/år.
Under november ligger vi på 12,5 kWh/dygn i snitt.
Har ingen jättenytta av bergvärmen men den är bra att ha likaså båda luftvärmepumparna 😉
Jag gillar att resa och då känns det tryggt med flera värmepumpar.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Vi har en Nibe F750 i ett hus på 250kvm ish i närheten av Göteborg. Elpatronen behöver nästan aldrig gå för att hålla huset varmt, 22 grader. Vår elpatron är blockad ner till en utomhustemp på -10 grader. Enda anledningen att jag skulle vilja ha bergvärme skulle vara kyla på sommaren eller att värma en pool på sommaren. Värme inkl. varmvatten för 5 personer hamnar på 5000kwh på ett år för oss.
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 236 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 236 inlägg
Förbrukar i snitt 3300kwh till värme/varmvatten per år med en FLVP, Nibe F730.
Har separat mätare till värmepumpen i elcentralen.
170kvm uppvärmd yta.
Bergvärme och FTX hade nog sparat nån kwh men tagit en evighet att räkna hem.
Jag är nöjd med mitt val
Har separat mätare till värmepumpen i elcentralen.
170kvm uppvärmd yta.
Bergvärme och FTX hade nog sparat nån kwh men tagit en evighet att räkna hem.
Jag är nöjd med mitt val