15 645 läst · 152 svar
16k läst
152 svar
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Medlem
· Västra Götaland
· 3 016 inlägg
termodynamikens lagar gäller.L lat skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-mycket-vaerme-avger-ett-kylskap.172620/
Det är tydligen jättesvårt att skilja på KÖPT energi & FÖRBRUKAD energi...A Argastesnickaren skrev:
Jag kan ju räkna på samma sätt & säga att mitt hus på 235m² endast förbrukar ca 400kWh/mån eftersom resten av värmen kommer ifrån ved ifrån den egna skogen och den köper jag ju inte.
Det är inte så det funkar.
Om tilluften ej tas via ventiler i ytterväggar eller ventiler i fönster utan den förvärms med ett vatten / el batteri så borde detta kallas FTX .Grannens Häck skrev:
Hos Nibe heter den SAM S42 .
ClasseClas skrev:Nej, i första hand via kompressorn, därefter går elpatronen in om det behövs.
Jag bytte till en Nibe S735 förra året i början av mars, 180 m2 Stockholm, och den har hittills gått knappt 11 h med elpatrontillskott trots den gångna kalla vintern. Anektodiskt yes, men en FVLP av modernt snitt kan täcka energibehovet med kompressorn mer än vad man kanske kan tro.
BVP/jordvärme + FTX är ju alltid "bättre" speciellt för större hus och norröver i Sverige men payoffmässigt är det inte säkert att det blir lika "bra".
Själv kan jag inte räkna hem en BVP + FTX gentemot en modern FLVP. Sen vid nyproduktion är ju valen mer öppna. Då skulle jag nog idag ta en BVP, "bara för att".
L L Jan skrev:Bygger nytt nu. Omkring 180-190 kvm.
Hade tänkt bergvärme. Men de sågade det. Med energiklass A förbrukar huset 7800 kWh/ år All el. totalt. Frånluftsvärmepump.
Så det är ingen idé för det lönar sig aldrig.
Därför frånluftsvärmepump med från alla rum FTX-system kombinerat.
De sa att det är bara i äldre hus man sätter in bergvärme numera.
Man lär sig nytt varje dag!
Classes siffror bekräftar våra siffror S735 som förra vintern drog totalt 30 kWh(inklusive varmvatten) elpatron, totalt 6 timmar under en tidsperiod fördelad så att högsta effektopp(timme) i huset under vintern blev 3,7 kWh(laddhybrid 1,3kWh ingår i det). Elpatronen gick inte in förrän under -10 grader. I nyare mer välisolerade hus verkar FLVP väl lämpad. Hus 170kvm.Nissens skrev:Visst, men det är elpatronen som producerar värmen som återvinns från början. Stänger du av elpatronen helt så har du ett kallt hus efter ett tag.
Då har du en fantastisk verkningsgrad på den. Frågan är ju också hur mycket effekt elpatronen använde. 😊
Jag är lite skeptisk till FTX, mest för att det inte känns så bra att tilluften går i skitiga ventilationsrör… men det är jag det. 😊
Jag har ju redan energibrunn, den är visserligen bara 120meter djup, men huset är välisolerat så det kan gå utan att borra mer när det är dags att byta. 😊
Redigerat:
Kan bekräfta att en Nibe F730 på 187 kvm uppvärmd yta (5 år sedan byggnation) klarar sig helt självständigt ner till -5-6 om det är svag vind vid snitt på +21,5 inne.
Dessa maskiner (Nibe) bygger på att kompressorn går vad värmeväxlaren klarar utan att bli kallare än -16c (det som lämnar fastigheten är då ca -15c och vid bra isolering av rören så matas maskinens tilluft med ca 20,5c)
Detta med justerbar Hz på kompressorn.
Vid varje uppstart (cykel) så registreras genomflödet av luften i värmeväxlaren, när genomflödet har minskat med 10% så innebär det att något är ivägen (isbildning i både växlare och avluft)
Då avfrostar den genom att kompressorn inte kyler, då passerar den varma inneluften i samma takt genom växlaren och några avfrostningselement kickar in. Avfrostning tar någon minut och sen kan den jobba på i en timme igen.
Sen kan man labba med olika parametrar och välja hur stort underskott pumpen ska samla på sig innan den ska stega in tillskott i form av elspets. Eller i vårt fall så sätts LLVP in och bistår med bra ekonomi och bibehåller komforten.
Dessa maskiner (Nibe) bygger på att kompressorn går vad värmeväxlaren klarar utan att bli kallare än -16c (det som lämnar fastigheten är då ca -15c och vid bra isolering av rören så matas maskinens tilluft med ca 20,5c)
Detta med justerbar Hz på kompressorn.
Vid varje uppstart (cykel) så registreras genomflödet av luften i värmeväxlaren, när genomflödet har minskat med 10% så innebär det att något är ivägen (isbildning i både växlare och avluft)
Då avfrostar den genom att kompressorn inte kyler, då passerar den varma inneluften i samma takt genom växlaren och några avfrostningselement kickar in. Avfrostning tar någon minut och sen kan den jobba på i en timme igen.
Sen kan man labba med olika parametrar och välja hur stort underskott pumpen ska samla på sig innan den ska stega in tillskott i form av elspets. Eller i vårt fall så sätts LLVP in och bistår med bra ekonomi och bibehåller komforten.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 629 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 629 inlägg
Just nu -2. grader utanför , värmer bostadshus på 161 kvm + garage på 35 kvm .
Har en FLVP från 2008 + 2 st LLVP (garage + bostad) en täljstenskamin på 600 kg .
Förbrukar 12000 kwh/år .
Just nu inget eltillskott på FLVP , eldar i braskaminen , LLVP konsumerar 253 w i bostad och 162 w i garage .
Vad ska jag ha för nytta av en BVP !
Har en FLVP från 2008 + 2 st LLVP (garage + bostad) en täljstenskamin på 600 kg .
Förbrukar 12000 kwh/år .
Just nu inget eltillskott på FLVP , eldar i braskaminen , LLVP konsumerar 253 w i bostad och 162 w i garage .
Vad ska jag ha för nytta av en BVP !
Allvetare
· Östergötland
· 4 260 inlägg
Det sitter ju filter i aggregaten så varför skulle tilluftsrören bli såvärst skitiga?Nissens skrev:
Från luften är ju en annan sak dock men det har ju de flesta ändå.
Ja, då verkar bergvärme inte fylla någon funktion längre. Helt fantastiskt.M Mikael Karlsson4999 skrev:Classes siffror bekräftar våra siffror S735 som förra vintern drog totalt 30 kWh(inklusive varmvatten) elpatron, totalt 6 timmar under en tidsperiod fördelad så att högsta effektopp(timme) i huset under vintern blev 3,7 kWh(laddhybrid 1,3kWh ingår i det). Elpatronen gick inte in förrän under -10 grader. I nyare mer välisolerade hus verkar FLVP väl lämpad. Hus 170kvm.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Din slutsats är enligt min erfarenhet (sydkusten) bäst och enklast att underhålla. Bergvärme är inget för Skåne med hög luftfuktighet och sällan minusgrader. Räkna på luft-vatten + FTX först, lägg sedan in solpaneler och ett batteri och se vad du får. Har du dessutom elbil blir kalkylen väldigt trevlig!. Erbjuder inte hustillverkarna solenergilösningar i sina paket?L lat skrev:En frånluftsvärmepump är ju i princip bara en ftx eftersom den inte kan trolla fram mer energi ur luften än vad som redan finns där, och den energi som finns i rumsluft är ju den som tillförts via värmesystemet och "hushållsapparater" & belysning. Och perpetum mobile finns som bekant inte.
Skillnaden mot en luft/vatten värmepump eller bergvärmepump är ju att där finns "obegränsat" med lågvärdig energi som kan omvandlas till "högvärdig" energi.
En kombination av FTX och luft/vatten eller bergvärme-pump ger dels ett hus med lägre energibehov, dels behov av mindre köpt energi.
Allvetare
· Östergötland
· 4 260 inlägg
Mjo men då får man ju göra en vanlig rengöring. Finns firmor som sysslar med det om man inte har grejorna eller vill göra det själv.Nissens skrev:
Blir väl skitigt i vanliga friskluftventiler med och behöver rengöra eller?
Ansluter mig till de som instämmer i att det inte är lönsamt med bergvärme i nyproduktion. När jag byggde för dryga fem år sedan gjorde vi flera energiberäkningar. Och det skiljde inte mer än några få tusen kilowattimmar mellan frånluftsvärmepump och bergvärme plus ftx. Sen kan det säkert stämma att det är mer än 20% av energin som går till uppvärmning. Med det blir ändå väldigt lite i ett välisolerat hus.
Med det sagt är vi ändå nöjda att vi valde bergvärme och ftx.
Med det sagt är vi ändå nöjda att vi valde bergvärme och ftx.